۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 83209230
T T
۰ نفر
آیت الله مكارم شیرازی: خدمت به مناطق محروم تك بعدی نباشد

قم - ایرنا - آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان این كه خدمت به مناطق محروم نباید تك بعدی باشد، گفت: این طور نباشد تنها به فكر تامین آب، گاز و غیره این مناطق باشیم و از مساله فرهنگ غفلت كنیم.

به گزارش ایرنا از مركز خبر حوزه، وی روز پنجشنبه در دیدار محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری اظهار داشت: از جمهوری اسلامی انتظار می رود كه به فكر مناطق محروم باشد و اگر نباشد، خلاف طبیعت نظام است و این توجه به مناطق محروم در نظام جمهوری اسلامی امری واضح است كه قابل انكار نیست.
وی گفت: امام راحل به مساله رسیدگی به مناطق محروم توجه خاصی داشتند؛ اما امروز آن خدمتی كه باید انجام می شد، انجام نگرفته است.
وی ادامه داد: كار اول شما مسئولان در ارتباط با مناطق محروم این است كه چه كار كنیم این نوع مناطق از محرومیت بیرون آمده و مردم از روستاها به شهر مهاجرت نكنند و درعین حال خودشان را محروم ندانند.
آیت الله مكارم شیرازی بر توجه به مساله و احیاء فرهنگ اسلامی مانند ساخت مسجد، كتابخانه، حضور مبلغان و غیره تاكید كرد و گفت: اگر به این مساله در روستا توجه شود، به طور حتم باعث می شود مردم در روستاها بمانند.
وی همچنین توجه به سبك نوین كشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: فعلا دامداری و زراعت به سبك سنتی نتیجه كاملی ندارد؛ باید سبك های جدید كشاورزی به مردم آموزش داد؛ البته نمی گویم صنعت دامداری عظیمی در روستا باشد بلكه منظور این است سرمایه ها را روی هم بگذارند و واحدی مقبول و سودده راه اندازی نمایند.
وی خاطرنشان كرد: در گذشته خواستند اصلاحات ارضی ایجاد كنند كه در این راستا 6 هكتار به روستایی ها زمین دادند، بعد دیدند دادن زمین به تنهایی كافی نیست و در كنار آن تعاونی ها درست شد ولی به هر حال موفق نشدند.
این مرجع تقلید با بیان این مطلب كه نباید اتفاقات ناموفق گذشته تكرار شود،‌ تصریح كرد: اینكه بیاییم زمین های كوچك آنها را آباد كنیم و چند دام داشته باشند، در شرایط فعلی جواب گو نیست؛ باید روح تعاون را زنده كرد تا با همكاری یكدیگر، كارها را پیش ببرند؛ ما ایرانی ها زیاد اهل تعاون و همكاری نیستیم چون فرهنگ جمعی در كشور حاكم نیست.
وی اضافه كرد: اروپایی‌ها فهمیدند كه برنامه ها با كارهای جمعی پیش می رود و شاید دنیا در آینده به سمت كارهای جمعی پیش رود.
آیت الله مكارم شیرازی تصریح كرد: از وظائف شما این است مردم در روستاها را به كار كردن باهم دعوت و ترغیب كنید و نسبت به آینده امیداور نمایید؛ دنبال این نباشند كه به شهرها بیایند و حاشیه نشین شوند؛ این حاشیه نشینی آثار بد اخلاقی به همراه دارد.
وی اظهار داشت: قرآن می فرماید «باید نسبت به محرومان و مستضعفان خدمت كرد»؛ ولی نمی دانم با این اعتباری كه دارید می توانید كارها را به خوبی پیش ببرید یا نه؟ اگر می بینید نمی توانید، اعتبارات را بخش بخش نكنید كه هیچ چیزی برای افراد نداشته باشد.
7403 / 1175
۰ نفر