۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۳
کد خبر: 83219584
T T
۰ نفر
شاعران،نگهبانان مرزهاي فرهنگي و زبان فارسي هستند

تهران- ايرنا- مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در آيين پاياني مهرواره شعر آفرينش ضمن برشمردن اهميت حفظ مرزهاي زبان فارسي گفت: از نوجوانان و جوانان شاعر مي خواهيم تا در نگهباني از اين ميراث فرهنگي تلاش كنند.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از اداره كل روبط عمومي و امور بين‌الملل كانون، «فاضل نظري» در آيين پاياني نخستين مهرواره‌ شعر آفرينش، ضمن تشكر از مربيان و كارشناسان كانون سراسر كشور، نگاه غيررقابتي را ويژگي اين رويداد خواند و افزود: بايد از ابتلا به فضاي جشنواره‌اي دوري كنيم. از همين رو، نخستين مهرواره‌ شعر با اهميت است. چرا كه وقتي صحبت از برگزيده شدن و فضاي رقابتي مي‌شود، اين رقابت كار گروهي و تعالي را نابود مي‌كند. چرا ما بايد دوستي‌هايمان را به واسطه‌ي رقابت آلوده كنيم؟
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در ادامه يادآور شد: ما به عنوان افرادي كه فعاليت فرهنگي مي‌كنيم بايد تلاش كنيم تا از اين فضا فاصله بگيريم. از همين رو است كه تك تك افرادي كه شعر مي‌گويند يك برنده هستند.
اين شاعر در بخشي از سخنان خود به نقش نوجوانان و جوانان شاعر در حفظ ميراث فرهنگي ايران اشاره داشت و گفت: از شما نوجوانان و جوانان متشكرم كه به شعر روي آورده‌ايد. شعر مقوله‌ مهمي است و دارايي معنوي ماست. شعر حافظ گنجينه‌ ارزشمند ماست و هر كسي از اين ثروت بهره‌مند نيست. در اين ميان است كه شاعران نگهبانان مرزهاي فرهنگي محسوب مي‌شوند.
رييس هيات مديره كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه داد: زبان فارسي جغرافياي فرهنگي ماست. اهميت زبان اگر بيشتر از ديگر مرزها نباشد، كمتر نيست. پس شما كه شعر مي‌گوييد براي نگهباني از اين مرزها تلاش مي‌كنيد.
نظري شعر را لذت و فضيلت خواند و گفت: متاسفانه اهميت زبان در كشور ما و حتي ميان رسانه‌ها و مسوولان فرهنگي جدي گرفته نشده است. اين اهميت را جامعه بايد درك كند. اميدوارم كه شما بتوانيد نگهبانان خوبي براي اين مرز جغرافيايي باشيد.
مديرعامل كانون در بخش پاياني سخنان خود به اهميت مطالعه پرداخت و تاكيد كرد: ضروري است تا كتاب‌هاي فاخر بخوانيد. هر رمان و هر شعر تجربه‌ي يك زندگي است. اهميت مطالعه براي شما صد چندان است.
وي همچنين از انتشار اثري منتخب براي شاعران نوجوان خبر داد و گفت: از آنجا كه اعضاي انجمن‌هاي ادبي كانون نيازي فراتر از ديگر مخاطبان اين سن دارند، قرار است به زودي گزيده‌اي از اشعار شاعران معاصر در قالب كتاب‌هايي ويژه شاعران نوجوان منتشر مي‌شود و در اختيار اعضاي انجمن‌ها قرار مي‌گيرد.

** مهرواره داستان در آينده اي نزديك برگزار مي شود
«سودابه اميني» دبير نخستين مهرواره شعر آفرينش هم در آيين پاياني اين مهرواره با اعلام دست‌آوردهاي نخستين دوره اين رويداد ادبي، تدوين كتاب كار، توانمندسازي نيروي انساني و تجهيز كتابخانه‌هاي كانون در سراسر كشور را گام‌هاي بعدي كيفيت بخشي فعاليت‌هاي انجمن‌هاي ادبي خواند.
بر اين اساس سودابه اميني در آيين پاياني اين مهرواره گفت: با بررسي آثار رسيده به اين مهرواره تصور مي‌شد تا نوجوانان گرايش بيش‌تري به شعر سپيد و آزاد داشته باشند. اين تصور وجود داشت كه آسان‌خواهي و آسان‌بيني در آثار آنان ديده شود اما با تعداد زيادي شعر كلاسيك روبرو شديم. اگرچه در اين مهرواره نمايندگاني از انجمن‌هاي ادبي كانون سراسر كشور وجود دارند، اما خوشبختانه جمعيت اين فعالان ادبي زياد است كه اين باعث افتخار ماست.
وي كه به عنوان داور نيز در اين مهرواره حضور داشت، به معيارهاي گزينش اين آثار اشاره كرد و گفت: پس از اعلام فراخوان و دريافت نزديك به 900 اثر در قالب شعر و داستان، اشعار با توجه به زبان، عاطفه، انديشه و تخيل ارزيابي شد. تاييد و تاكيد ما بر خلاقيت و نگاه شاعرانه بود و آنچه در آثار مشاهده شد پاكيزگي زبان، تنوع مضمون، تنوع قالب و همان‌طور كه گفته شد گرايش به شعر كلاسيك بود.
وي درباره قدم‌هاي بعدي اين مهرواره سخن گفت: تدوين كتاب، توانمندسازي نيروي انساني و تجهيز كتابخانه‌ها برنامه‌هاي آتي ما براي كيفيت بخشي به انجمن‌هاي ادبي سراسر كشور است. ضمن آنكه فرصتي را فراهم مي‌آوريم تا شاعران راه يافته به اين مهرواره از نگاه منتقدانه‌ي شاعران سرشناس بر آثار خود بهره ببرند.
اميني در بخش ديگري از سخنانش همياري اعضاي ارشد كانون را خواستار شد و تصريح كرد: از ميان آثار رسيده به مهرواره 407 اثر مربوط به دختران و 122 اثر مربوط به پسران بود. اين آمار نشان از آن دارد كه پسران گرايش كمتري به ادبيات دارند و از آنجا كه هم‌اينك بسياري از اعضاي ارشد پسر وارد دانشگاها شده‌اند، اميدواريم از همكاري آنها در معرفي و جذب اعضاي جديد بهره ببريم.»
مديركل آفرينش‌هاي ادبي و هنري كانون در پايان، خبر از برگزاري مهرواره داستان داد و گفت: «همان طور كه گفته شد آثار شعر و داستان اعضاي انجمن‌هاي سراسر كشور به دست ما رسيد. اما با توجه به نگاه مديرعامل كانون، قرار بر اين شد تا به نياز هردو گروه يعني حضور در فضاي متفاوت و متشخص مربوط به هر دو حوزه توجه شود. از اين رو دو مهرواره از هم تفكيك شد و ما به زودي شاهد حضور نوجوانان و جوانان داستان‌نويس در اين مهرواره خواهيم بود.»
وي در پايان فعاليت مستمر 70 انجمن‌ ادبي در سراسر كشور را كه با محورهايي همچون آموزش ادبيات نقد و معرفي چهره‌هاي ادبي شكل گرفته‌اند، نويد بخش حضور چهره‌هاي ادبي خلاق در آينده‌اي نزديك خواند و از حمايت‌هاي فاضل نظري مديرعامل كانون و محمدرضا زمرديان معاون فرهنگي كانون قدرداني كرد.
گفتني است نخستين مهرواره شعر آفرينش كه روز اول اسفند آغاز شده بود، روز جمعه با اهداي لوح تقدير به شاعران نوجوان و جوان 26 استان كشور پايان يافت.
علمي**9294**1440
۰ نفر