۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۵
کد خبر: 83223915
T T
۰ نفر

دوقلوهاي كميته امداد از «نورمهال» فاصله گرفتند

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۵
کد خبر: 83223915
دوقلوهاي كميته امداد از «نورمهال» فاصله گرفتند

همدان- ايرنا- مديركل كميته امداد امام خميني (ره) همدان گفت: پس از اصلاح پروانه ساخت ساختمان هاي دوقلوي كميته امداد، در نقشه جديد اين ساختمان ها 20 متر از عمارت تاريخي «نورمهال» فاصله گرفتند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، پيمان تركمانه در جمع خبرنگاران افزود: عمارت نورمهال آنچنان قدمت تاريخي و فرهنگي ندارد و زماني اين مكان محل تجمع معتادها بوده است.
وي اظهارداشت: 20 سال پيش كميته امداد يك ميليارد و 800 ميليون ريال براي حفظ و نگه داري اين عمارت هزينه كرده است.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) همدان اضافه كرد: سال گذشته شهرداري همدان مجوز ساخت 2 آپارتمان هشت طبقه را در كنار اين عمارت صادر كرده و براي اين مجوز بيش از 30 ميليارد ريال پول از كميته امداد امام خميني (ره) دريافت كرده است.
وي با اشاره به اينكه كميته امداد امام خميني (ره) قصد برج سازي ندارد ادامه داد: برنامه داريم با ساخت اين 2 ساختمان و بهره برداري اقتصادي از آن، درآمدهاي حاصل شده را در زمينه كمك به افراد نيازمند هزينه كنيم.
تركمانه با بيان اينكه پرويز فتاح رييس كميته امداد امام خميني (ره) دستوري در خصوص توقف ساخت و ساز اين ساختمان ها صادر نكرده است عنوان كرد: بر اساس دستور وي، ما طبق قانون عمل مي كنيم.
وي با اشاره به اينكه از 19 هزار مترمربع زمين كميته امداد امام خميني (ره) 11 هزار مترمربع زمين به شهرداري واگذار شده است تا به ازاي اين مجوز پارك بسازد ادامه داد: براي ساخت اين ساختمان ها، 20 متر براي رفع موانع ميراث فرهنگي از عمارت نورمهال عقب نشيني صورت گرفته است.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) همدان با تاكيد بر اينكه به دنبال ساخت اين ساختمان ها ميراث فرهنگي آسيب نمي بيند اظهار داشت: يك خبرنگار در نزديكي اين عمارت ساكن است و به دليل به هم خوردن نماي روبروي منزلشان به دنبال جلوگيري از ساخت ساختمان هاي دو قلوي كميته امداد امام خميني (ره) است و تمام سرمنشا هجمه رسانه ها از آنجا شروع مي شود.
وي تاكيد كرد: ما در اعتماديه قرار نيست ساختمان بسازيم و به فقرا بدهيم بلكه مي خواهيم با فعاليت هاي اقتصادي درآمد آن را براي فقرا هزينه كنيم.
عمارت نورمهال يا همان خانه آمريكايي ها در تاريخ 27 آبان 1385 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
بر اساس اين ثبت، خانه آمريكايي ها در زمان جنگ جهاني دوم محل استقرار سربازهاي آمريكايي بوده و به دست آن ها بنا شده است.
اين بنا كه در اوايل دوره پهلوي ساخته شده است، در 2 طبقه و با سقفي شيرواني و داراي ستون هايي در چهار طرف، نماي هر طبقه است و يكي از خانه باغ هاي زيباي همدان محسوب مي‌شود.
سر در ورودي آن با سنگ‌هاي گرانيت و آجرهايي با رنگ قرمز پوشيده شده، تزيين شده است و پوشش‌ آن تيرچوبي و در داخل قسمت ساختمان لمبه كوبي است.
اين بنا در سال 1380 مورد بررسي و مستندسازي قرار گرفت و و مالك آن اكنون شهردراي همدان است.
9904/2087