۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83213857
T T
۰ نفر

800 بيماري مشترك بين انسان و دام شناسايي شد

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83213857
800 بيماري مشترك بين انسان و دام شناسايي شد

قزوين - ايرنا - معاون سلامت اداره كل دامپزشكي قزوين گفت: هزار و 408 بيماري در ايران شناخته شده كه از اين ميان 800 بيماري مشترك بين انسان و دام است.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي قزوين، يدالله كلهر روز دوشنبه افزود: در بين بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان، بيماري مشمشه، بروسلوز (تب مالت)، سل و هاري شايعترين مسحوب مي شوند.
وي اضافه كرد: بيماري بروسلوز يكي از بيماريهاي است كه در صورت عدم رعايت شرايط بهداشتي موجب سقط جنين دام شده و علاوه بر خسارات اقتصادي با انتقال به انسان صدمات جبران ناپذيري ايجاد مي كند.
كلهر در خصوص بيماري مشترك مشمشه در تك سُميان اظهار داشت: بروز اين بيماري با انجام تست‌هاي ادواري از تك سميان به ويژه اسبهايي كه براي مسابقات سوار كاري نقل و انتقال مي شوند، به حد بسيار ناچيزي تقليل يافته است.
اين مسئول در خصوص بيماري سل نيز گفت: دام هاي مبتلا به اين بيماري پس از تست و شناسايي از دامداري ها جدا سازي شده و به كشتارگاه منتقل مي شوند.
كلهر، بيماري هاري را به عنوان بيماري مشترك بين سگ و انسان دانست و اظهار داشت: سگ هاي صاحبدار عليه بيماري هاري واكسينه مي شوند و سگهاي بلا صاحب ممكن است با گزش انسان بيماري هاري را منتقل كنند.
وي تاكيد كرد: درمان بيماري هاري بسيار وقت گير و هزينه بر است و گاهي اوقات مي تواند موجب مرگ فرد شود كه لازم است تمهيداتي درخصوص كنترل جمعيت سگهاي بلا صاحب در دستور كار قرار گيرد.
كلهر در خصوص خطرات ناشي از بيماريهاي انگلي هشدار داد و افزود: نگهداري حيوانات در محيط زندگي انسان بايد با رعايت كليه شرايط بهداشتي صورت پذيرد چرا كه چرخه بيماري برخي انگل ها در بدن گوشتخواران تكميل شده و موجب سرايت بيماري به انسان مي شود.
9925/6012