۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83237998
T T
۰ نفر
7 ميليون اصله نهال استاندارد در آذربايجان غربي توليد شد

مهاباد - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: امسال بيش از هفت ميليون اصله نهال استاندارد و لِيبل دار/داراي برچسب/ در نهالستان هاي استان توليد شده است.

رسول جليلي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين تعداد نهال استاندارد و داراي گواهي بهداشتي از نهالستان هاي داراي مجوز جهاد كشاورزي توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي شود.
وي اضافه كرد: نهالستان هاي آذربايجان غربي كه در مجموع بيش از 280 هكتار مساحت دارند، علاوه بر تامين نهال هاي مورد نياز باغداران استان، بخشي از نهال هاي توليدي خود را نيز به ساير استان هاي كشور فرستاده و قسمت زيادي را نيز به كشورهاي عراق و جمهوري آذربايجان صادر مي كنند.
جليلي يادآور شد: هم اكنون در آذربايجان غربي و در حوزه آبريز درياچه اروميه هيچ برنامه اي براي تبديل اراضي كشاورزي و مرتعي به باغ وجود ندارد و احداث باغات جديد استان تنها بايد در خارج از اين حوزه آبريز باشد.
رييس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به اينكه هم اكنون 120 هزار هكتار باغ در استان احداث شده است افزود: باغداران استان مي توانند براي اصلاح و جايگزيني درختان پير و فرسوده از نهال هاي استاندارد استفاده كنند.
وي از باغداران استان خواست از خريد نهال از دستفروشان و دوره گردان خودداري كنند و نهال ها را از مراكز معتبر و نهال هاي داري گواهي بهداشتي خريداري كنند.
جليلي گفت: اين مراكز معتبر فاكتورهاي خريدي را به باغداران مي دهند و در سال هاي آتي و پس از بارور شدن باغ اگر مشكلاتي در خصوص نوع و ميوه نهال وجود داشته باشد، مركز فروش نهال بايد جوابگو و متعهد باشد.
وي اضافه كرد: نهالستان هاي آذربايجان غربي در توليد ارقام مختلف نهال هايي با پايه هاي رويشي درختان دانه دار از جمله سيب و گلابي و درختان هسته دار مانند هلو، شليل، گيلاس، آلبالو و بادام با توليدكنندگان برتر كشور رقابت دارند.
وي با اشاره مزاياي استفاده از نهال هاي رويشي در باغ ها گفت: زودباروري، همگن بودن محصول، كاهش مصرف آب، عملكرد بالا و كاهش هزينه هاي توليد از مزاياي استفاده از اين گونه نهال ها در باغات است.

**كشت محصولات با نياز آبي كم در آذربايجان غربي توسعه مي يابد
رييس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان غربي گفت: با توجه به شرايط خاص استان و برنامه هاي احياي درياچه اروميه، كشت محصولات با نياز آبي زياد محدودتر و كشت محصولات با نياز آبي كم توسعه پيدا مي كند.
جليلي اظهار داشت: كشت محصولاتي نظير زعفران با نياز آبي كم و برخي محصولات كه تنها فصل رشد آنها در فصل بهار كه آبياري آن تنها با آب باران باشد، به كشاورزان توصيه مي شود.
وي اضافه كرد: در بخش باغي نيز ضمن استفاده از نهال هاي استاندارد و داراي گواهي بهداشتي، كاشت محصولاتي با نياز آبي كم از جمله پسته پيشنهاد مي شود.
رييس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان غربي گفت: در كنار تغيير در كشت محصولات، برنامه هايي نيز براي تغيير الگوي كشت، كشت نشايي و استفاده از روش هاي نوين آبياري براي افزايش بازده مرزعه و كاهش مصرف در برنامه داريم.
وي اظهار داشت: روش كاشت نشايي مي تواند با صرفه جويي حداقل چهار نوبت آبياري، استفاده از نشاهاي مرغوب و پربازده و نياز كمتر به عمليات سمپاشي و مبارزه با علف هاي هرز و كاهش خطرات سرمازدگي و بارش تگرگ نقش مهمي در افزايش بهره وري داشته باشد.
وي افزود: توسعه سامانه هاي نوين آبياري شامل آبياري تحت فشار و آبياري قطره اي، استفاده از نوار تيب و آبياري موضعي از ديگر برنامه هاي جهاد كشاورزي براي صرفه جويي در مصرف آب در بخش كشاورزي در كنار افزايش توليد است.
وي يادآور شد: لازم است در آبياري ها بجاي روش هاي غرقابي و باراني كه هدر رفت آب بسيار زياد است، روش هاي نوين آبياري موضعي جايگزين شود.
جليلي گفت: در روش هاي كنوني (غرقابي و باراني) تمام سطح مزرعه به صورت يكسان آبياري مي شود اما در روش موضعي با كشيدن نوارهاي مخصوصي (نوار تيب) آب تنها به سمت ريشه و اطراف محصول هدايت مي شود و رشد علف هاي هرز نيز بسيار كمتر است.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي داراي 800 هزار هكتار اراضي قابل كشت كشاورزي است و كشاورزان استان سالانه 5.5 ميليون تن انواع محصولات باغي زراعي را توليد و روانه بازار مي كنند.
3020/6185/7129

سرخط اخبار استان‌ها