۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۴
کد خبر: 83242798
T T
۰ نفر

نشست تخصصي ايرانشناسي در گرجستان برگزار شد

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۴
کد خبر: 83242798
نشست تخصصي ايرانشناسي در گرجستان برگزار شد

باكو -ايرنا- نشست تخصصي «گفت وگوي ايران‌ شناسي» همراه با رونمايي از مجموعه ده جلدي كتابهاي 'ايرانشناسي'روز چهارشنبه در محل انستيتو شرق شناسي گرجستان در شهر تفليس برگزار شد.

به گزارش ايرنا به نقل از رايزني فرهنگي كشورمان در گرجستان، در اين نشست دكتر منصور قرباني استاد دانشگاه شهيد بهشتي و مؤلف مجموعه كتب يادشده، حميد مصطفوي رايزن فرهنگي ايران در گرجستان، تعدادي از استادان رشته ايران شناسي دانشگاه هاي تفليس ، كوتايسي و نيز دانشگاه بين المللي قفقاز و علاقمندان به زبان و ادبيات فارسي حضور داشتند.
در اين نشست ابتدا پرفسور 'گيورگي سانيكيدزه' رئيس انستيتو شرق شناسي ضمن خوشامدگويي به ميهمانان با اشاره به اهميت و جايگاه ايرانشناسي در گرجستان گفت: ايران شناسي از جايگاه مهمي در تاريخ و فرهنگ مردم گرجستان برخوردار است.
وي افزود: ايرانشناسي يكي از زمينه‌هاي اصلي فعاليت انستيتو شرق‌شناسي گرجستان مي باشد و ايرانشناسان برتر و اساتيد حاضر در اين نشست با برگزاري دوره هاي آموزش زبان و ادبيات فارسي و مطالعات ايرانشناسي در دانشگاه هاي گرجستان ، همايش‌ها و ميزگردهاي مختلف را با همكاري رايزني فرهنگي ايران داير مي كنند.
سانيكيدزه افزود: برگزاري اين نشست فرصت مغتنمي براي اساتيد مي باشد لذا همه ما علاقه مند هستيم تا اطلاعات جديد و به روز از نتايج تحقيقات اخير استاد قرباني در حوزه ايرانشناسي دريافت كنيم.
در ادامه دكتر قرباني گزارشي از چگونگي تاليف، تحقيق و تدوين مجموعه كتاب ها ارائه كرد.
وي گفت: مجموعه كتابهاي ايرانشناسي، با نگرشي بر گردشگري شهري، طبيعت‌گردي و زمين‌گردشگري با اهداف آشنايي كلي با طبيعت، فرهنگ و هنر در تمام نقاط ايران، شناخت و توصيف مكان‌هاي ديدني شهرها، مناظر پيرامون شهرها و روستاهاي تاريخي و آشنايي با جغرافياي كلي مناطق كشورمان و جاذبه هاي طبيعي و ديدني مانند آبشارها، چشمه‌ها، درياچه‌ها، غارها و نيز پديده‌هاي زيباي زمين‌شناسي تأليف شده است.
وي در ادامه به معرفي جلوه هاي فرهنگ و تمدن استان هاي مختلف كشورمان پرداخت و سپس اساتيد و ايرانشناسان حاضر در جلسه سوالات خود را در حوزه مطالعات ايرانشناسي بيان كردند. منصور قرباني براساس آخرين يافته هاي علمي سوالات آنان را پاسخ داد كه مورد استقبال فراواني قرار گرفت و خواستار برگزاري چنين نشست هايي براي دانشجويان رشته ايرانشناسي در دانشگاه ها شدند.
در اين نشست حميد مصطفوي طي سخناني با اشاره به تاريخچه مطالعات ايرانشناسي در گرجستان به تشريح فعاليت‌هاي رايزني فرهنگي ايران در اين كشور و آخرين اقدامات صورت گرفته در حوزه ايران‌شناسي پرداخت و اولويت هاي نمايندگي فرهنگي در ارتقاي سطح مطالعات ايران‌شناسي در گرجستان را بيان كرد.
مجموعه 10جلدي كتاب‌هاي «ايرانشناسي» با نگرشي بر گردشگري شهري، طبيعت‌گردي و زمين‌گردشگري تاليف منصور قرباني و مژگان صالحي يزدي است كه نشر آرين زمين آن را منتشر كرده است.
شبك**خاورم** 337**1392

سرخط اخبار جهان