۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83211043
T T
۰ نفر
بسیاری از مدارس برای اجرای طرح بازی و یادگیری اعلام آمادگی كرده اند

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت : اكنون یك هزار مدرسه در كشور الزامات اولیه را برای اجرای طرح بازی و یادگیری دارند البته در یك ماه كه از آغاز غیررسمی طرح می گذرد بسیاری از مدارس برای پیوستن به طرح اعلام آمادگی كرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی روز شنبه در آئین افتتاحیه 'پروژه ملی بازی و یادگیری' در مدرسه بهشت منطقه 11 تهران افزود: ما یاد گرفته ایم در آغاز یك طرح به ویژه طرح های جدید در بافت سنتی نظام آموزشی با اشتیاق وارد شویم اما در ادامه به دنبال آن نرفته و رهایش كنیم كه باید تلاش كنیم چنین اتفاقی برای طرح بازی و یادگیری نیافتد.
وی با اشاره به اینكه مهمترین عامل در اجرای موفق این طرح معلم است، تصریح كرد : اساس شكل گیری شخصیت بچه ها در مدارس است آنها در مدارس صداقت را می آموزند و یاد می گیرند دست افتاده را چگونه بگیرند و برخلاف دیدگاه سنتی كه كمك كردن به همكلاسی را نقد می كند، در كلاس بازی، بچه ها تشویق می شوند كه به دوست خود كمك كنند و می آموزند كه اگر كسی تشویق یا تنبیه شود باید شامل همه شود و رقابت های فردی جای خود را به گروهی می دهد.
بطحایی یادآور شد : اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم كه روزی مدارس یك نوبته شده و معلمان انگیزه كافی داشته باشند تا طرح های جدید را به اجرا درآوریم آن روز دیر خواهد بود بلكه باید كار را شروع كرده و به تدریج معلمان را برای مواجهه در كلاس بازی و یادگیری آموزش دهیم.
وی تصریح كرد : معاون تربیت بدنی و سلامت نیز برای اجرای بهتر طرح بازی و یادگیری قول داده كه با امكانات كم هزینه در كلاس بازی بچه ها تجهیزات لازم را برای صخره نوردی دانش آموزان ایجاد كند تا بچه ها فعالیت های ورزشی هم داشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه آموزش و پرورش امروز زمانی موفق می‌شود كه مقتضیات آن با شرایط مدرسه هماهنگ شود، اظهار داشت : ما باید موانع سركوب دانش آموزان در مدارس را از میان برداریم البته شرایط دشواری برای تحقق این مهم در پیش داریم تا بچه ها با شوق به مدارس آمده و ظهر به زور خارج شوند و مهمترین دستاورد و موفقیت ما آن روزی است كه اگر دولت اعلام كرد فردا مدارس تعطیل است، دانش آموزان ناراحت شوند.
مدیركل آموزش و پرورش استان تهران نیز در این آئین گفت: كم كردن استرس از بچه ها روح دوباره به مدارس آورده و طرح بازی و یادگیری تاثیر بسزایی در تغییر رویه آموزش یكصد سال گذشته خواهد داشت از این رو باید بتوانیم موانع را برطرف كنیم و مجریان طرح باید آموزش های لازم را فرا بگیرند.
عبدالرضا فولادوند اظهار داشت:میانگین تراكم دانش آموزان در كلاس های درس در مدارس تهران 34 نفر است این درحالی است كه این میانگین در كشور 24 نفر در هر كلاس است كه این مساله باعث شده به نیروهای آموزشی استرس زیادی وارد شود.
وی افزود:در یك هفته گذشته كمیته زنگ هنر را مدارس شهر تهران راه اندازی كردیم و تلاش می كنیم شادابی، مهارت آموزی و جامعه پذیری در قالب طرح بازی و یادگیری در مدارس توسعه یابد و نتایج خوبی را به دست آوریم.
علی فروتن یكی از بازیگران و مجریان برنامه كود نیز در این آئین گفت: به مقوله بازی در دوران كودكی بها داده می شود اما به مرور بازی در زندگی افراد به فراموشی سپرده می شود و خوشحالم كه وزیر آموزش و پرورش به این مقوله در مدارس بها داده است.
وی اظهار داشت:اجرای طرح بازی و یادگیری در هزار مدرسه اتفاق خوبی است اما مهم آن كسی است كه قرار است آموزش ها را به دانش آموزان بیاموزد و صرف امكانات و تجهیزات كافی نیست.
وی یادآور شد:وقتی معلمان دغدغه فكری داشته باشند قادر نخواهند بود آموزش ها را به درستی به بچه ها منتقل كنند.
علمی *1883 *1440
۰ نفر