۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83221831
T T
۰ نفر

مطالعه خط آهن جلفا - چشمه ثریا آغاز شد

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83221831
مطالعه خط آهن جلفا - چشمه ثریا آغاز شد

تبریز- ایرنا - معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس از انعقاد قرارداد مطالعات امكان سنجی فنی و اقتصادی احداث خط آهن جلفا – چشمه ثریا در كشور تركیه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، ایرج حاتمی با اعلام اینكه این طرح مطالعاتی با هزینه 6 میلیارد و 600 میلیون ریالی سازمان منطقه آزاد ارس و در 18 ماه اجرا می شود، گفت: این طرح راه آهن ایران را به اروپا متصل می كند.
وی در زمینه مزایای احداث این خط آهن، تاكید كرد: با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یك شاه بندر و مركز بزرگ لجستیكی در منطقه تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینكه طرح مطالعاتی برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود، افزود: در مرحله نخست یك خط با توان ترانزیت 6 تا 10 میلیون تن بار بررسی و با این كار خط آهن ارس به طور مستقیم به تركیه و اروپا متصل می شود.
حاتمی با اشاره به اینكه دولت نیز از این طرح حمایت می كند و این مسیر جزو گزینه های مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی است، یادآوری كرد: تركیه نیز خط آهن خود را تا چشمه ثریا گسترش می دهد و به محض اتمام احداث این مسیر 147 كیلومتری، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد.
وی اعلام كرد: جذب سرمایه گذار برای احداث این خط آهن به محض اتمام مطالعات امكان سنجی فنی و اقتصادی، آغاز خواهد شد تا ایران بدون نیاز به گذر از نخجوان به طور مستقیم از طریق تركیه به اروپا متصل شود.
منطقه آزاد ارس با بیش از 50 هزار هكتار وسعت در حاشیه رودخانه مرزی ارس در 130 كیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است.
در این منطقه دو گذرگاه مرزی رسمی و گمرك های جلفا و نوردوز وجود دارد و فاصله آن تا خاك تركیه نیز كمتر از 150 كیلومتر است.
احداث خط راه آهن از جلفا به عنوان قلب تپنده منطقه آزاد ارس تا خاك تركیه، می تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلی ترانزیت ریلی اروپا و منطقه قفقاز تبدیل كند؛ خط آهن جلفا - تبریز نیز با 102 سال قدمت ریال قدیمی ترین خط آهن ایران محسوب می شود كه برقی و در زمان حاضر فعال است.
تفاهم نامه همكاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور با راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای احداث خط آهن جلفا - پلدشت - چشمه ثریا، هفتم مهر ماه امسال امضا شده بود و اكنون به فاصله پنج ماه، مطالعات امكان سنجی آن آغاز می شود.
3071/518
۰ نفر