۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 83222285
T T
۰ نفر

دولت ژاپن نتایج همه پرسی را می پذیرد

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 83222285
دولت ژاپن نتایج همه پرسی را می پذیرد

پكن- ایرنا- نخست وزیر ژاپن می گوید كه دولت صادقانه نتایج همه پرسی استان اوكیناوا مبنی بر مخالفت با احیای زمین از دریا برای جابجایی یك پایگاه ارتش آمریكایی را می پذیرد اما همچنان در پی انجام گفت وگو با مردم اوكیناوا برای پیشبرد این پروژه خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تلویزیون ژاپن 'شینزو آبه' روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: تمركز فعلی پایگاه های آمریكایی در اوكیناوا كاملا غیرقابل قبول است دولت مركزی مسئولیت سنگینی برای كاهش این بار از دوش این استان دارد و برای انجام آن همچنان نهایت تلاش خود را خواهد كرد.
نخست وزیر ژاپن اضافه كرد كه پایگاه هوایی فوتنما خطرناكترین پایگاه جهان است و قطعا نباید اجازه داد كه آن به یك تاسیسات دائمی تبدیل شود.
آبه خاطرنشان ساخت از توافق ژاپن و آمریكا برای جابجایی این پایگاه بیش از 20 سال می گذرد و بازگرداندن این زمین به ژاپن كه در حال حاضر توسط پایگاه فعلی اشغال شده نباید بیش از این به تاخیر بیافتد.
در همه پرسی روز یكشنبه اوكیناوا، بیش از یك چهارم از رای دهندگان واجد شرایط با پروژه احیای زمین از دریا برای جابجایی یك پایگاه ارتش ایالات متحده آمریكا مخالفت كردند نتیجه این همه پرسی استاندار اوكیناوا را ملزم می كند تا آن را به نخست وزیر ژاپن و رییس جمهوری آمریكا اطلاع دهد.
همه پرسی بر سر كار احیای زمین از دریا در استان اوكیناوا واقع در جنوب ژاپن كه در آبهای منطقه هنوكو شهر ناگو در این استان در جریان است، برگزار شد.
دولت مركزی در نظر دارد به منظور جابجایی پایگاه هوایی نیروهای تفنگنداران دریایی آمریكا كه هم اكنون در یك منطقه پرجمعیت قرار دارد به مكانی دیگر در داخل این استان، با احیای زمین از دریا، زمین مورد نیاز برای این پایگاه را آماده كند.
با شمارش همه آرا، 434 هزار و 273 رای مخالف این طرح و 114 هزار و 933 رای موافق آن بود 52 هزار و 682 رای دیگر ممتنع بود میزان مشاركت مردم در این همه پرسی هم 52.48 درصد بود.
نتایج این همه پرسی نشان می دهد كه 38 درصد از افراد واجد شرایط رای دادن با این طرح مخالف هستند. این رقم از شاخص 25 درصد كه طبق مقررات تعیین شده است فراتر رفته است این امر استاندار را ملزم می كند به نتیجه این همه پرسی احترام گذاشته و آن را به نخست وزیری ژاپن و رییس جمهور آمریكا گزارش دهد.
دِنی تاماكی، استاندار اوكیناو، می گوید این همه پرسی به وضوح مخالفت ساكنان با این پروژه احیای زمین از دریا را نشان داده است.
او اكنون در نظر دارد تا درخواست های خود برای صرفنظر كردن دولت های ژاپن و آمریكا از جابجایی برنامه ریزی شده این پایگاه هوایی آمریكا را شدت بخشد او می گوید كه برای توقف این جابجایی همه اقدامات ممكن را انجام خواهد داد.
حدود 70 درصد از امكانات نظامی ایالات متحده آمریكا در اوكیناوا واقع شده است كه تنها 0.6 درصد از كل مساحت كشور ژاپن را تشكیل می دهد.
در سال 1996 توافق شد تا پایگاه فوتنما به «ناگو» كه در 50 كیلومتری پایگاه فعلی قرار دارد، منتقل شود. این تصمیم پس از آن حاصل شد كه تجاوز نیروهای آمریكایی به یك دختر مدرسه ای خشم مردم ژاپن را برانگیخت اما اجرای این طرح همچنان متوقف مانده است.
به گزارش وزارت دفاع آمریكا كه تحت عنوان «گزارش ساخت پایگاه» در سال 2007 منتشر شد، آمریكا در 39 كشور پایگاه بزرگ نظامی و در 140 كشور ایستگاه‌های نظامی دارد.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان