۵ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 83221295
T T
۰ نفر

پيشينه فرهنگي يكي از ستون هاي اصلي كشور است

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 83221295
پيشينه فرهنگي يكي از ستون هاي اصلي كشور است

زاهدان- ايرنا- سرپرست معاونت سياسي اجتماعي استانداري سيستان و بلوچستان گفت: بر مبناي پژوهش هاي تاريخي يكي از اصلي ترين ستون هاي اين كشور به لحاظ سرزميني پيشينه فرهنگي است و اين فرهنگ راز بقا و تداوم در طول تاريخ بوده است.

به گزارش ايرنا ابوذر كوثري روز يكشنبه در مراسم افتتاح بيستمين نمايشگاه كتاب سيستان و بلوچستان و پنجمين دوره كتاب سال استان در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي زاهدان اظهار داشت: در اين استان با وجود پيشينه تاريخي و ظرفيت هاي نهفته فراوان در زمينه فرهنگي كار چنداني صورت نگرفته و به لحاظ شاخص هاي عمومي كشوري پايين است.
وي گفت: يك قشر نخبه فرهنگي در سيستان و بلوچستان داريم كه يكي از قوي ترين ها و كانون ‌هاي اصلي توليد فرهنگي شناخته مي شوند اما تاكنون ناشناخته مانده اند.
سرپرست معاونت سياسي اجتماعي استانداري سيستان و بلوچستان افزود: از اين قشر نخبه فرهنگي بايد در ساير بخش‌ ها استفاده كرد.
وي بيان كرد: سيستان و بلوچستان ظرفيت هاي فرهنگي فراواني دارد كه مي‌توان ساير بخش‌ ها را به وسيله آن پويا كرد.
كوثري گفت: شاخص مطالعه قابل قبولي در استان نداريم و نسبت به شاخص كشوري از ضريب پاييني برخوردار است.
وي افزود: هر چه براي تقويت عناصر فرهنگي در كشور كار انجام دهيم سرمايه‌گذاري بلندمدت براي آينده است.
مديرعامل خانه كتاب كشور نيز در اين مراسم اظهار داشت: كتاب ارزشمند ترين محصول انديشه و گفتگوي بشري است و قرآن به عنوان آخرين معجزه پيامبر خاتم (ص) است.
نيكنام حسن پور گفت: در فرهنگ ايران اسلامي ميراث مكتوب و كتابت ارزش زيادي داشته و حلقه اتصال نسل هاست و در اين بين نقش آموزش و پرورش بسيار مهم است.
وي افزود: در دوست داشتن كتاب نبايد تعصب داشت و اگر در حوزه كتاب تامل و تفكر كنيم بايد مسير ها باز باشد تا نقد كتاب داشته باشيم.
مديرعامل خانه كتاب كشور با اشاره به اينكه سيستان و بلوچستان با ظرفيت غني فرهنگي يكي از جايگاه هاي خوب براي فرهنگ مكتوب است، بيان كرد: در اين استان از سال 57 تا 97 بيش از 975 كتاب توسط ناشران يا نويسندگان در حوزه هاي مختلف به رشته تحرير درآمده است.
وي گفت: در كتاب سال ايران كه 580 داور آن را داوري مي كردند از ميان 14 برگزيده يكنفر از سيستان و بلوچستان بود كه اميدواريم در سال‌ هاي آينده برگزيدگان بيشتري از اين استان داشته باشيم.
حسن پور افزود: تهديدات در حوزه كتاب بحث فضاي مجازي است كه هم تهديد و هم فرصت محسوب مي شود.
وي اظهار داشت: بايد قوانين كپي رايت رعايت شود تا به ناشران و كتابفروشان ضربه اي وارد نشود.
وي گفت: ما ايرانيان بيشتر فرهنگ شفاهي را ترجيح مي دهيم تا نوشتاري؛ كه در اين صورت نمي‌توانيم فرهنگ را به نسل هاي بعد منتقل كنيم.
به گزارش ايرنا نمايشگاه كتاب از امروز تا 11 اسفند از ساعت 9 تا 12ظهر و 16 تا 20 عصر در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي زاهدان واقع در خيابان دانشگاه براي بازديد عموم داير است
9923 **6081

سرخط اخبار استان‌ها