۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83239245
T T
۰ نفر

مردم نهال ها را از مراكز معتبر خريداري كنند

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83239245
مردم نهال ها را از مراكز معتبر خريداري كنند

كرج - ايرنا - معاون تحقيقات، كنترل و گواهي نهال موسسه تحقيقات، ثبت و گواهي بذر و نهال وزارت جهاد كشاورزي گفت: با توجه به زمان درختكاري ، مردم نهال ها را از مراكز معتبر و استاندارد خريداري تا دچار مشكل نشوند.

به گزارش ايرنا، عبدالرضا كاوند روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اصالت رقم و اينكه نهال از لحاظ سلامت در چه شرايطي قرار دارد از جمله مسايلي است كه در خريد نهال بايد به آن دقت شود.
وي اضافه كرد: نهال موجود زنده اي است كه تا سال ها، باغدار با آن درگير است و اگر در انتخاب رقم و اصالت آن به خوبي دقت نشود و اشتباهي صورت گيرد، برگشت پذيري پر هزينه اي خواهد داشت.
كاوند با بيان اينكه خريد نهال غير استاندارد زمان بر و هزينه بر است، اظهار داشت: موضوع ديگر اين است كه نهال بايد سالم و فاقد آلودگي باشد، آلودگي ممكن است ويروسي، شبه ويروسي، قارچي وباكتريايي بوده كه هر كدام مي تواند زنگ خطري براي باغ تازه احداث و باغ هاي اطراف محسوب شود.
وي ادامه داد: گاهي با دست خودمان نهال آلوده اي را مي كاريم كه هم باغ تازه احداث را تحت تاثير و هم باغ هاي ديگري كه از قبل در منطقه وجود دارند را آلوده خواهيم كرد.
معاون تحقيقات، كنترل و گواهي نهال موسسه تحقيقات، ثبت و گواهي بذر و نهال در ادامه اظهار داشت: موسسه تحقيقات، ثبت و گواهي بذر و نهال اين وظيفه را دارد كه ضمن انتخاب رقم مناسب در طول توليد نهال، پايش و كنترل هايي لازم را انجام دهد.
كاوند افزود: همچنين نهال هايي كه توليد مي شوند قبل از توزيع بايد شناسه روي آنها ثبت شود و اصالت ارقام به اثبات برسد.
وي ادامه داد: همچنين پيش از جابه جايي توليد نهال بايد گواهي بهداشت را از سازمان حفظ نباتات دريافت كند، در اين صورت مصرف كننده نهال نگراني براي آلودگي نخواهد داشت.
معاون تحقيقات، كنترل و گواهي نهال موسسه تحقيقات، ثبت و گواهي بذر و نهال در ادامه بيان داشت: در فصل جابه جايي نهال از توليد كننده نهال بايد مطالبه كنيم كه توليد كننده هستند يا عرضه كننده، اگر توليد كننده باشند كه مجوز توليد دارند و اگر فقط عرضه كننده باشند كه مجوزي براي اين كار ندارند.
وي ادامه داد: توصيه ما اين است كه از محل هاي توليد و نهالستان ها، نهال ها تهيه و اينكه حتما نهال ها شناسه دار و داراي گواهي بهداشت باشند.
كاوند افزود: مورد ديگري كه خريداران نهال بايد به آن توجه كنند اين است كه در هنگام تهيه نهال از فروشنده فاكتور فروش رسمي با كد بازرگاني و مشخصات توليد كننده داشته باشد كه در صورت مواجه با مشكلي يكي از مستندات همين فاكتور فروش است.
وي در ادامه با بيان اينكه در سراسر كشور، ناظران در مركز تحقيقات كشاورزي، ثبت و گواهي نهال و بذر مستقر هستند خاطر نشان كرد: فهرست تمامي نهالستان هاي مجوز دار تحت نظارت در سايت موسسه وجود دارد و افراد مي توانند با مراجعه به آن اطلاعات مورد نياز خود را كسب كنند.
7414/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها