۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۰۰
کد خبر: 83233970
T T
۰ نفر
20 درصد راه آهن كشور در دولت تدبیر و امید ساخته شده است

رشت - ایرنا - رئیس جمهوری گفت: 20 درصد راه آهن كشور در دولت تدبیر و امید و طی مدت پنج سال احداث و در دو سال اخیر چهار استان به راه آهن سراسری متصل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت افزود: امروز روز بسیار مباركی برای ملت بزرگ ایران، مردم استان گیلان و همه همسایگان ماست كه می توانند از این نعمت اتصال راه آهن، بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: برایم باعت افتخار و خوشحالی است كه این پروژه بسیار مهم، با پیچیدگی هایی كه از لحاظ احداث پل و تونل ها داشته، توسط مهندسان ایرانی طراحی و اجرا شده و موجب خوشحالی است كه این راه آهن می تواند خط آهن مهم و استراتژیك در منطقه باشد.
رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: این راه آهن با تفاهمنامه ای كه امروز امضاء شده، از رشت به سمت آستارا ادامه می یابد و امیدوارم كه در زمان كوتاهی شاهد اجرای این طرح بسیار مهم باشیم.
وی با اشاره به اهمیت خط ریلی قزوین - رشت گفت: این خط ریلی می تواند خلیج فارس و جنوب ایران را به شمال ایران، منطقه قفقاز و شرق روسیه و شمال اروپا متصل كند و در عین حال می تواند جنوب شمال و جنوب غرب برای ما محسوب شود چراكه توانمندی زیادی برای حمل و نقل خواهد بود.
رئیس جمهوری در ادامه سخنانش بیان داشت: در جلسه سه جانبه ای كه با ولادیمیر پوتین و الهام علی اف رئیسان جمهوری روسیه و آذربایجان داشتیم؛ راجع به این راه آهن و باری كه از این مسیر به روسیه منتقل شود، بحث شده است.
وی اظهار داشت: این راه آهن برای منطقه، اروپا، كشورهای جنوبی ایران، كشورهایی كه در شرق ایران قرار دارند و حتی كشورهایی از قاره آفریقا می توانند از این مسیر بارشان را منتقل كنند؛ موثر است و علاوه بر رشد اقتصادی ایران، گیلان و رهآورد محیط زیست و حمل و نقل آسان، مسیر رشت به تهران را حدود چهار ساعت طی می كند كه برای گردشگران، مسافران و حمل و نقل بار بسیار اهمیت دارد.
رئیس جمهوری با قدردانی از همه كسانی كه در احداث این خط ریلی نقش داشته اند، افزود: چهار هزار كیلومتر ریل را در آغاز پیروزی انقلاب به 12 هزار كیلومتر رسانده ایم كه طی 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، سه برابر شده است.
حجت الاسلام روحانی با بیان اینكه در دولت تدبیر و امید طی مدت پنج سال، 20 درصد راه آهن كشور افزایش یافت، اظهار داشت: طی دو سال اخیر چهار استان به راه آهن سراسری متصل شد و گیلان چهارمین استان است و سال آینده اتصال بستان آباد به تبریز در استان آذربایجان شرقی را خواهیم داشت.
رئیس جمهوری یكی از افتخارات دولت تدبیر و امید را مسئله ریل در كشور عنوان و اضافه كرد: بنادر نیز نقش زیادی به ویژه برای حمل و نقل بار ایفا می كنند به طوری كه قدرت بنادر ما به لحاظ جابه جایی بار بیش از 10 برابر شده است.
** افتتاح راه آهن رشت نشان داد تحریم یك جانبه اثرگذار نیست
رئیس جمهوری در ادامه سخنانش در این مراسم گفت: این ارتباط ریلی پیوند كشور ما با همسایگان و دوستان را روز به روز مستحكم تر خواهد كرد و این نشانه ای است بر اینكه تحریم یك جانبه تاثیر گذار نخواهد بود و ملت ها و دولت های منطقه تصمیم به برادری ، دوستی، همسایگی و ارتباط مستحكم تر گرفته اند.
حجت الاسلام روحانی با بیان اینكه نمی توان اتصال راه آهن را تنها از بعد اقتصادی نگریست، افزود: این موضوع یك بخش از مسئله است، مسئله دوم اینست كه راه آهن تنها ارتباط ریل نیست بلكه پیوند كشورها را مستحكم تر می كند و ما بسیار خوشحالیم كه در كشورهای اطرافمان راه آهن ما به پاكستان، اخیرا به افغانستان ، در شمال در دو بخش به تركمنستان ، در همین مسیر به آذربایجان، به تركیه و بزودی با عراق این اتصال را خواهیم داشت.
وی اظهار داشت: برای ما بسیار اهمیت دارد كه از طریق كشتی های رو - رو می توانیم این راه آهن را در شمال و جنوب به كشورهای دیگر متصل كنیم و این به معنای حركتی ارزشمند از لحاظ سیاسی برای تقویت روابط كشوهاست.
رئیس جمهوری ادامه داد: خط ریلی كشور از جنوب نه تنها به دریای سیاه و مدیترانه متصل خواهد شد بلكه راه آهن تا چین اتصال دارد و این به معنی آن است كه پیوند كشور ما با همسایگان و دوستان روز به روز مستحكم تر خواهد شد ضمن اینكه نشانگر آنست آنانی كه می خواهند در روابط بین كشورهای منطقه اخلال ایجاد كنند، موفق نبوده اند و نخواهند بود.
وی افزود: برای ملت ایران، همه ملت های همسایه و همه آنانی كه از این مسیر ریلی می توانند در آینده بهره برداری كنند، آرزوی موفقیت می كنیم و امیدواریم اتصال ما با كشورهای همسایه از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روز به روز بیشتر شود.
حجت الاسلام روحانی اضافه كرد: تحولی كه در بنادر شمال بوجود آمده و همین بندر كاسپین كه در دولت یازدهم تعداد زیادی از پست اسكله های آن را افتتاح كردیم و در حال تكمیل است؛ یكی از مزایای این راه آهن است كه بزودی به بندر یادشده متصل خواهد شد و از وزیر راه و مسئولان منطقه آزاد انزلی می خواهم كه تلاش كنند در سال 99 افتتاح شود.
وی با ابراز امیدواری از اینكه بتوانیم در مرحله اول بندر كاسپین را كه آسان تر است، افتتاح كنیم، گفت: در گام دوم نیز انزلی و سپس خط ریلی تا آستارا را افتتاح خواهیم كرد و در واقع سه هدف داریم كه بخش بزرگ آن در این دولت انجام می گیرد و امیدواریم اگر بتوانیم و امكان پذیر باشد، بخش اعظم این طرح را در دولت دوازدهم اجرا و عملیاتی كنیم.
راه آهن قزوین - رشت عصر چهارشنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران راه اندازی و به طور رسمی بهره برداری شد. در این مراسم میهمانانی از كشورهای آذربایجان، عراق، پاكستان ، افغانستان، ارمنستان، هندوستان، اوكراین، بلاروس، لتونی، روسیه، ازبكستان، تاجیكستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و سوریه نیز حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، راه آهن قزوین-رشت به صورت یك خطه، بـا سرعـت 160 كیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 كیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای كوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه می شود كه یك شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد.
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، كوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته و پیش بینی شده است.
این طرح افزون بر آن كه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز و در قالب هشت قطعه كار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر جابه جا كند.
راه آهن قزوین - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 كیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن كشور به طول یك هزار و 430 متر روی سد منجیل ساخته شده است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 كیلومتر تونل، حدود 9 كیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مكعب خاكبرداری و خاكریزی انجام و افزون بر یك هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده است كه با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حركت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز كرده بود.
رئیس جمهوری، جمعی از وزیران و اعضای هیأت دولت امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) مهمان گیلانی ها هستند.
7286 / 2007/1881
۰ نفر