۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۴۴
کد خبر: 83228366
T T
۰ نفر
نوروز فرصت كشف مجدد پایتخت است

تهران- ایرنا- معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: از مردم پایتخت و مسافران سایر شهرها دعوت می كنیم به این كلانشهر سفر و از این فرصت برای كشف مجدد تهران استفاده كنند.

به گزارش ایرنا محمدرضا جوادی یگانه روز شنبه در نشست خبری با تشریح برنامه های شهرداری برای میزبانی از نوروز و نیز تمهیدات لازم برای این ایام اظهارداشت: در نوروز، خانه تكانی و دیدوبازدید، سنت های رایج تر به شمار می رود كه برنامه های شهرداری نیز با همین محوریت تدوین شده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: آماده سازی شهر برای نوروز خدمتی است كه معاونت خدمات شهری شهرداری ارائه خواهد كرد اما در زمینه دید و بازدیدها برنامه های بسیاری تدارك دیده شده است تا مردم همراه خانواده و مهمانان خود به سطح شهر بیایند و در پارك ها و خیابان ها قدم بزنند و دیدوبازدیدهایشان را نیز در نقاط دیدنی شهر انجام دهند.
وی خاطرنشان كرد: تهران زیباست اما ترافیك، آلودگی هوا و سبك زندگی آپارتمان نشینی فرصت دیدن و ظهور زیبایی های آن را از ما گرفته است كه سعی می كنیم به این بهانه، فرصت كشف مجدد زیبایی های پایتخت را با نشاط بخشی به جامعه فراهم سازیم.

** نوروزگاه ها
جوادی یگانه با تشریح برنامه های پیش بینی شده این معاونت برای عید نوروز گفت: شهرداری در تلاش است با این برنامه ها روحیه شادابی و امید را در میان شهروندان افزایش دهد و تغییر و تحولی در سیما و منظر شهر فراهم سازد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران بیان كرد: ارتقای سطح كمی و كیفی خدمات به شهروندان بویژه در محله ها، جلب مشاركت شهروندان در آراستگی شهر، مشهود بودن اجرای طرح در تمامی لایه های شهر و ایجاد فرصت های مناسب برای تفریح و گردشگری كم هزینه برای عموم شهروندان بویژه اقشار كم درآمد از دیگر اهداف این برنامه ها به شمار می آید.
وی به برپایی 13 نوروزگاه در این مناسبت اشاره و اضافه كرد: پردیس های «نوروزگاه» در پایتخت با قابلیت دسترسی و توزیع مناسب جغرافیایی برای حضور روزانه حداقل پنج هزار نفر از شهروندان و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی ویژه خانواده ها برپا می شود و به مدت هشت روز از سوم تا دهم فروردین ماه از ساعت 20 تا 23 فعالیت می كنند.
جوادی یگانه با اشاره به اجرای برنامه های نوروزگاه ها در دو بخش منطقه ای و فرامنطقه ای افزود: 10 پردیس فرهنگی نوروزگاه منطقه ای در كاخ نیاوران، بوستان های ملت، پلیس، شهید هرندی، پامچال، قائم و نیز دریاچه شهدای خلیج فارس، میدان آزادی، فلكه دوم نیروی هوایی و میدان نازی آباد و سه نوروزگاه فرامنطقه ای در حرم مطهر امام راحل(ره)، اراضی عباس آباد و برج میلاد برپا می شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران همچنین به آماده سازی پیاده راه ها در نوروز 98 اشاره و تشریح كرد: پیاده راه های فرهنگی كه از سوم تا دهم فروردین آماده سازی خواهند شد در 18 نقطه پایتخت راه اندازی می شوند.
وی به برخی برنامه های شاخص نوروزگاه ها و پیاده راه ها اشاره كرد و یادآورشد: برپایی نمایشگاه های كارناوالی، نمایش های عروسكی، خیابانی و محیطی و نیز ایستگاههای نوروزی ازجمله اقدامات است كه در قالب آنها برنامه های فرهنگی، هنری و هنرهای تجسمی اجرا خواهد شد.
جوادی یگانه برج میلاد را یكی از پرمخاطب ترین مراكز گردشگری تهران برشمرد و اظهار داشت: نوروز گذشته یك میلیون نفر به این برج مراجعه كردند و امسال برنامه ها برای مخاطبانی بیش از این تعداد پیش بینی شده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران رویكرد كلی این معاونت را رجوع به مردم برشمرد و تاكید كرد: تلاش می
شود تا برنامه ها و اقدامات اغلب به دست خود مردم اجرا و برگزار شود.
به گفته وی، نوروزخوانی اقوام در محله های پایتخت، جشن پیشواز نوروز ویژه افغانستانی های مقیم تهران با تكریم از كارگران افغانستانی مرتبط با شهرداری، آیین مهمانی لاله ها، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و جشنواره سمنوپزان
ازجمله دیگر برنامه های شهرداری در ایام نوروز است.
جوادی یگانه همچنین با اشاره به برنامه های فرهنگی با رویكرد تغییر رفتارهای پرخطر برخی شهروندان در چهارشنبه آخر سال، مراسم اعتكاف در 400 مسجد، اقامه نماز جماعت در روز طبیعت در بیش از 100 بوستان، ارائه خدمات ویژه نوروز به خانواده های بی سرپناه، ساماندهی متكدیان، بهسازی و تزیین فضای كالبدی گرمخانه ها و مراكز پرتو(نگهداری كودكان كار) و نیز ویژه برنامه های ویژه بانوان و و رزشكاران را از جمله دیگر آیین های تدارك دیده شده برشمرد.
وی همچنی از اجرای طرح «پرسه در شهر» در ایام نوروز خبر داد كه در قالب آن 100 راهنمای گردشگری، شهروندان را در تورهای مختلف تهران گردی هدایت خواهند كرد.

**پیوست اجتماعی فعالیت های شهرداری
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر تاكید شهرداری بر اجرای همه فعالیت ها با نگاهی اجتماعی تصریح كرد: همه فعالیت ها با پیوست و رویكرد اجتماعی اجرا می شود و در این زمینه هماهنگی ها نیز با دیگر معاونت ها انجام شده است.
وی افزود: در زمینه فعالیت های نوروز نیز از سال گذشته برنامه های اجتماعی با اجرای طرح هایی مانند پیاده روها و ... با رویكرد نشاط افزایی برای شهروندان و ترویج رویكرد اجتماع محور بین شهروندان در دستور كار قرار گرفته است و ادامه دارد.
جوادی یگانه تاكید كرد: شهر باید در اختیار مردم قرار گیرد آن هم نه با استفاده از خودرو؛ بلكه به صورت پیاده یا دوچرخه كه باید همه برای تحقق این مهم تلاش كنیم.

تهرام/3001/ 1008
۰ نفر