۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83240583
T T
۰ نفر
بیماری و آفات تهدید بزرگ جنگل های  كشور است

كرج- ایرنا- رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت كه بیماری ها و آفات مختلف تهدیدی بزرگ برای نابودی و مرگ درختان جنگل های شمال و زاگرس به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، هادی كیادلیری روز سه شنبه در پنل علمی حفاظت و حمایت از منابع طبیعی كه در همایش ملی «گفتمان منابع طبیعی و محیط زیست» در پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در كرج برگزار شد، افزود: وضعیت جنگل های كشور در زاگرس و شمال بسیار بحرانی است.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران اظهار داشت: تاكنون حدود یك میلیون و 500 هزار هكتار از جنگل های بلوط زاگرس خشك شده است.
وی گفت: همچنین مرگ و میر دسته جمعی گونه های بومی شمشادها در جنگل های شمال و خشك شدن 30 درصد گونه های راش را در این منطقه شاهد هستیم.
كیا دلیری خشك شدن گونه های ممرز و بلوط بلند در جنگل های شمال را یك مشكل زیست محیطی عنوان كرد و افزود: شروع بیماری ها و آفات در جنگل های شمال كشور از سال 75 است كه در آن سال 120 هزار هكتار مرگ و میر عرصه جنگلی ناشی از آفات را داشتیم.
وی بیان داشت: مجموع این عوامل در كنار دیگر عواملی همچون مرگ و میر حیات وحش و محیط زیست باعث شد تا از سوی بخش اجرا برنامه هایی همچون تنفس جنگل ها مطرح شود.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران در خصوص لزوم اجرای آمایش سرزمین و اكوسیستم ها گفت: در بعضی مناطق فعالیت هایی انجام می شود كه مانع اجرای طرح آمایش سرزمین است و برای این آمایش باید بسیاری از كاربری ها تعطیل شود.
وی ادامه داد: چرا در خوزستان كه كمبود آب داریم 60 هزار هكتار زمین باید برنجكاری شود؟
رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: تنوع زیستی به جهاد كشاورزی واگذار شده در حالی كه فعالیت جهاد كشاورزی در تضاد صددرصد با این موضوع است.
كیادلیری تاكید كرد كه فعالیت مسئولان و مجریان برنامه ها نباید متضاد با محیط زیست باشد و به نوعی فرهنگ سازی برای رفتار مناسب عمومی با طبیعت به شمار رود.
در همایش ملی «گفتمان منابع طبیعی و محیط زیست» كه در پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در كرج برگزار شد، برنامه علمی در قالب پرسش و پاسخ دانشجویان و دانشگاهیان در زمینه چگونگی حفظ ثروت های ملی و استفاده مناسب عمومی از این ثروت ها اجرا شد.
6156/ 6155
۰ نفر