۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83220768
T T
۰ نفر

شبكه علمي ايران نامزد جايزه WSIS شد

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83220768
شبكه علمي ايران نامزد جايزه WSIS شد

تهران- ايرنا-اتحاديه بين المللي مخابرات «ITU» اعلام كرد: طرح ملي شبكه علمي ايران (شعا) از ميان 6 طرح ملي، نامزد كسب جايزه WSIS (جايزه اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي) شد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از روابط عمومي شبكه علمي ايران، از ميان 90 پروژه مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات از سراسر جهان كه براي دريافت اين جايزه در سال 2019 رقابت مي كنند، شبكه علمي ايران تنها شركت ايراني است كه موفق به كسب نامزدي اين دوره از جايزه WSIS شد.
براساس اين گزارش SHOA (شعا: شبكه علمي ايران) ، به عنوان نخستين پروژه مشاركت دولتي - خصوصي (PPP) بين دانشگاه‌ها ، مراكز تحقيقاتي ، مراكز آموزشي و درماني ، حوزه هاي علميه و كتابخانه‌ها ، يك شبكه تحقيقي و آموزش ملي است كه خدمات تخصصي براي حمايت از نيازهاي جوامع تحقيق و آموزش به عنوان زيرساخت سند بالاسري نقشه جامع علمي كشور را ايفا مي‌كند.
امسال در جايزه WSIS بيش از 1100 پروژه در 18 گروه درخواست ارزيابي و بيش از 2 ميليون نفر در راي گيري آن شركت كرده اند كه در نهايت از بين اين پروژه ها 90 پروژه در 18 گروه به مرحله دوم راه يافتند.
از ايران نيز 6 پروژه ملي در اين ارزيابي شركت كه در نهايت شبكه علمي از ميان پروژه ها و طرح هاي مرتبط با ICT با كسب بالاترين امتياز به هشتمين دوره مسابقات WSIS و كانديداتوري نهائي آن راه يافته است.
رئيس هيات مديره اين اپراتور گفت: بي شك امروز افتخار جديدي براي كشور پديد آمده است كه اين امر تنها در سايه مشاركت تمامي ذي نفعان پروژه حادث شده است. اقدامي كه حاصل تلاش متخصصين كشور در مجموعه شعا بوده و نتيجه اي را ايجاد كرده كه شبكه اي كه از سال 1386 آرام آرام به پيش مي رفته ، با صبر و حوصله و در نقطه‌ي جهش خود بين سال هاي 95 تا 97 ، توانسته اين آرزو را به واقعيت تبديل نمايد.
سادينا آبائي اعتماد اندك اندك پديد آمده بين بخش هاي مختلف در اجراي اين شبكه را اگر چه كافي ندانسته اما از ديگر نتايج مثبت اين پروژه دانسته و گفت: زماني كه در سال 95 كه توافق نامه شبكه علمي مابين سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران ، سازمان فناوري اطلاعات ايران به عنوان طرف هاي دولتي و هلدينگ سيمرغ سامانه به عنوان طرف خصوصي منعقد شد، خوشبين‌ترين تحليل‌گر در حوزه فاوا نيز چنين موافقيت هاي پياپي در اين اجراي اين پروژه را پيش بيني نمي كرد كه بي شك تنها سايه الطاف الهي موتور پيشران اصلي وقوع اين افتخارات بوده و از اين امر بايد سپاسگزار لحظه به لحظه ذات باري تعالي بود.
وي گفت: امروز دموكراسي و ارتباطات بين كشوري براساس توان‌هاي طرفين خارج از تجهيزات نظامي تعيين مي شود و خوشحال هستيم كه قدمي هرچند كوچك در زمينه توسعه نگاه جهاني به ايران متمدن و رو به جلو در عرصه جديد دموكراسي كشور ايفا كرده ايم.
طرح هاي ارايه شده در اين دوره از مسابقات شامل 16.9 درصد از آفريقا، 29درصد از آسيا و اقيانوس آرام، 6.5درصد از شرق اروپا، 19.4درصد از آمريكاي لاتين و كارائيب، 27.7درصد از غرب اروپا و 0.5درصد ساير مناطق مي باشد.
هيات كارشناسي WSIS PRIZE تا نشست WSIS Forum2019 كه در آوريل 2019 در ژنو برگزار مي شود در هر گروه يك پروژه را در نهايت به عنوان برنده نهايي انتخاب خواهد كرد.
علمي **9207**1440
۰ نفر