۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲:۵۳
کد خبر: 83240147
T T
۰ نفر
واشنگتن گرفتار پرونده پیچیده قطع صادرات نفت ایران است

تهران - ایرنا - نشریه محافظه كار آمریكایی واشنگتن را به دلیل اعطای معافیت از تحریم های نفت ایران به هشت كشور، گرفتار در وضعیت دیپلماتیك پیچیده توصیف كرد و افزود: دولت ترامپ با درخواست این كشورها برای تمدید این معافیت ها روبرو است.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، نشریه واشنگتن فری بیكن در گزارش نوشت: سران ایران روی تسلیم شدن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در بخش مهمی از تحریم های جدیدش برای قطع دسترسی جمهوری اسلامی به بازارهای نفت حساب ویژه ای باز كرده اند.
براساس این گزارش، دولت ترامپ پس از تصمیم سال گذشته خود برای اعطای معافیت از تحریم های نفتی ایران به هشت كشور در وضعیت دیپلماتیك پیچیده ای گرفتار شده است.
و اكنون با نزدیك شدن انقضای معافیت ها در ماه مه (اردیبهشت)، بسیاری از كشورها زمینه سازی برای دریافت معافیت دوباره را آغاز كرده اند و این امر مورد استقبال تهران و در عین حال عصبانیت ایران ستیزان واشنگتن واقع شده كه از ترامپ می خواهند به وعده خود برای فشار حداكثری علیه تهران عمل كند.
به نوشته فری بیكن، در حالی كه متحدان اروپایی واشنگتن با ایجاد روش هایی برای دور زدن تحریم های آمریكا همچنان به دنبال حفظ برجام هستند، مبارزه برای معافیت واردات نفت دوباره جنگی داخلی را در دولت ترامپ ایجاد كرده كه برای فشار به ایران تا چه اندازه می توان پیش رفت.
دولت آمریكا اعطای معافیت های جدید به این كشورها را رد نكرده و مقام های آمریكایی تصریح كرده اند كه این روش مورد ترجیح واشنگتن نیست. اما در عین حال برخی از مقام های دولت ترامپ نیز به نظر می رسد خواهان تمدید معافیت های پیشین هستند.
واشنگتن فری بیكن افزود: مبارزه بر سر این معافیت ها بازتاب دهنده بحثی گسترده تر در داخل دولت ترامپ در این باره است كه تا چه میزان می توان در فشار آوردن به ایران پیش رفت.
برخی مقام های دولت ترامپ استدلال می كنند در صورتی كه كشورهای دریافت كننده معافیت نشان دهند كه گام هایی برای كاهش واردات نفت از ایران برمی دارند، بهتر است معافیت جدید دریافت كنند تا با وارد شدن شوك به بازار نفت مواجه نشویم.
این در حالی است كه نیروهای افراطی به همراه متحدانشان در كنگره آمریكا اعطای معافیت نفتی را تسلیم دولت ترامپ مقابل متحدان ایران و عقب نشینی از فشار حداكثری علیه تهران می دانند.
به گزارش ایرنا، ترامپ در اردیبهشت سال جاری خروج كشورش را از برجام اعلام كرد و تحریم ها علیه ملت ایران را بازگرداند. دور دوم تحریم ها كه شامل تحریم های نفتی نیز بود از 14 آبان ماه اعمال شد.
اما دولت ترامپ كه سیاست خود را به صفر رساندن صادرات نفتی ایران اعلام كرده بود، بلافاصله در یك عقب نشینی آشكار مجبور به اعطای معافیت به 8 كشور عمده واردكننده نفت از ایران شد.
چین، هند، ژاپن، كره جنوبی، تایوان، تركیه، ایتالیا و یونان به مدت 6 ماه از تحریم های نفتی علیه ایران معاف شدند.
شبد**9416**1379
۰ نفر