۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 83236211
T T
۰ نفر
احياي غذاهاي سنتي نياز گردشگري كهگيلويه و بويراحمد

گچساران - ايرنا- احياي منوي غذايي سنتي نياز گردشگري كهگيلويه وبويراحمد است كه مي تواند ايجاد اشتغال براي مردم منطقه و سلامت مسافران را به همراه داشته باشد.

به گزارش ايرنا، از آنجا كه همه استقبال گردشگران به ديدن جاذبه هاي طبيعي و تاريخي ختم نمي شود و تجربه مصرف غذاهاي سنتي يكي ديگر از نيازها براي رقم خوردن خاطره خوش سفر به هر منطقه است.
كشورهاي صاحب نام در صنعت گردشگري از غذاهاي سنتي به عنوان بخش درآمدزاي اين صنعت استفاده مي كنند و از اين طريق افزون بر كمك به توسعه گردشگري كشور ، فرهنگ خود را نيز تبليغ مي كنند.
به استناد آمارهاي سازمان گردشگري جهاني وابسته به سازمان ملل بيشتر از 80 درصد گردشگران در جهان آشنايي با سبك هاي مختلف آشپزي و خوردن غذاهاي سنتي را از فاكتور هاي مهم براي سفر خود مي دانند و به استناد آمار همين سازمان 30 درصد درآمد كل گردشگري جهان وابسته به صنايع غذايي است.
گردشگري غذا يا گاسترونومي شاخه اي از گردشگري نوين است و فرهنگ تغذيه در محيط جغرافيايي خاص خود و در ارتباط با ساير عناصر فضايي را از عوامل مهم توسعه گردشگري مي دانند.
تقريبا همه آيين ها و سنت هاي مردم كهگيلويه و بويراحمد از تولد نوزاد تا ازدواج و آئين هاي ختم با غذاي هاي سنتي خاص رسميت يافته است.
اما عطر و طعم خوش غذاهاي سنتي نتوانسته است آن طوري كه بايد و شايد به رستوران ها راه يابد و باعث درآمدزايي شود.
غذاهاي سنتي در كنار رنگ و بوي دلپذيرشان، در بردارنده پيشينه فرهنگي مردماني است كه دسترنج مزرعه را با هنر كدبانوي خانه در هم مي آميزند تا سفره هاي ساده اما سرشار از سلامتي را نثار مهمانان خود كنند.
* نگاهي به غذاهاي محلي كهگيلويه و بويراحمد
**آش دوغ
اين غذاي سرشار از كلسيم، از موادي مانند ماست، برنج،سبزي هاي معطر مانند تره كوهي و موسير تهيه مي شود كه براي تزيين آن از پيازداغ و نعناع يا آويشن استفاده مي كنند.
**شله ماشكي (ماش)
اين غذا از برنج ،ماش و پودر انار خشك شده درست مي شود و با پيازداغ تزئين مي شود.
**شله بادامي
اين غذاي مقوي از بادام كوهي و برنج تهيه مي شود.
**آش كارده
براي تهيه‌ اين غذا، كارده را كه گياهي گرمسيري با برگ‌هاي پهن است، ريزخرد مي‌كنند و در آبليمو مي‌خوابانند، تا ترش شود. بعد از 2 روز آب به آن اضافه مي‌كنند پس از جوشيدن، گندم و برنج نيم‌كوب به آن اضافه مي‌شود. اين آش معروف‌ترين غذاي سنتي كهگيلويه و بويراحمد است.
**شله ليزك
براي تهيه اين غذا ليزك كه نوعي گياه كوهي است را به صورت سبزي پلو تهيه و با قارچ سرخ شده آن را تزيين مي كنند.
**آبگوشت
آبگوشت متداول ترين غذاي عشاير اين منطقه است كه از گوشت و حبوبات درست مي شود.
**دنگو
آش دنگو از غذاهاي محلي استان كهگيلويه و بويراحمد است كه از حبوباتي مانند عدس، لوبيا چشم بلبلي، ماش، نخود، گندم، ادويه، زردچوبه و نمك درست مي شود.
**نان بلوط
براي تهيه‌ اين نان پوسته‌ي سخت بلوط را مي‌گيرند و خشك مي‌كنند، سپس پوسته‌ نازك بعدي را كه به آن جفت مي‌گويند،عصاره بلوط يا كلگ را درون آب يك هفته مي‌خيسانند، تا به‌صورت خمير در مي آيد درست مي شود.
** نان بركو
اين نان را با عصاره بلوط و آرد گندم مخلوط مي‌كنند.
** راهكارهاي عملي ورود غذاهاي سنتي در صنعت گردشگري
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: استفاده از فضاي مجازي رويكرد اين سازمان براي بهره وري بهتر از ظرفيت غذاهاي محلي در رونق گردشگري است.
محمود باقري اظهار داشت: فضاي مجازي ارزان ترين و سريع ترين راهكار در بخش گردشگري است كه مي تواند انتظارات مسافران براي رفاه و مردم جهت ايجاد شغل را تحقق بخشد.
وي تصريح كرد: 12 استارتاپ در حوزه گردشگري در كهگيلويه و بويراحمد شناسايي شده است و يكي از اين استارتاپ ها بحث غذا و فودلاين ها است.
باقري افزود: زنان خانه دار مي توانند عضو اين مجموعه شوند و با تهيه غذا يك كسب و كار براي خود ايجاد كنند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد اضافه كرد: برگزاري جشنواره هاي غذاهاي محلي با حضور استان هاي مختلف يا در زمان پيك حضور مسافران مانند نوروز از راهكارهاي جذب گردشگر در اين استان است.
باقري ادامه داد: گردشگري به عنوان سومين صنعت درآمدزاي كشور كه برعكس نفت تمام ناشدني نيز هست نيازمند كشف تجربه هاي تكرار ناشدني براي جذب ايرانگردان و جهانگردان است كه عرضه غذاهاي سنتي از راهكارهاي تحقق آن است.
وي ابراز داشت: غذاهاي محلي،آواها و نواهاي سنتي، پوشش لباس محلي كه در جشنواره ها معرفي مي شود در كنار طبيعت زيبا و ايجاد زيرساخت هاي گردشگري مي تواند باعث ايجاد صدها فرصت شغلي و رونق گردشگري شود.
مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد از برگزاري نخستين رويداد استارتاپي حوزه sme ها و ايده هاي مرتبط با صنايع كوچك و متوسط در اين استان خبر داد.
سيد هاشم موسوي بيان داشت: برگزاري اولين رويداد استارتاپ حوزه sme ها با محوريت كسب و كار هاي نو در فضاي مجازي، تامين مالي صنايع كوچك و متوسط، بازاريابي توليدات استاني صنايع كوچك و متوسط با همكاري پارك علم و فناوري استان كليد خورده است.
وي افزود: در اين رويداد، افراد ايده‌هاي خود را ارائه كرده و سپس ايده‌هاي برتر انتخاب و گروه‌ها تشكيل و روي عملي كردن اين ايده‌ها كار مي‌كنند و در نهايت، با توجه به پتانسيلي كه ايده‌ها براي كسب بازار دارند، روي ايده‌هاي خلاقانه سرمايه‌گذاري مي‌شود.
كهگيلويه و بويراحمد با 300 جاذبه گردشگري و اقليم چهار فصل ساليانه ميزبان سه ميليون نفر گردشگر است.
اين استان با داشتن 300 بقعه متبركه، 750 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي و مواهب طبيعي چشم نواز ، مكاني مناسب براي ايرانگردان است.
حرم بي بي حكيمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار ياسوج، چشمه بلقيس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار كمردوغ، برم الوان، بافت تاريخي دهدشت و سد كوثر از مهمترين جاذبه هاي طبيعي كهگيلويه و بويراحمد است.
8143/6110

سرخط اخبار استان‌ها