۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83212001
T T
۰ نفر

سایه بی اعتمادی بر سر موسسات خیریه

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83212001
سایه بی اعتمادی بر سر موسسات خیریه

ساری- ایرنا- اعتماد افراد جامعه مهم ترین عامل تداوم فعالیت موسسات و تشكل های خیریه و عام المنفعه به شمار می رود، عاملی كه به خاطر اقدام سودجویانه و سوء استفاده برخی افراد در معرض خدشه جدی قرار دارد.

موسسه ها و انجمن های خیریه، مجموعه های عام المنفعه و غیرسیاسی هستند كه از سوی افراد حقیقی یا حقوقی برای كمك به اقشار نیازمند و آسیب پذیر تاسیس می شوند تا همسو با فعالیت نهادهای حمایتی همچون بهزیستی بازویی توانمند برای كمك به افراد نیازمند باشند.
بنیانگذاران این موسسات خیریه كه از افراد خوشنام مناطق به شمار می روند با طی كردن مراحل اداری و قانونی و اخذ مجوز تاسیس موسسه ، فعالیت خود را در جامعه آغاز می كنند و خوشنام و پاكدست بودن اعضای این موسسات باعث شده تا مردم نیز به آنها اعتماد كرده و كمك های نقدی و غیرنقدیشان را در اختیارشان قرار دهند.
استقبال مردم در كمك كردن به این موسسات سبب شده تا در سال های اخیر عده ای سودجو در حاشیه فعالیت خیرخواهانه ورود كرده و اهداف سودجویانه خود را پیش ببرند.
این روزها و در ماه پایانی سال ، برخی افراد در تماس تلفنی با مردم خود را به عنوان مرجع جمع آوری كمك برای نیازمندان معرفی می كنند و از آنها می خواهند كه كمك خود را به شماره حسابی كه در اختیار می گدارند، واریز بكنند، شماره حسابی كه متعلق به موسسات خیریه نیست بلكه حساب شخصی است و هیچ گونه نظارتی هم بر فعالیت این حساب ها صورت نمی گیرد.
این شیوه استفاده از نام موسسات خیریه باعث شده تا افراد علاقه مند به حضور و مشاركت در امور خیرخواهانه نسبت به فعالیت موسسات خیریه دچار شك و تردید شوند.
زینب خود را از جمله افرادی معرفی می كند كه برای كمك به محرومان و نیازمندان جامعه همواره پا به كار است و گفت : سالهاست برای كمك به افراد نیازمند براساس شناختی كه از افراد منطقه ای كه در آن زندگی می كنم ، اقدام می كردم .
وی كه این شیوه كمك به محرومان را خوشایند می دانست ، افزود : چرا كه از نزدیك در خصوص وضعیت فرد مورد نظر اطلاعات داشتم و با آگاهی كامل از نیازمندی هایش دست به این كار می زدم ولی بعد از چند سال و خودكفا شدن این فرد نیازمند ، با توجه به میل باطنی ام و نذری كه داشتم از دوستی برای معرفی فرد نیازمند راهنمایی گرفتم .
او گفت: از طریق دوستم با یك موسسه خیریه نگهداری كودكان بی سرپرست آشنا شدم و البته از این وضعیت راضی هم بودم چرا كه با حضور در موسسه از نزدیك با این كودكان آشنا شدم و مطمن بودم كه این پول ها صرف امور زندگی آنها می شود .
وی افزود : البته در همین حال كمك های نقدی و غیر نقدی خود را با جان دل به این موسسه اهدا می كردم و در همین حین آمد و رفت به موسسه خیریه ، خانمی كه مثل من مراجعه كننده به این موسسه بود ، درخواست شماره تماس كرد و بعد از مدتی این فرد در تماس تلفنی اعلام كرد كه خودش مسئول موسسه خیریه دارد و خواستار كمك شد.
این شهروند مازندرانی گفت: این زن با نام بردن اسم موسسه خیریه و دادن شماره حساب شخصی اش از من خواست تا این كمك های خیرخواهانه ام را برای او واریز بكنم.
** اعتماد ، پشتوانه تداوم فعالیت موسسات خیریه
مدیر یكی از موسسات خیریه مازندران كه سابقه فعالیت حدود یك دهه ای دارد به خبرنگار ایرنا گفت : این موسسه برای حمایت از اقشار ضعیف و كم درآمد در زمینه تامین دارو ، ساخت مسكن و كمك هزینه جهیزیه فعالیت می كند .
سمیه جونیان افزود : با توجه به اینكه تشكل ها و موسسات خیریه منبع درآمدی و حمایت دولتی خاصی ندارند ، جلب مشاركت مردمی و خیران اصلی ترین منبع درآمدزایی برای كمك به افراد تحت پوششان است .
وی ادامه داد : موسسه خیریه ای كه به عنوان مدیر آن در منطقه شرق مازندران فعالیت می كنم برای جلب مشاركت خیران شفاف سازی را در دستور كار خود قرار داده است به طوری كه فضا و برنامه هایی برای ارتباط گیری از نزدیك میان جامعه زیر پوشش و خیران فراهم كرده ایم .
جونیان گفت : علاوه بر این كمك های مردمی به شیوه قانونمند آن هم به صورت واریز به حساب موسسه جمع آوری می شود .
وی این اعتماد سازی را تاثیر گذار در روند جلب مشاركت مردمی در موسسه خیریه اش دانست و ادامه داد : این روند اعتماد سازی در حدود 10 ساله فعالیت موسسه خیریه آبشار عاطفه ها در مازندران باعث شده تا حدود چهار هزار خیر ثابت عضو این موسسه شوند و در برهه های زمانی مختلف ، افراد زیر پوشش موسسه را مورد حمایت خود قرار بدهند .
مدیر امور شعب شرق مازندران موسسه آبشار عاطفه ها از رفتار سواستفاده گرانه برخی افراد كه با استفاده از نام و عناوین موسسات خیریه مبادرت به سركیسه كردن مردم می كنند گلایه كرد و گفت : این كار باعث می شود كه اعتماد به دست آمده برای كمك كمرنگ و روند كار حمایتی موسسات خیریه به این صورت متزلزل شود .
** برخ ورد قانونی ، بستن راه تخلف
مدیر كل بهزیستی استان مازندران تعداد موسسات و تشكل های مردم نهاد خیریه فعال استان را 242 مورد اعلام كرد و گفت : پس از طی كردن مراحل اداری از قبیل تهیه اساسنامه و تایید مدارك اعضا در كمیته ویژه موسسات خیریه این اداره ، مجوز فعالیت این مجموعه ها صادر می شود.
سید سعید آرام افزود : مجموعه های خیریه مازندران همسو با اهداف و برنامه های مشخص شده در اساسنامه برای كمك به جامعه هدفشان نظیر زنان سرپرست خانوار ، كودكان كار و معلولان دست به كار می شوند .
وی ادامه داد : معرفی موسسه ، سوق دادن و جمع آوری كمك های خیران برای حمایت از افراد زیرپوشش آنها بخش مهم و اصلی مسئولان این مجموعه ها است .
مدیر كل بهزیستی مازندران با تاكید بر اینكه این موسسات خیریه همواره بازوان موثر و توانمند برای حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند جامعه به شمار می روند ، ادامه داد : با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات مالی ، موسسات خیریه در این بخش بسیار نقش آفرین هستند .
وی واریز مبالغ به شماره حساب مشخص موسسه و یا پرداخت حضوری كمك ها با مراجعه به موسسات و اخذ قبض با آرم اداره كل بهزیستی و موسسه مورد نظر را از جمله شیوه های دریافت و جمع آوری كمك خیران اعلام كرد .
آرام در خصوص تماس تلفنی افرادی با عنوان موسسات خیریه و درخواست كمك مالی به افراد را كاری غیر قانونی عنوان كرد و گفت : اداره كل بهزیستی مازندران در حال پیگیری و شناسایی این افراد است و با آنها برخورد خواهد كرد .
وی افزود : اینگونه اقدام ها علاوه براینكه باعث سواستفاده از اعتماد مردم به موسسات خیریه می شود از میل و رغبت افراد برای انجام این كارهای خیر نیز می كاهد .
به گفته آرام تداوم این كار و جمع آوری مبالغ از مردم و در نهایت مشاهده نكردن نتیجه ای كه همان كمك به نیازمندان است باعث می شود تا افراد كمتر به موسسات اعتماد بكنند .
وی خطاب به موسسات خیریه تازه تاسیس در مازندران نیز گفت : دیده شده برخی از این موسسات برای اینكه بتوانند در جلب مشاركت های مردمی موفق باشند مبادرت به تماس تلفنی می كنند كه در صورت تداوم این روند علاوه بر تذكر ، اخطار ، در گام جدی تر برخوردهای قانونی پلمپ موسسه و توقف فعالیت نیز صورت می گیرد .
مدیر كل بهزیستی مازندران ضمن قدردانی از خیران كه همواره با كمك های خود مجموعه بهزیستی را در حمایت از جامعه هدف خود یاری می كنند ، افزود : ترجیحا خیران كمك های مالی خود را واریز كرده و یا با حضور در موسسات و دریافت قبض در این كار پسندیده اقدام كنند تا سواستفاده ای صورت نگیرد .
برخورد قانونی و بموقع با افرادی كه بدین شكل حس نوعدوستی و كمك به همنوع مردم را نشانه می گیرد نه تنها راه سواستفاده های این چنینی از عناوین را می گیرد در حفظ اعتماد كه همان پایه تداوم كار این موسسات است ، بسیار تاثیر دارد .
2096/1654
۰ نفر