۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 83216090
T T
۰ نفر
ضرورت فرهنگ سازي براي كاهش حوادث رانندگي- *الناز ملكي

سمنان- ايرنا- تقويت و ترويج فرهنگ ترافيكي با استفاده از ظرفيت هاي موجود در جامعه مانند آموزش و پرورش، رسانه ها و مهد كودك ها راه حلي منطقي،‌ كاربردي و اثرگذار در كاهش نرخ مرگ و مير در حوادث رانندگي است.

آموزش نكات ترافيكي ساده مانند استفاده از كلاه ايمني و پل عابر پياده راهبردي كاربردي و عامل بازدارنده در كاهش آسيب در وقوع تصادف هاي شهري و جاده اي به شمار مي آيد و ضرورت دارد براي فرهنگ سازي از دوران كودكي سرمايه گذاري كرد چرا كه فرهنگ سازي يك شبه محقق نشده و نيازمند زمان است.
براساس آمار بيش از 80 درصد قربانيان تصادف هاي منجر به فوت، عابران پياده و موتورسواران هستند كه اگر آموزش هاي ساده را فرا گيرند و اين آموزش ها با ضمير ناخودآگاه اين افراد عجين شود ديگر شاهد اين همه تلفات ناشي از رانندگي غير ايمن نخواهيم بود.
نهادينه كردن فرهنگ ترافيكي و آموزش اصول رانندگي مانند رعايت اصل هر 2 ساعت رانندگي، 15 دقيقه استراحت و رانندگي با سرعت مطمئنه از وقوع بسياري حوادث تلخ مي كاهد.
به گفته كارشناسان با رعايت قوانين تا 70 درصد خطرهاي ناشي از تصادف ها كاهش پيدا مي‌كند و بر اساس تجربه در مكان هايي كه دوربين هاي پليس وجود دارد، رانندگان با احتياط عبور كرده و به رعايت اصول ايمني بيش از پيش توجه مي كنند و همين موضوع افزايش نقاط اجراي طرح پايش با استفاده از دوربين هاي هوشمند كنترل سرعت را چند برابر مي كند.
ناگفته نماند كه نصب دوربين هاي هوشمند كنترل سرعت درمان است و براي پيشگيري و جلوگيري از وقوع حوادث و هدر رفت سرمايه، موضوع فرهنگ سازي بايد بيش از پيش توجه شود چرا كه تغيير رفتار رانندگان در نبود دستگاه هاي نظارتي نشانه ضعف در فرهنگ سازي در استفاده از وسايل نقليه در راهنمايي و رانندگي است.
در كنار ترويج فرهنگ ترافيكي، آموزش و تقويت فرهنگ بخشش در زمان رانندگي راهكاري عملي، منطقي و كم هزينه براي كاهش تصادف در جاده هاست چرا كه بيشتر تصادف هاي جاده اي ناشي از عجله و ايجاد حق براي افراد در موقع رانندگي است.
اگر موقع رانندگي كمي فراتر از صحنه پيش رو را ببينيم كه نبود بخشش در رانندگي ممكن است خانواده اي را از بي سرپرست شدن و بي مادر شدن نجات دهد حتما از آمار مرگ و مير جاده اي كشور كاسته مي شود.
براساس تحقيقات هزينه انجام شده براي يك فرد 40 ساله داراي تحصيلات عاليه و اثرگذار در جامعه در حدود 10 ميليارد ريال است و ميانگين سني افراد در وقوع سوانح رانندگي 35 تا50 سال است و با تقويت فرهنگ بخشش در جاده ها مي توان از مرگ سرمايه هاي انساني جلوگيري كرد.
در نظر بگيريد سرمايه انساني پزشك حاذقي باشد كه جان هزاران انسان را به واسطه مهارت و تشخيص خوبش از مرگ نجات مي دهد اما به واسطه رعايت نكردن حق تقدم و فرهنگ بخشش در جاده كشته مي شود و جامعه اي از حضورش محروم مي شود.
بعد از فرهنگ سازي درباره رانندگي به روش ايمن نوبت مسوولان است كه با رفع نقاط حادثه خيز جاده از تصادف هاي جاده اي و مرگ سرمايه هاي انساني بكاهند بر اساس آمار در هر 33 دقيقه يك هموطن در حوادث جاده‌اي كشور جان خود را از دست مي‌دهد، كه واژگوني خودرو در نقاط حادثه خيز، با بيش از 30 درصد، پرشمارترين سانحه منجر به فوت در جاده هاي كشور است كه اين رقم در استان سمنان تا 65 درصد هم مي‌رسد.
اكنون در استان سمنان 53 نقطه حادثه خيز وجود دارد كه اداره كل راه و ترابري با شناسايي اين نقاط بر اساس اعتبار سالانه براي بازسازي آنها اقدام مي كند.
براساس آمار بيش از 50 درصد از جاده هاي استان سمنان در بخش شريان اصلي، فرعي و همچنين شهري و روستايي نيازمند نوسازي است و براي كاهش سوانح رانندگي در محورهاي ارتباطي در نظر گرفتن اعتبار و تخصيص به موقع اعتبار اجتناب ناپذير است.
اكنون بيش از 2 هزار و 500 كيلومتر آزادراه و بيش از 15 هزار كيلومتر بزرگراه در كشور وجود دارد و در مجموع بيش از 75 درصد ترافيك عبوري در محورهاي برون شهري در 34 هزار كيلومتر محورهاي شرياني انجام مي شود.
استان سمنان بيش از هشت هزار و 612 كيلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلي و فرعي و راه روستايي دارد، بيش از 600 كيلومتر از مسير بيش از 900 كيلومتري محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور مي‌كند كه به دليل تردد سالانه بيش از 15 ميليون نفر از جاده هاي سمنان، يكي از محورهاي پرترافيك كشور به شمار مي رود و رفع نقاط حادثه خيز در استان سمنان با توجه به نزديك شده به ايام نوروز و شروع سفرهاي نوروزي و عبور اين حجم از مسافر از محورهاي استان ضرورتي انكار ناپذير است.
آگاهي بخشي به جامعه به شكل ملموس درباره خطرات و عواقب ناشي از رعايت نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي نقش مهمي در كاهش حوادث جاده اي حتي در جاده هاي حادثه خيز دارد.
7342/7408

سرخط اخبار استان‌ها