۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 83233936
T T
۰ نفر

پیگیری ابهامات «ساحات» در فرانسه، آلمان و انگلیس

۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 83233936
پیگیری ابهامات «ساحات» در فرانسه، آلمان و انگلیس

تهران- ایرنا- «راب مك ایر» سفیر انگلیس در ایران، گفت: ساز وكار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران «ساحات» ابهاماتی دارد كه گروه‌هایی از كشورها فرانسه، آلمان و انگلیس در حال پیگیری و جمع‌بندی این ابهامات هستند.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، «سایمون پنی» كمیسیونر ارشد بازرگانی دولت انگلیس برای منطقه خاورمیانه، افغانستان و پاكستان روز گذشته با «حسین سلاح ورزی» نایب‌رئیس اتاق ایران ملاقات كرد.
چهار موضوع صادرات، سرمایه گذاری، سیاستگذاری های مرتبط با روابط تجاری بین دو كشور و تامین مالی، محورهای اصلی نشست بود.
«سایمون پنی» در این نشست گفت: در تلاش هستیم روابط بین دو كشور را در حوزه صادرات، سرمایه‌گذاری، سیاستگذاری‌های مرتبط با روابط تجاری بین دو كشور و تامین مالی پیگیری و توسعه دهیم.
وی تاكید كرد: صادرات شركت‌های انگلیسی به ایران همچنین امكان صادرات محصولات ایرانی به این كشور، سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف همچون املاك، صنعت و غیره در انگلیس و درعین‌حال تعریف ضوابط و راه‌هایی برای تسهیل تجارت از جمله محورهایی هستند كه دو كشور می‌توانند در قالب آنها با یكدیگر همكاری داشته باشند.
كمیسیونر ارشد بازرگانی دولت انگلیس در منطقه همچنین به موضوع تأمین مالی اشاره كرد و گفت: انگلیس علاقه دارد روابط تجاری خود را با ایران توسعه دهد برای همین سازوكار ساحات طراحی شد. حال باید منتظر اجرای آن باشیم.
پنی گفت: یكی از راه‌هایی كه می‌توان از طریق آن اطلاعات مورد نیاز تجاری را در اختیار افراد قرار داد، اعزام هیات ها و حضور در نمایشگاه‌هاست.
بر اساس اظهارات وی قرار است در ماه ژوئن (تیر وخردادماه) هیاتی در حوزه سلامت به ایران سفر كند. همچنین گروه‌هایی از انگلیس با حضور در نمایشگاه صنایع غذایی كه در دبی برگزار شد توانستند با شركت‌هایی از ایران دیدار كنند.

** حوزه تامین مالی باید مورد توجه قرار داد
نائب رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست با اشاره به همكاری بین ایران و انگلیس در حوزه نفت، نساجی و خودروسازی، گفت: با خروج آمریكا از برجام اروپا اعلام كرد كه ابزاری برای تداوم همكاری ها و برقراری روابط بانكی سازو كاری را طراحی می كند.
«حسین سلاح ورزی» افزود: هرچند فرآیند تدوین چارچوب این سازوكار طولانی شده است اما موضوع امیدواركننده‌ای است و در صورت اجرایی شدن می‌تواند به توسعه سطح روابط ایران و اروپا كمك كند.
وی با بیان اینكه تامین مالی اهمیت زیادی دارد، گفت: تا زمانی كه چگونگی سازوكار تأمین مالی و انتقال ارز و در واقع مناسبات بانكی و بیمه‌ای بین ایران و اروپا مشخص نشود، نمی‌توان برای هیچ یك از راه‌های ارتباطی مانند تجارت، سرمایه‌گذاری و غیره برنامه‌ریزی كرد.
سلاح‌ ورزی همچنین به وجود ابهامات گسترده در سازوكار طراحی شده توسط اروپا اشاره كرد و افزود: فعالان اقتصادی نسبت به اجرایی شدن ساحات ابهامات زیادی دارند و نمی‌دانند كه آیا بخش خصوصی اروپا و یا سایر كشورهای اروپایی كه در تدوین این سازوكار نقشی نداشته‌اند، تمایلی به استفاده از آن دارند یا خیر؟
وی تصریح كرد: با توجه به اینكه این سیستم بر اساس روش تهاتر طراحی شده بنابراین توازن در پرداخت‌ها و دریافت‌ها مهم است. در حالی كه در سال 2017 میزان صادرات اروپا به ایران در بخش صنایع غذایی حدود 740 میلیون یورو و صادرات ایران به اروپا در همین گروه كالایی برابر با 430 میلیون یورو بوده است، چگونه می‌توان توازن لازم را ایجاد كرد؟
به گفته نائب رئیس اتاق ایران ایران قرار بوده بخشی از منابع این سیستم از طریق فروش نفت ایران در اروپا تأمین شود، اما حتی ایتالیا و یونان كه برای خرید نفت از ایران معافیت هم داشتند، در دوران معافیت، دیگر نفتی از ایران نخریدند.
وی ادامه داد: درهرصورت زمینه برای همكاری بین دو كشور وجود دارد و شرایط برای حضور و سرمایه‌گذاری انگلیس در راستای نوسازی صنایع ایران وجود دارد. حال باید دید چه طور می‌توان زمینه را برای همكاری در این حوزه‌ها مهیا ساخت؟

**ابراز تمایل بخش خصوصی اروپا به استفاده از سازوكار ساحات
همچنین در این نشست «راب مك ایر» سفیر انگلیس در ایران در واكنش به آنچه از سوی نایب‌رئیس اتاق ایران مطرح شد، گفت: تمام این ابهامات و سئوالات وجود دارد و برای همین گروه‌هایی از كشورها فرانسه، آلمان و انگلیس در حال پیگیری و جمع‌بندی آن هستند.
وی افزود: البته نباید تظاهر كرد كه این سیستم می‌تواند همه مشكلات را برطرف كند و یا ذهن همه شركت‌هایی كه از تداوم همكاری‌های خود با ایران نگران هستند را تغییر دهد. اما راهی خواهد بود كه در فازهای مختلف طراحی شده و به طور حتم به‌تدریج زمینه‌ساز توسعه مناسبات می‌شود.
سفیر انگلیس در ایران اظهارداشت: هم اكنون فاز نخست این سازوكار به حوزه تأمین كالاهای بشردوستانه مربوط می‌شود.
«مك ایر» از ابراز علاقه كشورهای متعدد برای استفاده از ساحات در ارتباط با ایران خبر داد و افزود: هدف ما این است كه كار را از بخش‌های كوچك‌تر آغاز كرده و به حوزه‌های بزرگ‌تر برسیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه طراحی چنین سیستمی برای نخستین بار تجربه می‌شود، در هر قدمی كه برمی‌داریم، نكات و موارد جدیدتری را می‌آموزیم. برای همین تا حدودی پیش‌بینی آینده، سخت است.
سفیر انگلیس در ایران همچنین تأكید كرد: از همان ابتدا كه این سیستم در حال طراحی بود، حضور بخش خصوصی و همكاری آنها در كشورهای مختلف با ایران مورد توجه بود.
اقتصام**9132**9189
۰ نفر