۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83239133
T T
۰ نفر
جوانگرایی در گام دوم انقلاب

بیرجند - ایرنا - بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی از آن جهت اهمیت دارد كه جوانان ایران را در آن مورد خطاب قرار دادند و توجه به این موضوع یكی از اهداف اصلی گام دوم انقلاب به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، حضرت‌ آیت ‌الله خامنه‌ای 24 بهمن ماه امسال در بیانیه ‌ای خطاب به جوانان و آینده‌ سازان ایران، با تشكر از حضور سرافرازانه و دشمن‌ شكن مردم در راهپیمایی 22 بهمن، برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان ‌های انقلاب اسلامی را در هفت فصل تبیین كردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه فرمودند: «نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این كلید اساسیِ همه‌ی قفل ها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یك امید صادق و متّكی به واقعیّت های عینی است. این‌جانب همواره از امید كاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس كاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم. در طول این چهل سال -و اكنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است.
خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّت ها، پنهان كردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ كردن عیوب كوچك و كوچك نشان دادن یا انكار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل كشور نیز قابل مشاهده‌اند كه با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حركت می كنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شكستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی با برگزاری میزگردی كه صاحب نظرانی از حوزه و دانشگاه و دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب حضور داشتند، روش های عملیاتی گام دوم انقلاب و نقشی كه بر دوش جوانان گذاشته شده است را مورد بحث و بررسی قرار داد.
لزوم ایجاد یك مفاهمه برای شناخت بهتر بیانیه گام دوم انقلاب، یادآوری میدان ‌داری جوانان و ورود آنان به عرصه مدیریت در روزهای آغازین انقلاب، دوران هشت ساله دفاع مقدس و توجه به شایسته سالاری از مهمترین موضوعاتی بود كه در این میزگرد به آن پرداخته شد.

** لزوم سرمایه گذاری برای جوانان برای پیشرفت در گام دوم
مدیر مركز حوزه های علمیه خراسان جنوبی با این اعتقاد كه بند بند بیانیه گام دوم انقلاب نیاز به تشكیل اتاق فكر یا هیات اندیشه ورز دارد گفت: باید برای ابعاد مختلف این بیانیه بین همه جریان ها و طیف ها یك مفاهمه شكل بگیرد.
حجت الاسلام مجید نصیرایی افزود: امروز هر كسی هر مسیری را دنبال می كند به نحوی به فرمایشات رهبری گره می زند و هم جریانات سیاسی به اصطلاح اصولگرا و هم جریانات سیاسی به اصطلاح اصلاح طلب و همه جریان ها و طیف ها به شكلی كار خودشان را می كنند كه البته همه باطل نیست اما باید همه جناح ها ابتدا یك فهم درست از گام دوم انقلاب به دست آورند.
وی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در یكی از انتخابات اخیر گفت: ممكن است برخی به هر دلیل انقلاب، نظام، روحانیت یا دین را قبول نداشته باشند اما به خاطر آینده كشور و نسل خود باید كنار هم باشیم و با هم نقش ایفا كنیم.
امام جمعه موقت بیرجند بیان كرد: از این رو باید همه طیف ها و جناح ها بر مبنای اینكه از آینده چه می خواهند در موضوع گام دوم بر اساس واقعیت های میدانی 40 سال گذشته برای رسیدن به قله های پیشرفت بشری مسیر روشنی را در پیش گیرند.
وی تصریح كرد: نباید بگذاریم بیانیه گام دوم انقلاب همچون منشور روحانیت كه آگاهانه یا ندانسته ضعیف به آن پرداخت شد، دچار آفت گذر زمان شود.
این روحانی جوان در پاسخ به این سئوال كه نقش جوانان در تحقق منشور گام دوم انقلاب چقدر می تواند اثرگذار باشد گفت: استفاده از تجربیات گذشته یكی از بحث هایی است كه رهبری در گام دوم انقلاب به آن توجه كرده اند لذا وقتی به 40 سال گذشته نگاه می كنیم هر جا موفق بودیم جوانان نقش اساسی داشته اند.
وی افزود: وقتی دقیق بررسی كنیم، 40 سال گذشته در بحث انقلاب، تثبیت نظام، بحران ها، مبارزه با ترور، دفاع مقدس، جهاد سازندگی، پیشرفت های علمی هوافضا، امنیت، دستاوردهای نظامی و همه پیشرفت هایی كه در جهات مختلف به دست آمده نقش اساسی را جوانان به عهده داشته اند.
حجت الاسلام نصیرایی با بیان اینكه میانگین سن فرماندهان دفاع مقدس حدود 23 تا 24 سال بوده است گفت: ما با دست بسته و خالی این همه بركات داشتیم، در بحث های علمی و هسته ای هم میانگین سن دانشمندان هسته ای زیر 30 و 25 سال است، پس این پیشرفت ها و موفقیت ها در 40 سال نشان می دهد هر جا خوب پیش رفته ایم جوانان حضور داشته اند پس این تجربه را برای گام دوم هم باید به كار گیریم.
وی معتقد است یكی از علت های اساسی مشكلات فعلی كشور میدان داری افراد خسته در برخی صحنه هاست كه اهل نوآوری و كار جهادی نیستند لذا وقتی در راس یك سازمان نشاط و نوآوری نباشد بدنه آن سازمان نیز به رخوت و سستی دچار می شود.
مدیر مركز حوزه های علمیه خراسان جنوبی تاكید كرد: لذا همان طور كه در گام اول پیشرفت ها را جوانان رقم زدند در گام دوم هم اگر بنا است پیشرفت كنیم باید روی جوانان فكر و سرمایه گذاری كرد.

** گام دوم را باید جوانان بروند
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز با این اعتقاد كه مخاطب رهبری در گام دوم انقلاب فقط جوانان نیستند بلكه افراد دیگر به خصوص حاكمان هم مورد خطاب قرار گرفته اند گفت: گام دوم را باید جوانان بروند چرا كه افراد پا به سن گذاشته، هیچ چیز كه آنها را از این گام جدا نكند، بالاخره مرگ شاید این كار را انجام دهد.
محمد قادر قادری با تاكید مجدد بر اینكه بخش دوم این گام صرفا توسط جوانان باید طی شود ادامه داد: این جوانان در آینده میانسالان خواهند بود و به همین جهت است كه رهبری به جوانان توجه ویژه دارند.
وی با بیان اینكه گام دوم هم به نقاط قوت 40 ساله و هم به نقاط كور مغفول مانده اشاره دارد گفت: فرمایشات رهبری همان شعارهای انقلاب بوده و چیزی جز آزادی، استقلال و عقلانیت نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه، آزادی اندیشه را از نكات مورد تاكید مقام معظم رهبری عنوان كرد و افزود: اگر اندیشه باز گذاشته شود می توان از دل آن میوه چید و اگر عده ای به دنبال آزادی های دیگری هستند به این خاطر است كه آزادی اندیشه خوب تبیین نشده است.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب علاوه بر جوانان به حاكمان هم نگاهی داشته و علت این است كه حاكمان باید به جوانان میدان دهند.

** جوان تعارف ندارد
دكتر قادری با این اعتقاد كه كار با جوان چندان راحت نیست ادامه داد: آلودگی هایی مثل نفاق كه در سنین بالا دیده می شود در جوانان خیلی كمرنگ است و بدون تعارف بحث هایشان را مطرح می كنند لذا همین مسئله كار با جوانان را مشكل می كند.
وی بیان كرد: وقتی می خواهیم برای جوانان سیاست گذاری كنیم باید اقتضای جوانی را بدانیم و بشناسیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با اشاره به یكی از توصیه های رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ایشان تاكید دارند كه مسایل اخلاقی و معنوی را نمی شود با اكراه یا اجبار به افراد تحمیل كرد.
وی افزود: اگر می خواهیم با جوانان كار كنیم باید ظرافت در بیان و استدلال را مد نظر قرار دهیم.
قادری یكی از مسایل مهم در برخورد با جوانان را اعتماد عنوان كرد و گفت: آنچه در مملكت خیلی مشكل دارد همین اعتماد است اما تجربه نشان داده كه اگر به جوانان میدان داده شود كارها را خیلی خوب پیش می برند چون افكارشان ارزشمند است.

** جوانگرایی عاملی برای گردش نخبگان
یك فعال اصولگرا نیز گفت: باید سطح بیانیه گام دوم انقلاب در حد سند تا دكترین برای آغاز دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی بالاتر دیده شود و آنچه در این بیانیه مورد تاكید مقام معظم رهبری بوده افتخار به گذشته و امید به آینده است كه از آن به ایجاد تمدن جدید اسلامی تعبیر می شود.
محمد بوشادی ادامه داد: یكی از مراحل پنجگانه تمدن نوین اسلامی، انقلاب و نظام اسلامی است كه محقق شده و دولت و جامعه اسلامی مقدمه ای برای تمدن اسلامی است كه باید شكل بگیرد و به تعبیر مقام معظم رهبری این تمدن مقدمه ظهور هم خواهد بود.
وی با تاكید بر اینكه بیانیه گام دوم انقلاب مسیر كلی را ترسیم كرده است افزود: مخاطب چله دوم انقلاب، جوانان و نسلی است كه در این دوران به عرصه می رسند.
این فعال سیاسی با اشاره به گردش نخبگان در گام دوم انقلاب اضافه كرد: نمونه موفق گردش نخبگان را ابتدای انقلاب داشته ایم به طوری كه میانگین سن هیات دولت در آن زمان زیر 30 سال بوده است.
وی گفت: عدم محافظه كاری در جوانان كمتر و روحیه جهادی بیشتر است؛ لذا اگر فضایی فراهم شود كه به جوانان اعتماد كنیم و آنها هم خود را اثبات كنند قطعا این جوانگرایی به گردش نخبگان كمك كرده و برای نسل های آینده ایجاد انگیزه می كند.
بوشادی تصریح كرد: اگر این بیانیه عملیاتی شود و سرلوحه كار قرار گیرد به این هدف خواهیم رسید ولی اگر صرفا به طرح كلی مسایل و شعارگونه بسنده شود ممكن است این بیانیه هم به سرنوشت منشور روحانیت یا فرمان هشت ماده ای در بحث فساد كه مشمول مرور زمان شده مبتلا شود.
وی با بیان اینكه باید نگاه مسئولان در استفاده از ظرفیت نخبگان اصلاح شود گفت: رویكرد عملی كه همواره مورد تاكید رهبری بوده نشان می دهد كه فقط اهداف مد نظر با نخبگان محقق می شود و مسئولانی كه در این جهت حركت نمی كنند باید تغیبر مسیر داده و به نخبگان در همه حوزه ها اهمیت دهند.
وی تاكید كرد: اگر گردش نخبگان در امور مختلف محقق نشده ناشی از این است كه نگاه حاكم به این سمت نبوده و یك بعد بیانیه تحقق همین نگاه است.

** اعتقاد عمیق رهبری به جوانان
یك فعال اصلاح طلب نیز با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب برای جوانان غرب در چند سال قبل اظهار داشت: آن زمان مخاطب سرمایه گذاران، زنان یا سیاستمداران غرب نبودند بلكه جوانان غرب بودند كه این نشان می دهد نگاه ایشان فقط به داخل كشور معطوف نیست.
علی غنی این نگاه را نشات گرفته از یك اعتقاد عمیق دانست و گفت: مقام معظم رهبری مبارزات سیاسی را در جوانی شروع كرده و در همان سن جوانی مسئولیت اجرایی كشور را به عهده گرفته و بعد كه به عنوان لیدر در راس نظام قرار گرفتند سن ایشان از میانسالی هم كمتر بوده است.
وی ادامه داد: شاید یكی از دلایلی كه اصرار رهبری بر مخاطب جوانان است، همین مسئله باشد.
وی با این انتقاد كه گروه های سیاسی همواره به موضوعات مهم كشور نگاه سیاه و سفید و صفر و یك داشته اند گفت: نیروهای اصلاح طلب و اصولگرا همیشه هر چیزی كه به نفع خودشان بوده را برداشت كرده اند و وقتی وارد جامعه می شوند هیچ كدام از این دو طیف همدیگر را قبول ندارند و اصل موضوع به بیراهه كشیده می شود.
غنی گفت: تجربه 40 ساله نشان می دهد در بزنگاه های مختلف از نیروی جوان بهره بردیم و همواره افراد از همان سن پایین تر از 30 سال آنقدر آزمون و خطا دادند كه بعدا از تخصصشان در جاهای مختلف استفاده شد.
وی با اشاره به آمار شهیدان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس افزود: بالای 70 درصد این افراد جوان بودند و الان هم تكیه نظام بر جوانان است چون جوان نیروی زنده، پویا و خستگی ناپذیر است.
این فعال سیاسی تاكید كرد: منتهی صفر و یك نگاه كردن به موضوع خوب نیست نمی توان در خیلی از جاها بدنه های مدیریتی كشور را به یك جوان خام و بی تجربه سپرد بلكه باید شرایط را فراهم كرد تا پله های ترقی را طی كند و بتواند روزی استاندار، معاون یا وزیر شود.
وی با بیان اینكه استفاده از نیروهای جوان در پست های مختلف نیاز به كمك گرفتن از احزاب ندارد گفت: اگر مجموعه مدیریتی كشور چارچوب درستی داشته باشد اصلا نیازی به احزاب نیست.
غنی بیان كرد: ولی الان اگر چنین شرایطی مهیا نیست برای این است، فردی با 80 سال سن و 16 بار عمل دیسك كمر وزیر شده كه در 80 شركت عضو هیات مدیره بوده و وقتی می رود باز پسرش یا یكی از بستگانش این پست را می گیرند.
وی یادآور شد: در حال حاضر عملا بدنه اجرایی كشور در یك حلقه قرار گرفته كه اگر مرگ هم عده ای را جدا كند باز نسل دوم، سوم، چهارم و پنجم در صف هستند و جایگزین می شوند.
این فعال سیاسی با بیان اینكه فضای سپردن مدیریت كشور بسیار محدود است گفت: اعتماد كردن به عده ای جوان كه داخل بازی های سیاسی نیستند كار سختی است آن هم در شرایطی كه بالای 90 درصد مدیران ادارات باید حتما به جایی وابسته باشند.

** دلایل مغفول ماندن جوانان
امام جمعه موقت بیرجند در ادامه این میزگرد با اشاره به عواملی كه در استفاده نشدن ظرفیت جوانان دخیل است گفت: به نظر می رسد این مسئله چند طیف و گروه مخاطب دارد كه یك بخش سیاستمداران، بخشی مسئولان و بخشی هم مردم هستند چون در بزنگاه هایی كه باید این نگاه را ترویج و تبلیغ كنند به هر دلیلی به این وظیفه پرداخته نشده است.
حجت الاسلام نصیرایی با تاكید بر اینكه باید در بیانیه گام دوم انقلاب یك اصل این باشد كه مطالب را جامع ببینیم نه جزئی افزود: نباید با نگاه كاریكاتوری نسبت به مسایل پیش برویم كه یك سر بزرگ با بدن باریك دیده شود.
وی از جمله مسایلی كه باید در گام دوم انقلاب بیشتر مورد توجه باشد را مبارزه با فساد و تبعیض عنوان كرد و گفت: مسئله مبارزه با فساد و تبعیض و نظارت به مثابه این است كه نمی توان با دستمال چرب شیشه ای را تمیز كرد لذا كسانی كه خودشان هزار و یك جور وابستگی و آفت دارند را نمی شود در جایی گذاشت كه می خواهند نظارت كنند و آفت را از بین ببرند.
وی ادامه داد: یكی از دلایلی كه دچار برخی مسایل شدیم این است كه دولت و مجلس و نهادهای نظارتی از جمله قوه قضایه رسالت خود را انجام نداده اند به همین جهت است كه خود گرفتار هستند.
مدیر مركز حوزه های علمیه خراسان جنوبی گفت: طبق توصیه ها و فرمایشات امام خمینی (ره) و شهید بهشتی مسئولان باید از قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه باشند تا بتوانند زندگی شان را با ضعیف ترین افراد جامعه تطبیق دهند.
نصیرایی بیان كرد: بعضی وقت ها بروكراسی اداری هم فساد خیز است لذا باید حزب ها تقویت شود تا بتوانیم با جریانات تابلودار در نظام با فساد مبارزه كنیم.

** توجه به شایسته سالاری مهمترین اصل گام دوم انقلاب
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز با این اعتقاد كه مهمترین اصل در گام دوم انقلاب توجه به شایسته سالاری است گفت: اگر شایسته گرایی كنیم لازم نیست یك روز صحبت از جوانگرایی داشته باشیم روز دیگر زنان یا غیره، بلكه اگر فردی شایسته یك منصب باشد قطعا از جوان شایسته یا پیر شایسته در امور استفاده خواهد كرد.
قادری یكی از علت های فرار نخبگان را این دانست كه كسی حاضر نیست جای خود را به فرد نخبه دهد و ادامه داد: همانطور كه مقام معظم رهبری هم روی مسئله عزت تاكید دارند اگر عزت ملی می خواهیم باید عزت نفس داشته باشیم و این زمانی ممكن است كه بتوانیم فرد شایسته ای را به جای خود بپذیریم.
وی تحقق این مهم را نیازمند اصلاح و تغییر اساسی در جامعه دانست و افزود: در بحث احزاب هم باید حزب از پایین به بالا چیده شود و در راس آن یك انسان شایسته قرار گیرد.

** مطالبه گری برای شایسته سالاری
فعال اصولگرا در خراسان جنوبی نیز با تاكید بر اینكه برای شایسته سالاری باید یك مطالبه گری در جامعه راه بیافتد گفت: با ترویج این دیدگاه بین شهروندان می توان اصل آن را از حاكمان مطالبه كرد.
بوشادی تبلور اصلی شایسته سالاری را در انتخابات ها عنوان كرد و افزود: وقتی ما به كسانی رای می دهیم كه می دانیم عضو هیات مدیره چندین شركت بوده و می دانیم بالای 70 سال هستند نباید انتظار جوانگرایی داشته باشیم.
وی با تاكید بر اینكه كسی را متهم به فساد نمی كنیم ادامه داد: احزاب، حوزه، آموزش و پرورش، رسانه و دانشگاه می توانند مطالبه گری شایسته سالاری را بین شهروندان ایجاد كنند.
این فعال سیاسی و اجتماعی گفت: گرچه ممكن است در این بین مقاومت هایی هم از طرف كانون های قدرت و ثروت شكل گیرد اما برای آگاه سازی جامعه می تواند گام موثری باشد.

**نظارت برای شایسته سالاری در گام دوم
فعال اصلاح طلب در خراسان جنوبی نیز موفقیت جامعه را در گرو احزاب موفق دانست و افزود: احزاب كشور در حال حاضر ساز و كار درستی ندارند و وقتی یك نیروی اصلاح طلب از جانب همفكر خودش به لحاظ سیاسی در برابر سیاست غلط دولت مورد لعن قرار می گیرد این نشان می دهد كه حزب كار خود را درست انجام نمی دهد.
غنی نبود یك تحلیل درست از برجام را نمونه ای از تقابل بین احزاب دانست و گفت: نگاه احزاب به مسایل كشور صفر و یك، سیاه و سفید است و هیچ وقت حد وسطی برای موضوعات وجود ندارد.
وی بیان كرد: برخی مشكلات ناشی از نگاه غلط سیاسی است شاید طبیعتا سیستم نظارتی هم نگاه سیاسی به قضیه دارد و اگر شایسته سالاری كه ایده ال است انجام می شد، شاید خروجی این اتفاق نمی بود.

**درك درست از مسایل تبیین شود
امام جمعه موقت بیرجند اما اعتقاد دارد كه اگرچه نهادهای نظارتی اشكالاتی و ضعف هایی دارند اما گاهی باید جامعه به فهم اجتماعی برسد تا مردم مسایل را تشخیص دهند.
حجت الاسلام نصیرایی گفت: به خاطر قضیه برجام الان فهم عمومی به مرحله ای رسیده كه افراد می توانند تجزبه و تحلیل كنند لذا الان كسی نمی تواند این فهم اجتماعی را بازی دهد.
وی بیان كرد: جامعه خودش باید به این بصیرت برسد كه راه اصلی چیست و باید هزینه اش را بدهد كه بخشی وظیفه نخبگان، گروه های مرجع و حوزه ها است و باید در این مسیر رسالت خود را درست انجام دهند تا هزینه كمتر شود.
مدیر مركز حوزه های علمیه خراسان جنوبی گفت: باید در گام دوم انقلاب همین اتفاق درست تبیین شود؛ این جوانی كه انقلاب و قبل از آن را ندیده و درك درستی از جنگ نداشته باید آمریكا را حالا بشناسد و بفهمد كه قدرت های بین المللی به دنبال تضمین منافع خودشان هستند و حكومت های جهان سوم بازیچه یهود و صهیونیسم است.
وی بیان كرد: وظیفه حوزه، علما، نخبگان و همه گروه های مرجع است كه این مسایل را برای جوانان درست تبیین كنند.

**شعارها عملیاتی شود
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند هم با بیان اینكه كه باید شعارها عملیاتی شود گفت: یكی از تاكیدات مقام معظم رهبری بر انسان و اخلاق است لذا باید به همه افراد با افكار مختلف اجازه نقد داد.
وی یكی از خصوصیات انقلاب را انعطاف پذیری دانست و افزود: رهبری تاكید دارند كه جوانان باید به دنبال حقیقت بروند لذا باید فاصله بین واقعیت ها كم شود.
قادری همبستگی و اعتماد به یكدیگر در جامعه را مورد تاكید قرار داد و گفت: یكی از مسایل ارزشمندی كه باید در مملكت برای آن هزینه كرد مسایل فرهنگی است.
9893*7559*3028
۰ نفر