۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83216152
T T
۰ نفر
اما و اگرهای ایجاد كریدور قزوین، گیلان و مازندران

قزوین- ایرنا- مسئولان استان قزوین می گویند: كمبود اعتبارات مالی، تایید نشدن مطالعات زیست محیطی و نبود اتفاق نظر باعث شده است كه اجرای كامل طرح كریدور قزوین- گیلان و مازندران هنور با اما و اگر همراه باشد.

به گزارش ایرنا، طرح احداث جاده های قزوین به مازندران و گیلان كه به ترتیب تحت عنوان جاده قزوین - رحیم آباد - كلاچای و قزوین - الموت - تنكابن شناخته می شوند، از سال 91 تاكنون به علت مشكلات كمبود اعتبار و مسائل زیست محیطی به بهره برداری نرسید ه اند.
جاده قزوین - الموت - تنكابن دارای پنج قطعه به طول 167 كیلومتر است كه 96 كیلومتر آن متعلق به حوزه قزوین و 71 كیلومتر آن متعلق به استان مازندران است.
جاده قزوین - الموت - تنكابن از مقابل نیروگاه شهید رجایی و حصار خروان شروع و از گردنه اكبرآباد به تونل شیركوه و روستای شهرك و آتان واقع در الموت به تنكابن متصل می شود كه به گفته مسئولان، علت توقف این طرح كمبود اعتبارت مالی است.
همچنین جاده قزوین- رحیم آباد- كلاچای به طول 154 كیلومتر از روستای باراجینتا گردنه كامان و شهر رازمیان در الموت شروع شده و با عبور از روستاهای هیر و ویار به محله گیلان متصل شده و سرانجام با عبور از اشكورات به رحیم آباد و كلاچای متصل می شود كه به گفته مسئولان، علت توقف این طرح نبود پیوست زیست محیطی است.
با اینكه مسئولان و نمایندگان مردم استان به دنبال راهكاری برای ادامه روند احداث جاده قزوین - رحیم آباد - كلاچای و افتتاح بخشی از این طرح در حوزه استان قزوین هستند، مدیركل حفاظت محیط زیست معتقد است كه بدون اصلاح مطالعات زیست محیطی برای كل طرح به صورت یكپارچه ادامه روند غیرممكن است.

** جاده رحیم آباد به كلاچای باید تكمیل شود
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیك در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در كشور بیشتر طرح های عمرانی به دلیل نداشتن مجوزهای لازم نظیر زیست محیطی به صورت كامل انجام نمی شود و به صورت نیمه كاره رها شده است.
سیده حمیده زرآبادی افزود: رییس سازمان محیط زیست می گوید از رییس جمهوری دستور دارد تا نسبت به طرح های نیمه تمام به علت مسائل زیست محیطی تعین تكلیف شود.
وی تاكید كرد: مسیر جاده رحیم آباد به كلاچای باید تكمیل شود و نباید گذاشت هزینه های انجام شده تا به امروز نادیده گرفته شود.
زرآبادی ادامه داد: سازمان محیط زیست باید راهكارهای قانونی و منطقی ارائه كند تا از توقف این طرح جلوگیری شود و متاسفانه این موضوع در كشور رسم شده كه اگر خطا یا اشتباهی در یك فرآیند عملیاتی صورت گرفت هیچ كس به دنبال راهكار نباشد و همه به دنبال حذف صورت مسئله باشند.
این نماینده مجلس خاطرنشان كرد: بنده به دنبال پیدا كردن راهكاری هستم تا بتوانم به اختلافات بین دستگاهی در استان خاتمه دهم تا مردم بیشتر از این متضرر نشوند.

** از هدر رفت پول بیت المال باید جلوگیری شود
نماینده دیگر مردم قزوین، البرز و آبیك در مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح ها به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر طرح احداث 2 جاده قزوین - الموت - تنكابن و قزوین- رحیم آباد - كلاچای با هدف كوتاه كردن 120 و 150 كیلومتر تا مازندران و گیلان چندسالی است كه در استان كلید خورده و هنوز به اتمام نرسیده است.
داوود محمدی افزود: معتقدم مسائل زیست محیطی باید رعایت شود و خوشبختانه این طرح ها در حوزه قزوین چندان مشكل حادی ندارند و باید دستورات لازم برای ادامه این طرح صادر شود.
وی تاكید كرد: اگر لازم است كه مطالعات و اصلاحات زیست محیطی در این طرح انجام شود، باید هرچه سریع تر در دستور كار قرار بگیرد و نباید گذاشت پول بیت المال بعد از چندسال به هدر برود.

** مدیریت زیست محیطی لازم است؛ اشتباهات گذشته نباید مانع ایجاد كند
مدیركل راه و شهرسازی قزوین نیز گفت: برای حل هر مشكلی باید دستگاه ها راهكار ارائه دهند و اینطور نیست كه مشكلات محیط زیستی برای ما بی اهیمت باشد و فقط به دنبال تكمیل پروژه باشیم.
مسعود حق لطفی افزود: جاده قزوین - رحیم‌آباد - كلاچای به دنبال سفر دوم ریاست جمهوری به استان گیلان در سال 90 تا 91 با تخصیص ردیف بودجه دولتی و سپری شدن تمام مراحل قانونی شروع به كار كرد.
وی با بیان اینكه كم كاری های گذشته را نباید به امروز ارجاع داد، اظهار داشت: اگر این طرح در گذشته پیوست زیست محیطی اخذ نكرده، نباید الان مانع تكمیل طرح شد و حق داشتن راه را از مردم سلب نمود و باید یك راهكار منطقی برای آن اتخاذ شود.
حق لطفی در خصوص هزینه های انجام شده در جاده قزوین- رحیم - كلاچای تصریح كرد: تاكنون در حوزه استان قزوین 45 میلیارد تومان و در حوزه استان گیلان 60 میلیارد تومان هزینه شده و پول بیت المال با همه مسیرگذاری ها و اعتبارات لازم بلاتكلیف مانده است.
این مسئول با بیان اینكه طرح جاده الموت به تنكابن پیشرفت فیزیكی بالایی دارد و مشكل اساسی در جاده قزوین - رحیم آباد - كلاچای است، عنوان داشت: بیشتر مشكلات محیط زیستی ما در این جاده مربوط به حوزه گیلان است و در حوزه استان قزوین چندان مشكل خاصی نداریم كه لازم است با یك مدیریت زیست محیطی از توقف كامل طرح جلوگیری شود.
وی با بیان اینكه قبلا در مورد مدیریت زیست محیطی مباحثی مطرح شده است، ادامه داد: برای عبور حیوانات وحشی و احداث پل در مسیر فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی سطح زمین بارها با حضور معصومه ابتكار رییس سابق سازمان محیط زیست مباحثی مطرح شده و لازم است كه این موضوعات پیگیری شود.
حق لطفی با بیان اینكه هیچ جاده ای روی هوا كشیده نمی شود، توضیح داد: با نگاهی دقیق تر در احداث هر جاده، خاك، طبیعت و درختان از بین می روند و اگر بنا باشد برای هر جاده مسائل محیط زیستی مطرح شود باید همه طرح ها متوقف شود.
مدیركل راه و شهرسازی قزوین یادآور شد: در اجرای این طرح 250 نفر مشغول به كار بودند كه اكنون با توقف طرح این افراد در حال بیكار شدن هستند و این موضوع آسیب های اجتماعی دیگری درپی خواهد داشت.

** استان قزوین درگیر مشكلات زیست محیطی نیست
معاون امور عمرانی استاندار قزوین هم گفت: كمبود اعتبارات مالی برای تكمیل جاده قزوین - الموت - تنكابن باعث شده تا روند اجرای طرح با كندی همراه شود و خوشبختانه این طرح با 85 درصد پیشرفت فیزیكی مشكلی از نظر زیست محیطی ندارد.
علی فرخ زاد اضافه كرد: درحال حاضر مسئولان استان در تلاش هستند تا اجرای این طرح در حوزه استان قزوین تكمیل شده و به بهره برداری برسد كه رانش 12 كیلومتری زمین در مسیر در این طرح باعث تاخیر در اقدامات عمرانی شد.
وی با بیان اینكه مشكل اساسی ما در جاده قزوین – رحیم آباد و كلاچای است، اظهار داشت: نبود پیوست زیست محیطی در سابق باعث شد تا سازمان محیط زیست از ادامه این طرح جلوگیری كند كه اكنون این مطالعات از سوی مشاور وزارت راه و شهرسازی انجام شده و به سازمان محیط زیست ارسال شده تا پس از رفع ایرادات، مجدد در دستور كار قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: در آخرین استعلامی كه از عیسی كلانتری رییس سازمان محیط زیست در استان گرفتیم، هنوز اصلاحات لازم از سوی این سازمان روی انجام نشده و منتظریم تا پس از رفع ایرادات ، ادامه طرح را با سرعت پیش ببریم.
فرخ زاد تاكید كرد: مشكلات زیست محیطی این طرح عمدتا مربوط به حوزه گیلان است و استان قزوین چندان درگیر این مشكلات نیست اما مسئله اینجاست كه سازمان محیط زیست خواستار یكپارچه سازی این طرح است و می خواهد مطالعات زیست محیطی از قزوین تا گیلان یكجا انجام شود.
معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: ما به دنبال این هستیم كه طرح در حوزه استان قزوین به بهره برداری برسد كه نامه ای نیز در این خصوص به وزارت و راه وشهرسازی ارسال شده است.
وی یادآور شد: موضوعی كه فعلا در دستور كار قرار گرفته افتتاح و بهره برداری این طرح از دانشگاه آزاد تا سه راهی میزوج است و مابقی مسیر تا شاهرود را بعدا پیگیری می شود.

** طرح كریدور قزوین – رحیم آباد – كلاچای یكپارچه است
مدیركل حفاظت محیط زیست قزوین نیز گفت: برای تمام طرح های بزرگ مقیاس مانند راه های ارتباطی، در قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست بر وجود پیوست زیست محیطی تاكید شده است.
حسن پسندیده افزود: قبل از اجرای طرح باید مطالعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی انجام شود و تا زمانی كه این مطالعات مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نباشد، اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت.
وی با بیان اینكه در مورد طرح كریدور قزوین – رحیم آباد – كلاچای مطالعات وزارت راه تكمیل نشده، اظهار داشت: این طرح ها باید پس از تكمیل به سازمان محیط زیست ارسال شود و سازمان نیز موظف است پس از 2 ماه بررسی و نتیجه قطعی را اعلام كند.
پسندیده ادامه داد: رویكرد سازمان محیط زیست به اجرای طرح كریدور قزوین – رحیم آباد – كلاچای یكپارچه و به دور از بخشی نگری است و تایید مطالعات زیست محیطی به منزله تایید تمام مسیر كریدور قزوین – رحیم – آباد كلاچای محسوب می شود نه اینكه تنها بخشی از طرح در استان مورد نظر باشد.
این مسئول خاطرنشان كرد: مقرر شده مشاور وزارت راه و شهرسازی مطالعات و اصلاحات لازم برای رفع ایرادات طرح را به صورت یكپارچه انجام دهد و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال كند.
به گفته رییس پلیس راه استان قزوین و مسئولان این استان، قزوین جزو سه استان پرتردد كشور است، در مسیر ارتباطی 12 استان كشور قرار دارد و راه اتصال پایتخت به چند استان كشور نیز از این منطقه می گذرد.
آزادراه های قزوین-كرج و قزوین-رشت و قزوین-زنجان از مهم ترین راه های ارتباطی كشور به شمار می روند.
بخشی از راه اهن سراسری غرب به شرق كشور نیز از استان قزوین عبور می كند و مسیر بین پایتخت به غرب كشور است.
راه اهن قزوین-رشت نیز از مسیرهای ریلی جدید كشور است كه 99 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و بزودی به بهره برداری می رسد.
6012/9925
۰ نفر