۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 83234914
T T
۰ نفر
اظهارات مداخله جویانه مقام آمریكایی در لبنان علیه ایران

بیروت -ایرنا- دیوید ساتر فیلد معاون وزیر خارجه آمریكا در امور خاورمیانه در دیدار با مسوولان لبنانی در یك دخالت آشكار اعلام كرد كه لبنان نباید از تصمیم های غربی و عربی درباره ایران و به خصوص حزب الله خارج شود.

به گزارش ایرنا ، روزنامه لبنانی اللواء روز پنجشنبه این مطلب را به نقل از منابع رسمی گزارش داد و افزود: ساتر فیلد گفته است كه اكنون دور جدیدی از تحریم ها علیه حزب الله و شخصیت های نزدیك به این حزب اعمال شده است و لبنان نباید از آن خارج شود.
وی همچنین به بیروت هشدار داد كه باید هوشیار باشد تا هزینه نزاع آمریكا -ایران در منطقه را نپردازد.
ساترفیلد به مسوولان لبنانی توصیه كرده كه نباید تحت تاثیر ایران قرار بگیرند و مدعی شده كه ایران با متحدان خود در پارلمان و كابینه بر دولت لبنان سیطره یافته است.
طبق گزارش اللواء، توصیه معاون وزیر خارجه آمریكا تنها متوجه لبنان نیست بلكه با توجه به نفوذ ایران در كشورهای منطقه متوجه آنها نیز است و اكنون امریكایی ها نگران ادغام دولت لبنان در حزب الله هستند.
در همین حال برخی از جناح های لبنانی اظهارات ساترفیلد را دخالت آشكار در امور داخلی لبنان دانستند و نسبت به آن اعتراض كردند.
ساترفیلد در ادامه دخالت های خود در امور لبنان همچنین خواستار حل مساله مرز آبی میان لبنان و سرزمین های اشغالی به روش دیپلماتیك شده است و این در حالی است كه قوای سیاسی لبنان مخالف سیاست های آمریكا ، منطق دیپلماتیك را در مقابل رژیم صهیونیستی بی فایده دانسته و آن را به نفع این رژیم می دانند.
اللواء افزود: در همین راستا امریكا به خواسته های لبنان در دولت جدید از جمله در زمینه اقتصادی، مالی، اجتماعی ، خدماتی و اجرایی توجه دارد.
برخی طرف های لبنانی نیز مدعی شدند كه ساترفیلد با طبیعت توازن قوا در لبنان آگاه است و آنچه را خارج از توان لبنان است مطالبه نكرده بلكه تنها به آنها توصیه كرد كه درباره ایران و حزب الله تحریم های آمریكا دامنگیر آنها نشود.
طبق این گزارش نماینده آمریكا با رییس جمهوری و رییس پارلمان لبنان دیدار نكرد و آن را به مایك پمپئو وزیر خارجه امریكا كه قرار است روز 21 ماه جاری میلادی از بیروت دیدار كند، واگذار كرده است.
این سفر شامل دیدار از كویت و سرزمین های اشغالی نیز می شود.
روزنامه اللواء همچنین گزارش داد كه موضوع حزب الله از دیدارهای نمایندگان انگلیس و آلمان در امور خاورمیانه كه روز گذشته هر یك جداگانه با مسوولان لبنان دیدار داشتند، غایب نبود.
نماینده انگلیس در دیدار با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان اعلام كرد كه این سفر تعمدا پس از تصمیم لندن درباره حزب الله اتخاذ شده چرا كه انگلیس معتقد است كه میان جناح سیاسی و نظامی حزب الله تفاوتی نیست و تاكید كرد كه این مساله به روابط بیروت و لندن صدمه نخواهد زد و كمك200 میلیون دلاری سالانه آن به لبنان ادامه خواهد داشت.
باسیل نیز پیشتر در دیدار با فدریكا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مواضع انگلیس در ارتباط با حزب الله لبنان و تقسیم آن به بخش سیاسی و نظامی انتقاد كرده بود.
موگرینی نیز در دیدار هفته گذشته با وزیر خارجه لبنان بر مواضع قبلی اتحادیه اروپا در ارتباط با حزب الله تاكید و دیدگاه های لندن را خارج از این اتحادیه خواند.
فرانسه نیز با مواضع اخیر انگلیس در ارتباط با حزب الله مخالفت كرده و فعالیت حزب الله را به دو بخش نظامی و سیاسی غیر قبول خوانده است.
مواضع كشورهای اروپایی در ارتباط با حزب الله اكنون به یكی از موارد اختلافی آنان تبدیل شده است.
شبد*9366*1436*9122

سرخط اخبار جهان