۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 83238040
T T
۰ نفر
149 نفر امسال طعمه قاتل خاموش شدند

تهران -ایرنا-اداره كل پزشكی قانونی استان تهران اعلام كرد: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال 149نفر براثر مسموم شدن با گاز منواكسیدكربن فوت كردند و به مراكزپزشكی قانونی این استان ارجاع شدند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از اداره كل پزشكی قانونی استان تهران این تعداد فوت شده به دلیل گازگرفتگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1396) با 135نفر جانباخته10درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش از فوتی های یازده ماهه سالجاری 106نفر مرد و 43نفر زن بودند.

*هشدار و توصیه های پزشكی قانونی
پزشكی قانونی به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواكسیدكربن در نیمه دوم سال بر رعایت نكات ایمنی در نصب و بكارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاكید و به هم میهنان توصیه می كند در فصل پاییز و زمستان هموطنان در استفاده از وسایل گرمازا كه بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.
شهروندان با استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوكسید كربن از دودكش این وسایل توجه كنند.
گاز منو اكسید كربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و فاقد اكسیژن ممكن است تولید شود.
استفاده از آبگرمكن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودكش یا دارای دودكش بدون عملكرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشكیل می دهند. از آنجا كه تمایل این گاز برای تركیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اكسیژن است. با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اكسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می كندكه به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممكن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

* علایم مسمومیت
علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شكمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممكن است تشدید بیماری یك علامت هشدار دهنده باشد.
از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، كاهش فشار خون و گاه تنگی مردمك ها اشاره كرد، باید توجه داشت كه اگر فردی بر اثر ابتلا به مسمومیت با گاز منواكسید كربن جان خود را از دست ندهد ممكن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند كشنده باشد.
در صورت مواجهه با مصدومان گاز گرفتگی، سریع آنها را از محیط خارج كنید و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوری با اورژانس تماس بگیرید و علائم حیاتی مصدومان را كنترل كنید و از باز بودن راه های هوایی مصدوم اطمینان حاصل كنید.
اجتمام *2181 * 3063
۰ نفر