۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۰۰
کد خبر: 83240096
T T
۰ نفر
بیش از 50 مقام پیشین آمریكا خواستار بازگشت به برجام شدند

تهران - ایرنا - بیش از 50 مقام پیشین نظامی و دیپلماتیك آمریكا در نامه ای خواستار بازگشت بدون پیش شرط و مذاكره مجدد به توافق هسته ای با ایران شدند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، در بیانیه ای كه از سوی «كالج آمریكایی امنیت ملی» تهیه شده، بیش از 50 مقام نظامی و دیپلمات پیشین آمریكا كه این نامه را امضا كردند، خواستار بازگشت به برجام شدند.
در این بیانیه آمده است: آمریكا باید به توافق هسته ای ایران بازگردد. توافق هسته ای سال 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترك، محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران اعمال كرد كه عدم تولید تسلیحات هسته ای را تضمین می كرد.
براساس این بیانیه، بعد از خروج آمریكا از برجام دیگر پایبندی ایران به محدودیت آن قابل تضمین نیست و منافع این توافق در خطر نابودی است.
این بیانیه همچنین افزود كه بازگشت به توافق هسته ای با تضمین تداوم این منافع و قادر ساختن آمریكا برای همكاری نزدیكتر با متحدان اروپایی آن در اجرای برجام، منافع ملی ایالات متحده را تضمین می كند.
این بیانیه در توضیح دلایل لزوم بازگشت آمریكا به برجام، به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به برجام با وجود خروج آمریكا از آن و بازگرداندن تحریم ها اشاره كرد و افزود: پایندی مستمر ایران به این توافق نشان دهنده تعهد این كشور به عهد خود است.
امضاكنندگان این بیانیه همچنین دومین علت را نبود فعالیت هسته ای لازم برای تولید سلاح های اتمی در تاسیسات هسته ای ایران و نظارت بین المللی بی سابقه بر این تاسیسات دانست.
این بیانیه در ادامه به تعهد متحدان اروپایی واشنگتن به برجام اشاره كرد و افزود: شورای اتحادیه اروپا به تازگی در بیانیه ای پایببندی قاطع و حمایت مستمر خود از این توافق را اعلام كرد و آن را عنصری كلیدی از ساختار منع اشاعه جهانی و دستاورد دیپلماسی چندجانبه دانست.
كمك به ایجاد راهبرد ملی گسترده تر در خاورمیانه برای آمریكا در این بیانیه دلیل دیگری برای بازگشت به برجام عنوان شد و در ادامه تاكید شد: باید یادآوری كنیم كه توافق اولیه تلاشی راهبردی، بلندمدت و جدی با تمركز بر مقابله با برنامه تسلیحات هسته ای ایران بود. بازگشت به برجام و رفع تحریم ها توان ایالات متحده در مذاكره برای ارتقای آن را نیز افزایش می دهد.
شبد**9416**1379
۰ نفر