۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83210759
T T
۰ نفر
تلقی ناصحیح از علم اقتصاد آموزش و پرورش یكی از موانع است

تهران-ایرنا-وزیر آموزش و پرورش گفت:یكی از موانع جدی پیش روی نظام آموزشی تلقی ناصحیح و برداشت اشتباه از مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش است و بخش عمده ای از سیاستگذاران ما برداشت اشتباه از این مقوله دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی روز شنبه در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش در دانشگاه علامه طباطبایی افزود: آنها معتقدند كه از اعتبارات تخصیص یافته برای آموزش و پرورش صرفه جویی كرده و در سایر بخش های اقتصادی كشور هزینه كنیم كه این دیدگاه مانع ورود ما برای توجه به علم اقتصاد آموزش و پرورش است زیرا این منتقدان تنها جنبه كمی آموزش را در نظر می گیرند.
وی ادامه داد : یكی از مهمترین موانع كه اجازه نمی دهد در تصمیم گیری ها به مولفه ها و روش های مختلف درعلم اقتصاد آموزش و پرورش توجه كنیم تلقی ناصحیح از علم اقتصاد آموزش و پرورش است كه در اینجا باید متخصصان اقتصاد آموزش و پرورش به كمك ما مجریان بیایند.
وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه ما به دنبال این هستیم روش های های صحیح را برای فعالیت های اثربخش در نظام آموزشی مورد استفاده قرار دهیم، تصریح كرد: فعالیت های كم اثر باید به نفع فعالیت های اثربخش كنار گذاشته شود.
بطحایی با بیان اینكه اگر ما محدودیت منابع نداشتیم علم اقتصاد معنا پیدا نمی كرد، گفت:مدتی از عمر علم اقتصاد آموزش و پرورش در دنیا می گذرد اما در كشور ما این موضوع كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان داشت:تلاش های خوبی در گذشته برای توجه به مولفه های اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده اما به صورت نظام مند و برنامه ریزی شده دنبال نشده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینكه در گام اول باید این موانع شناخته شود، این سوال را مطرح كرد كه چرا در سال های گذشته به اصول و روش ها و ملاحظات اقتصاد آموزش و پرورش توجه نداشته ایم و گفت: البته برخی تصمیمات آثار خوبی در این رابطه داشته و هرچند آثار تربیتی را در اولویت داشته اما آثار اقتصادی آن را هم نباید نادیده گرفت.
بطحایی تصریح كرد: نرخ گذر از دوره تحصیلی به دوره های بالاتر از جمله مصادیقی است كه ما در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش توانستیم گام های خوبی برداریم اما در مقابل، در سال های گذشته تصمیماتی گرفته شده كه بیگانه با اقتصاد آموزش و پرورش بوده و آثار زیان بار بر جای گذاشته است و من به دلیل برداشت های احتمالی سیاسی، از بازگو كردن مصادیق آن اجتناب می كنم.
وی ادامه داد : زمانی در 40 سال قبل در وزارت آموزش و پرورش 340 هزار كارمند داشتیم و اكنون این تعداد به 940 هزار نفر ازایش یافته، اماكن ورزشی مدارس از 661 سالن به 3300 سالن و درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال از 48 درصد به 95 درصد رسیده و اعتبارات از 8 میلیارد تومان، امروز به 57 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : تمامی این پیشرفت ها نشان می دهد نیاز ما برای رشد كمی و كیفی با توجه به منابع كشور بیش از این است بنابراین اصلاح روش ها یك ضرورت اجتناب ناپذیر در زمینه علم اقتصاد آموزش و پرورش است.
بطحایی افزود: برای برون رفت از این مانع ما دست خود را به سوی شما دانشگاهیان دراز می كنیم و درخواست می كنیم به تبیین مفاهیم علم اقتصاد آموزش و پرورش برای دیگر مسئولان همت كنید.
وی به انتقاداتی كه درباره طرح خرید خدمات آموزشی می شود، اشاره كرد و گفت: تلقی ما از خرید خدمات آموزشی این نیست كه دولت از زیر بار تكلیف خود شانه خالی كند اما باید توجه داشت كه هر چند آموزش عمومی بر عهده ما است اما به معنای آن نیست كه آموزش را نمی توان با هزینه كمتر اداره كرد بلكه با هزینه كمتر می توانیم خدمات با كیفیت تر ارائه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: به محض این كه بحثی درباره تغییر روش ها مطرح می شود انگشت اتهام به سمت ما دراز می كنند كه كیفیت را رها كرده و صرفا كمیت را در اولویت قرار داده ایم حال آنكه این گونه نیست.
بطحایی دومین مانع جدی برای توجه به علم اقتصاد آموزش و پرورش را تمركز در ساختار تصمیم گیری نظام آموزشی برشمرد و افزود: در برخی استان ها در سال هزار بخشنامه به مدارس ارسال شده كه این یعنی نهایت تمركز در مدارس؛ از این رو رفتن به سمت مدرسه محوری را چند سالی است دنبال می كنیم اما همچنان تمركز گرایی وجود دارد و در این شرایط توجه و تاكید بر علم اقتصاد آموزش و پرورش مورد كم توجهی قرار می گیرد.
وی تصریح كرد: انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را برای كاهش تمركز در مدارس از یك سال قبل به اجرا در آورده ایم و با همكاری سازمان امور اداری و استخدامی كشور، نظام سنجش شایستگی مدیران اجرا شد تا توان مدیران مدارس مورد سنجش قرار گرفته و مسیر رسیدن به شایستگی ها برای آنها تعریف شود.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد : مساله مدرسه باید در مدرسه حل شود در غیر این صورت ما به سمت اقتصاد آموزش و پرورش نخواهیم رفت.
بطحایی اظهار امیدواری كرد كه با برگزاری این همایش فرصت خوبی برای شتاب بخشی اقتصاد آموزش و پرورش فراهم شود و با بهره گیری از نظرات استادان و متخصصان راهكار های عملی برای رفع موانع پیدا شود و نتایج عملكرد كارگروه ها در طول سال قابلیت اجرا در وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.
اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش، مدیریت منابع انسانی و مالی( چالش ها، مسائل و راهكارها) با تاكید بر تحقق سند تحول بنیادین از امروز 27 بهمن در دانشكده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به كار كرده است.
در این همایش دو روزه نشست هایی با محوریت توزیع و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش (اصل عدالت، كارآیی و اثر بخشی منابع مالی)، مدیریت یكپارچه و برنامه ریزی راهبردی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش، تامین منابع مالی آموزش و پرورش (اصل كفایت و تنوع بخشی منابع مالی) و بهسازی و توانمند سازی سرمایه انسانی آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان برگزار می‌شود.
علمی *1883 *1440
۰ نفر