۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 83236877
T T
۰ نفر
اسناد570 هزار هكتار از اراضی ملی در غرب مازندران صادر شد

نوشهر- ایرنا - سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر اعلام كرد اسناد مالكیت 570 هزار هكتار از سطح حدود 640 هزار هكتار اراضی ملی این منطقه صادر شده است.

به گزارش ایرنا ، عبدالرضا سنگاری روز شنبه در آئین جشن انفال اراضی ملی در منطقه كلارآباد از توابع شهرستان عباس آباد غرب مازندران گفت:سند دار شدن این میزان سطح از اراضی ملی از سال های پیش در قالب اجرای طرح كاداستر در منطقه اجرا شده است.
كاداستر ( Cadastre) یا حدنگاری نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ كه ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالكیت صادر كرد.
این طرح در اجرای اصل 123 قانون اساسی ، قانون جامع حدنگار (كاداستر) كه به عنوان طرح جامع كاداستر پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان در سال 93 به وزارت دادگستری ابلاغ و طبق اسناد موجود از فروردین ماه سال 1394 لازم الاجرا شد.
سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ضمن قدردانی از همكاری همه جانبه مسئولان ادارات ذیربط در انجام این كار بسیار ارزشمند، گفت : برای اجرای این طرح در غرب مازندران حدود شش میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
سنگاری با اشاره به مزیت های اجرای طرح كاداستر در منطقه گفت: داشتن سند برای اراضی سبب می شود تا هرگاه فردی ادعای مالكیت اراضی مستثنی را داشته باشد با استعلام از منابع طبیعی كذب بودن ادعای ان فرد مشخص خواهد شد.
وی همچنین از سند دار شدن اراضی ملی ساحلی تا پایان فصل بهار سال آینده خبر داد و گفت كه تاكنون حدود 110 كیلومتر از محدوده حریم 60 متری ساحل غرب مازندران سند دار شده و بقیه ان نیز در دست اقدام است.
معاون املاك و كاداستر اداره كل ثبت اسناد و املاك مازندران نیز، كاهش دعاوی به دستگاه قضا ، امنیت اقتصادی و كوتاه شدن دست متجاوزان به عرصه های اراضی ملی را از مزیت های اجرای طرح كاداستر اراضی دانست.
نبی الله خواجوندی كیاسری افزود: ثبت این میزان اراضی ملی در قالب شكل گیری یك كارگاه عملیاتی متشكل از نقشه برداران ، كارشناسان و نیز جنگل بانان منابع طبیعی غرب مازندران و همكاری دیگر ادارات انجام شده است.
در پایان نخستین سند تك برگی اراضی ملی در منطقه كلارآباد شهرستان عباس آباد غرب مازندران رونمایی شد.
یك میلیون و 691 هزار هكتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی تشكیل می دهد.
از مجموع مساحت عرصه های طبیعی استان، یك میلیون و 187 هزار هكتار زیر پوشش منطقه ساری و بقیه نیز تحت پوشش منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر در غرب مازندران قرار دارد.
7078 / 1602/1899
۰ نفر