۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۹
کد خبر: 83210603
T T
۰ نفر

مصائب مدارس شبانه روزي كهگيلويه و بويراحمد

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۹
کد خبر: 83210603
مصائب مدارس شبانه روزي كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج- ايرنا- زندگي دو راه بيشتر پيش پايشان نگذاشته است ، يا بايد ترك تحصيل كرده و راه و روش زندگي مادران و پدرانشان را در پيش بگيرند و يا راهي مدارس شبانه روزي در حاشيه شهرها شوند.

به گزارش ايرنا، كودكان عشاير كلاس ششم ابتدايي را كه تمام مي كنند بر سر اولين دوراهي سخت زندگي قرار مي گيرند. مهرماه كه از راه مي رسد خيلي ها دست به انتخاب مي زنند.
برخي مي مانند و عمرشان ميان سرحد و گرمسير و ييلاق و قشلاق مي گذرد ، شانه هاي نحيفشان زير بارهاي هيزم، دبه هاي آب، چوپاني، نشستن پشت اجاق هاي نان پزي و ده ها كار طاقت فرساي ديگر خم مي شود .
اگر خيلي شانس بياورند بخت و اقبال در خانه پدرشان را بزند ، قبل از آنكه مزه كودكي را بفهمند و در دنياي نوجواني و جواني طنازي كنند همسر و مادر مي شوند با همه تبعاتي كه بارها گفته شده و همگان مي دانند.
سهمشان از زندگي همان سواد خواندن و نوشتن مي شود و هيچ كس هم براي ترك تحصيل مواخذه شان نمي كند.
اگر هم با همين وضعيت بخواهند به تحصيل ادامه بدهند صعب العبوري كوه و دشت اين جغرافيا كه مانع اصلي توسعه است، سد راه كودكي پسربچه ها و دختركان عشايري هم مي شود.
اما راه دومي هم هست به شرط همراهي خانواده برخي راهي مدارس شبانه روزي در حاشيه شهرهاي استان مي شوند .
اين گروه از رنج آفتاب داغ و زمستان هاي سرد به خوابگاه هاي شبانه روزي ،اتاق هاي 10 بيست نفري و تخت هاي 2 طبقه پناه مي آورند و هيچ گلايه اي هم ندارند زيرا فرصت بال و پر دادن به روياهايشان تنها زير اين سقف كوتاه ممكن مي شود و كوه هاي بلند و دشت هاي سرسبز اين ديار برايشان تحفه اي جز فقر كنار نگذاشته است.
اما زندگي در خوابگاه براي دختران به اين سادگي ها هم نيست. بچه هاي مدارس شبانه روزي كهگيلويه و بويراحمد مشكلاتشان را پشت نجابت هميشگي و اميد به فردايي بهتر مخفي مي كنند و فرياد از نبودن را در گلو خفه مي كنند .
مشكلاتي كه گاه در زمره اولين و مهمترين نيازهاي بشر قرار مي گيرد و آن هم نياز به خوراك است. اين در حالي است كه مدارس شبانه‌روزي با هدف دسترسي همه دانش‎آموزان به خدمات تحصيلي و عدالت آموزشي در مناطق محروم ايجاد شده است.
بر اساس بررسي ميداني خبرنگار ايرنا، سرانه تغذيه اي كه براي هر دانش آموز مدارس شبانه روزي استان در نظر گرفته شده روزانه 15 هزار ريال است ! و بر اين اساس با 15هزار ريال هر دانش آموز در خوابگاه بايد صبحانه ، ناهار و شام بخورد.
مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد نيز در نشست هاي مختلف بدون اشاره به رقم اين سرانه به مشكلات مدارس شبانه روزي و در راس آن مساله تغذيه اشاره مي كند.
هادي زارع پور تاكيد مي كند كه اگر كمك هاي خيرين و معاونت مناطق محروم رياست جمهوري نباشد سرانه اي كه براي هر دانش آموز در نظر گرفته شده به حدي ناچيز است كه حتي يك وعده غذاي آنها را تامين نمي كند.
وي مي افزايد: هفت هزار و 300 دانش آموز دختر و پسر در مقطع متوسطه اول و دوم در 45 مدرسه شبانه روزي استان مشغول به تحصيل هستند كه 20 مدرسه آن دخترانه و 25 مدرسه پسرانه است.
وي ادامه مي دهد: تعداد سه هزار و 701 دانش آموز نيز تحت پوشش آموزش و پرورش عشاير،در 165 آموزشگاه در استان در حال تحصيل هستند كه از اين تعداد 2 هزار و پنح دانش آموز پسر و يك هزار و 696 دانش آموز نيز دختر هستند.
زارع پور يادآوري مي كند: 215 دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم در مدرسه شبانه روزي دخترانه حضرت فاطمه زهرا(س) سرابتاوه ياسوج و 200 دانش آموز نيز در شيانه روزي عشايري پسرانه نخبگان گنجه اي مشغول به تحصيل هستند.
اين آمارها نشان مي دهد نسبت دانش آموزان مدارس شبانه روزي در استان به نسبت كشور بالاست و همين موضوع نيز توجه ويژه مسئولان را مي طلبد تا علاوه بر ايجاد عدالت اجتماعي شرايطي فراهم كنند كه پدران و مادران فرداي اين مملكت در مدرسه و در دوران طلايي زندگي خود هر مشكلي را تجربه مي كنند دست كم دچار سو تغذيه نشوند و فقر مطلق غذايي كه دامن برخي روستاهاي استان را گرفته از آنچه اكنون هست عميق تر و ريشه دارتر نشود.
بر اساس گزارشي كه مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي به تازگي منتشر كرده ميزان كالري مصرفي و يا هزينه خوراكي در سبد هر خانوار، در ميان 65 درصد افراد روستايي در كهگيلويه و بويراحمد كمتر از 2100 كالري است و به همين دليل در شاخص مواد خوراكي در فقر مطلق قرار مي گيرند.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد نيز مي گويد: وضعيت تغذيه كودكان در مناطق روستايي و عشايري مطلوب نيست كه سوء تغذيه در كودكي مي تواند روي آينده آنها هم تاثير منفي بگذارد.
علي محمد احمدي تاكيد مي كند: نهادهاي حمايتي معمولا بسته هايي براي خانوارها در نظر مي گيرند كه با توجه به وضعيت دانش آموزان اميدواريم بسته هاي غذايي مخصوص اين كودكان هم در نظر گرفته شود.
وي اضافه مي كند :بيش از 60 درصد جمعيت روستايي استان تحت پوشش نهاد هاي حمايتي از جمله كميته امداد حضرت امام (ره) قرار دارند و اين نهاد ها مي توانند روي تغذيه دانش آموزان هم برنامه ريزي كنند.
هم اينك 40 هزار و 842 خانوار در كهگيلويه و بويراحمد زير پوشش كميته امداد هستند كه 75 درصد اين خانوارها روستايي هستند.
حدود 2 هزار و 944 آموزشگاه با هشت هزار و 440 كلاس درس در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه از اين تعداد افزون بر 2 هزار مدرسه كمتر از 15 دانش آموز در آن تحصيل مي‌كنند.
152 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف در سال تحصيلي جاري در اين استان مشغول تحصيل هستند.
اين استان با جمعيتي افزون بر 720 هزار نفر با هشت شهرستان، 17 شهر و يكهزار و 676 روستاي داراي سكنه است كه حدود 44 درصد جمعيت آن در روستاها و مناطق عشايري ساكن هستند.
9929/1662

سرخط اخبار استان‌ها