۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 83221815
T T
۰ نفر
هنرستان های كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد و راه سخت پیش رو

یاسوج- ایرنا - كهگیلویه و بویراحمد استانی كه آسمان و زمین آن مستعد كشاورزی و باغداری بوده اما سالیانی است كه نه پدران، فرزندان را برای كشاورز شدن تشویق می كنند و نه فرزندان علاقه زیادی برای ادامه راه پدران از خود نشان می دهند.

به گزارش ایرنا، در این استان بسیاری از خانواده ها با اینكه باغ و مزارع كشاورزی هم دارند اما چون كشاورزی در آن همواره به صورت سنتی بوده و درآمد حاصل از آن نیز آنقدر چشمگیر نبوده كه بتواند شغلی جذاب به شمار آید در نتیجه حتی تاركان تحصیل و یا فارغ التحصیلان بیكار رغبتی برای كار بر روی زمین و كشاورزی و ادامه راه پدران خود ندارند.
همین بی رغبتی به كشاورزی، لزوم ایجاد هنرستان های كشاورزی را برای تربیت نیروهای ماهر در بخش كشاورزی استان كهگیلویه و بویراحمد دو چندان كرده است.
نخستین هنرستان كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد در شهرستان گچساران قدمتی بیش از سه دهه دارد و بسیاری از كاركنان بخش كشاورزی بویژه در گچساران فارغ التحصیل این هنرستان هستند.
در سال تحصیلی 96/ 97 دومین هنرستان استان با نام آیت الله ملك حسینی در یاسوج با هدف تربیت نیروی متخصص برای آینده كشاورزی، با 100 دانش آموز در دو رشته كشت گیاهان دارویی و پرورش ماهیان سردابی ایجاد شد.
اما این هنرستان در آغاز راه با مشكلاتی رو به رو شد و در سال دوم فعالیت این هنرستان با وجود مشكلات همچنان ادامه دارد. بخشی از توان و انرژی كه باید روی تعلیم و تربیت نسل آینده و ماهر بخش كشاورزی گذاشته شود در حال حاضر بر روی حل مشكلات اولیه این هنرستان متمركز شده است.
هنرستان كشاورزی آیت الله ملك حسینی به شكل وابسته با همكاری مركز تحقیقات ، آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان و اداره كل آموزش و پرورش استان كهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد.
طبق تفاهم نامه منعقد شده میان 2 دستگاه ، تدریس دروس عمومی ، كادر اداری و نظارت بر مسائل آموزشی با آموزش و پرورش و فضا، تجهیزات كارگاهی و تدریس دروس تخصصی بر عهده مركز تحقیقات آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان گذاشته شد.
این هنرستان به شكل شبانه روزی اداره می شود كه حدود 30 دانش آموز از دورترین روستاهای استان در خوابگاه آن سكونت دارند.
چون این هنرستان شبانه روزی است پس امكانات و تجهیزاتی نیاز دارد كه بتواند جذابیت های لازم را برای پسران نوجوان ایجاد كرده و آنها را پایبند خوابگاه و تحصیل كند اما این هنرستان مانند بسیاری از فضاهای آموزشی استان از مشكلاتی مانند تغذیه، فضای ورزشی و آموزشی رنج می برد.

**فضای فیزیكی در صدر مشكلات
با این حال اگر بنا باشد مشكلات این هنرستان را یكی یكی بررسی كرد بی شك نداشتن فضای فیزیكی مستقل نخستین و مهمترین مساله آن محسوب می شود.
در محوطه آموزشی این هنرستان تشكل صنفی سازمان نظام مهندسی كشاورزی و سازمان بسیج مهندسین قرار دارد كه تداخل فضای آموزشی با فضای پر رفت و آمد اداری كنترل دانش آموزان را سخت كرده است.
رفت و آمد روزانه خودروهای اداری و ارباب رجوع در محوطه هنرستان احتمال ایجاد خطر را افزایش داده و از سویی محدودیت هایی نیز برای دانش آموزان و سیستم آموزشی ایجاد كرده است.
موضوعی كه مدیر هنرستان كشاورزی آیت‌ الله ملك‌ حسینی نیز روی حل آن تاكید دارد و می گوید: در هنرستان كشاورزی حدود 100 دانش‌ آموز از روستاهای دورافتاده استان تحصیل می‌ كنند كه با توجه به شرایط خاص خانواده‌ های روستایی نیازمند توجه بیشتری هستند.
سید ولی موسوی می افزاید: برای حل مشكل فضای آموزشی این هنرستان از مرداد ماه سال گذشته تاكنون نشست های متعددی با حضور مسئولان جهاد كشاورزی استان و مركز تحقیقات گرفته شد اما با وجود قول ‌هایی كه داده شد هنوز مشكل حل نشده است.
وی با بیان اینكه همه باید با برنامه ریزی به سمت وضع مطلوب نقش و وظیفه خود حركت كنند، ادامه داد: مسئولان كشوری ، استانی و شهرستانی به مشكلات فضای آموزشی این هنرستان واقف هستند كه باید رسالت خطیر خویش را برای مستقل كردن این فضا انجام دهند.
موسوی ابراز امیدواری كرد: با پیگیری مسئولان مكان فعلی هنرستان به شكل مستقل در اختیار هنرستان كشاورزی قرار بگیرد تا خللی در آموزش دانش‌ آموزان به وجود نیاید.
مدیر هنرستان كشاورزی حضرت آیت الله ملك حسینی افزود: فضای آموزشی ،تجهیزات و نیروی انسانی سه مولفه مهم وتاثیر گذار در كیفی سازی آموزش هستند كه باید متولیان برای ارتقای كیفی آموزش به این مقوله ها توجه ویژه ای كنند.

**مشكل فضای آموزشی پیگیری می‌شود
مدیركل آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به مشكل فضای آموزشی هنرستان كشاورزی آیت‌ الله ملك‌ حسینی یاسوج می گوید: تلاش می كنیم فضایی مستقل و در خور شأن در اختیار این هنرستان قرار گیرد تا دانش‌ آموزان با آرامش خاطر و بدون دغدغه به تحصیل ادامه دهند.
هادی زارع پور با بیان اینكه هنرستان كشاورزی در استان نوپا بوده و در آغاز راه با مشكلاتی رو به رو است، یادآوری می كند: تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش كشاورزی مهم‌ترین هدف تاسیس این هنرستان بوده است و دانش‌ آموزان این هنرستان به واسطه مهارت ‌آموزی و یادگیری تخصصی و علمی حوزه كشاورزی می‌ توانند در توسعه حوزه كشاورزی استان تاثیرگذار باشند.
فرماندار بویراحمد هم در بازدید از این هنرستان در پاسخ به سوال یكی از دانش آموزان در رابطه با مشكل فضای آموزشی هنرستان آیت الله ملك حسینی كه در یك محیط اداری واقع شده است گفت: این موضوع را با دعوت از مسئولان مركز تحقیقات و سازمان جهاد كشاورزی و آموزش وپرورش در شورای آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد مطرح و برای حل آن چاره اندیشی می كنیم.
**چرا كشاورزی در كهگیلویه و بویراحمد تبدیل به ثروت نمی شود؟
حال این سوال مطرح است چرا هنرستان كشاورزی برای این استان تا این اندازه اهمیت دارد؟ چرا پدران، فرزندان خود را برای كشاورز شدن تشویق نمی كنند و فرزندان هم علاقه ای برای ادامه راه پدران خود ندارند؟.
سوالی كه پیش از این نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد در گفت و گویی با رسانه ها آن را مطرح كرده و گفته بود: مگر می شود تنها اینطور كشاورزی را معنا كرد كه آب بیاوریم خاك هم كه داریم، گیاهی بكاریم و سبز شود؟ مگر نباید تبدیل به یك ثروت شود؟ مگر نباید كشاورز را از فقر خارج كند و مگر نباید كشاورز بتواند دیون خود را بپردازد و وام های خود را بازپرداخت كند؟
آیت الله سید شرف الدین ملك حسینی تصریح كرد: می دانید برخی امروز در زندانند؟ كاشتند اما نتوانستند برداشت كنند. متاسفانه این جهت بازرگانی و اقتصادی مسئله لحاظ نشد. كشاورزی كه شما آن جهتش را لحاظ نكنید نابود كردن آب و خاك بلكه نابود كردن انسانی است كه نامش كشاورز است و بر سر زمین كار می كند.
حجم انبوهی از ناظران، كارشناسان و ارباب فن در این عرصه هستند اما باز اتفاقاتی را مشاهده می كنیم كه بی شك مثل من پاسخی برای آن ندیدم. پس چه می كنیم؟باید فكری برای این موضوع هم كرد.
و حال این سوال مطرح است كه در این استان چه كاری می توان انجام داد كه كشاورز هم بكارد و هم برداشت كند. شاید هركس از زاویه ای به این موضوع پاسخ دهد اما بی شك همه بر روی تربیت و آموزش نسلی كه قدر آب و خاك را می دانند، اتفاق نظر خواهد داشت.
نسلی كه بتواند با استفاده از روش های علمی سهم خود را از طبیعت بگیرد و برای حفظ این سرمایه و انتقال آن به آیندگان نیز برنامه داشته باشد.
هنرستان های كشاورزی در كهگیلویه و بویراحمد نیز شاید در راستای یك حركت ملی باشد اما با شرایطی كه كشاورزان و كشاورزی این استان پشت سر می گذارند به نظر می رسد تقویت این هنرستان نخستین گام برای حركت به سمت استغنای كشاورز و كشاورزی و ایجاد نسلی جدید از كشاورزان باشد كه این رشته را نه از سر اجبار كه از روی علاقه انتخاب كنند و به آینده آن نیز باور داشته باشند.
استان كهگیلویه و بویراحمد هشت هنرستان دارد كه 2 هنرستان آن كشاورزی است. هنرستان امام زاده جعفر گچساران قدیمی ترین هنرستان كشاورزی استان است و اكنون 90 دانش آموز دارد.
قرار بود دومین هنرستان كشاورزی استان در دهستان دشتروم راه اندازی شود و اسكلت فلزی یكی از ساختمان های آن هنوز پس از دو دهه در كنار جاده یاسوج به بابامیدان و نرسیده به پمپ بنزین هجرت دیده می شود.
هنرستان كشاورزی در این مكان تاسیس نشد و ساختمان آن به مدرسه اختصاص یافت و پارسال هنرستان كشاورزی آیت الله ملك حسینی در یاسوج تاسیس شد.
كمتر از 200دانش آموز در 2 هنرستان كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد تحصیل می كنند. شمار دانش آموزان كهگیلویه و بویراحمد از 153هزار نفر بیشتر است.
در استانی كه شغل اغلب ساكنانش كشاورزی و دامداری است و كشاورزی در آن هنوز در عصر تكنولوژی بصورت سنتی انجام می شود داشتن 200 دانش آموز در حال تحصیل در رشته كشاورزی نیاز به بررسی دارد.
آیا متولیان امر تاكنون به این موضوع فكر كرده اند در آینده نه چندان دور كه كشاورزی بصورت تمام مكانیزه صورت می گیرد فكری برای تربیت نیروهای ماهر و متخصص در این بخش كرده اند؟
9929/1662
۰ نفر