۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۱۸
کد خبر: 83213069
T T
۰ نفر
امضای قرارداد 4هزارمیلیارد ریالی برای حفظ اشتغال و حمایت از تولید ملی

تهران- ایرنا- همسو با سیاست های دولت برای حفظ اشتغال و حمایت از تولید ملی، بانك صنعت و معدن با هدف تسهیل تامین مالی قطعه سازان گروه سایپا امروز ( 28 بهمن ماه) قراردادی را به ارزش چهار هزار میلیارد ریال امضا كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، از بیست و چهارم بهمن ماه نظارت بر اجرای برنامه های 10 گانه بهبود وضعیت خودروسازان به طور هفتگی كلید خورد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از نشست مشترك با مدیران و مسئولان اجرایی شركت ‌های ایران خودرو و سایپا تصریح كرد: با توجه به سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی و اشتغال صنعتی، توسعه آن از برنامه های اصلی وزارتخانه است و تلاش می شود با رفع موانع پیش رو، فضا را به سمت كاهش نارضایتی و افزایش اعتماد عمومی سوق دهیم.
«فرشاد مقیمی» اجرای برنامه های 10 گانه را در همین راستا برشمرد و گفت: افزایش كیفیت، میزان تولید، توسعه عمق ساخت داخل و برنامه ریزی برای خصوصی سازی این صنعت از جمله برنامه های طرح ساماندهی صنعت خودرو است.
مقیمی، عمل به همه تعهدات به مشتریان در تحویل خودروها، واگذاری اموال غیر مولد، تعیین قیمت محصولات تولیدی و بازنگری قراردادهای بین خودروسازان و قطعه سازان را از اولویت های این طرح برشمرد.
افزایش سقف اعتباری شركت های خودروساز و قطعه ساز، تامین 844 میلیون دلار منابع ارزی، تامین چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات نقدینگی و امكان گشایش ال.سی داخلی برای قطعه سازان، از دیگر برنامه های 10گانه برای بهبود وضعیت این صنعت است.

** مسائل قطعه سازان
روی دیگر سكه، وضع قطعه سازان است كه با توجه به بدهی های خودروسازان به فعالان قطعه ساز، باید برای تحرك بخشی به آنان نیز فكری كرد.
در همین پیوند، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو پانزدهم بهمن ماه به ایرنا اعلام كرد: در شركت های خودروساز عملیات اجرایی پرداخت چهار هزار میلیارد تومان كه قرار بود در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، آغاز شده است.
«مازیار بیگلو» گفت: قرار است بانك ها به طور مستقیم مبالغ را طبق فهرستی كه خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، به قطعه سازان بپردازند.
بیگلو اضافه كرد: به این منظور كنسرسیومی متشكل از حدود 12 بانك بزرگ كشور كه ریاست آن برعهده بانك ملت است، تشكیل شد و امروز ایران خودرو و سایپا فهرست شركت های قطعه ساز را به این كنسرسیوم ارائه كردند.
وی ادامه داد: این مبلغ حجم زیادی از مطالبات 120 روز گذشته قطعه سازان را جبران می كند.
بیست و یكم بهمن ماه نیز رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور به ایرنا گفت: قطعه سازان آمادگی دارند در صورت فراهم شدن شرایط و همكاری دولت، نسبت به حداكثر داخلی سازی قطعات خودرویی اقدام كنند.
«محمدرضا نجفی منش» با اشاره به گرفتاری های مالی قطعه سازان در شرایط كنونی، خواستار آن شد كه به جای پرداخت وام و تسهیلات، بدهی های آنها از سوی خودروسازان پرداخت شود.

** ارایه چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی به قطعه سازان
در همین پیوند، مدیرعامل بانك صنعت و معدن امروز در حاشیه امضای قرارداد با گروه خودروسازی سایپا اعلام كرد: با اجرای قرارداد همكاری بین این بانك و شركت سایپا 150 قطعه ساز كه با این خودروساز همكاری می‌كنند، می توانند با معرفی سایپا و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی استفاده كنند.
به گزارش تارنمای بانك صنعت و معدن، «حسین مهری» افزود: مطابق این توافق قطعه سازانی كه از طرف گروه سایپا به بانك صنعت و معدن معرفی می‌شوند، می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش خود و افزایش توان تولید، تسهیلات دریافت كنند.
«هدف این است كه شركت های خودروسازی همچون سایپا كه بخش بزرگی از نیاز كشور را مرتفع می كنند، بتوانند سطح تولیدات خود را در حد مطلوب حفظ كنند».
مهری یادآوری كرد: كل تسهیلات اختصاص یافته از این بانك به شركت سایپا 11 هزار و 500 میلیارد ریال است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز تصریح كرد: خرید قطعات مورد نیاز گروه سایپا از طریق شركت های داخلی اقدامی برای مدیریت زنجیره تامین است.
«سیدجواد سلیمانی» ادامه داد: مساعدت این بانك برای سرمایه در گردش این شركت ها گام مهمی برای حفظ منافع قطعه سازان بوده كه منافع سایپا و مشتریان آن در گرو تامین منافع آنهاست.
به گزارش ایرنا، گروه خودروسازی سایپا بیست و هشتم بهمن ماه اعلام كرد: هفته گذشته به صورت میانگین روزانه 2 هزار و 62 دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه شد و این روند ادامه دارد.

اقتصام*3061*1961*

سرخط اخبار اقتصاد