۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83208239
T T
۰ نفر
ايجاد مركز كنسولي در دانشگاه هاي داراي 200 دانشجوي خارجي

تهران – ايرنا – مديركل امور دانشجويان غيرايراني سازمان امور دانشجويان، گفت: در دانشگاه هايي كه دست كم 200 دانشجوي خارجي دارند، مركز كنسولي ايجاد مي كنيم.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا، اخبار مهم وزارت علوم در حوزه آموزش عالي به اين شرح است.
**ايجاد مركز كنسولي در دانشگاه هاي داراي دانشجوي خارجي
عبدالحميد عليزاده، مديركل امور دانشجويان غيرايراني، گفت: در حال حاضر در حال گذار از يك نگاه سنتي ملي به آموزش عالي به يك نگاه مدرن بين‌المللي به اين مقوله هستيم و در اين برهه، بين‌المللي‌سازي دانشگاه‌هاي كشور از اولويت هاي وزارت علوم است.
وي با بيان اينكه دو شاخصه اصلي براي بين‌المللي‌سازي دانشگاه‌ها، جذب دانشجوي خارجي و استادان بين المللي است، اظهار كرد: در اين راستا حوزه معاونت دانشجويي دانشگاه ها مسئوليت مهمي در جذب و پشتيباني از دانشجويان و استادان خارجي به تحصيل و تدريس در دانشگاه هاي كشور دارند و مواردي از قبيل اسكان، تغذيه، محيط كتابخانه اي و ايجاد آرامش براي دانشجويان خارجي، زير نظر معاونت‌هاي دانشجويي دانشگاه‌ها است.
عليزاده با بيان اينكه در حال حاضر 35 هزار دانشجوي غيرايراني در ايران تحصيل مي كنند كه 27 هزار نفر از آنان زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در حال تحصيل هستند، گفت: در اين خصوص مطابق برنامه تنظيم شده پيش رفته ايم، اما نبايد به وضعيت موجود راضي باشيم.
مديركل امور دانشجويان غيرايراني، فروش خدمات آموزش عالي را 'تحريم ناپذير' دانست و تاكيد كرد: ما در مرحله بين‌المللي‌سازي آموزش عالي ايران هستيم و يكي از اهداف مهم بين‌المللي‌سازي مطابق برنامه‌هاي توسعه پنجم و ششم، شكوفايي اقتصاد آموزش عالي كشور است.
وي افزود: آمادگي داريم در دانشگاه هايي كه حداقل 200 دانشجوي خارجي دارند مركز كنسولي ايجاد كنيم.
عليزاده اظهار كرد: از ديگر كارهايي كه در تشويق و جذب دانشجويان خارجي براي تحصيل در دانشگاه هاي كشور مي توان انجام داد، ارائه بورس مفاخر و مشاهير ايراني به دانشجويان خارجي است كه اين كار در دانشگاه هاي خارجي هم مرسوم است و البته چند دانشگاه ايراني هم مبادرت به ارائه اين بورس تحصيلي كرده اند و ما بايد در دانشگاه‌هاي كشور اين تسهيلات را ايجاد كنيم تا بتوانيم دانشجويان بيشتري جذب كنيم.

**رشد هفت برابري فضاهاي آموزش عالي
همگام با ساير بخش‌ها و عرصه‌هاي فعاليت نهاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و حوزه كلان آموزش عالي جمهوري اسلامي در چهل سال گذشته، وضعيت فضاهاي آموزشي، رفاهي و كمك‌آموزشي دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است.
از اين منظر، ميزان فضاي آموزشي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري از يك ميليون مترمربع در سال 1357، با رشد حدود هفت برابري در سال 1397 به بيش از 6 ميليون و 770 هزار مترمربع رسيد.
ميزان فضاهاي كمك آموزشي، رفاهي و خدماتي نيز از 500 هزار مترمربع در سال 1357، تا پايان 9 ماهه سال 1387 با رشد 16 برابري به 7 ميليون و 730 هزار مترمربع رسيده است.
همچنين تعداد بنيادهاي خيرين آموزش عالي در دانشگاه‌ها از پنج بنياد در سال 1392 با رشد حدود 13.5 برابري، به 67 بنياد در سال 1397 افزايش يافت.

** 200 خوابگاه مي سازيم
مجتبي صديقي، معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري و رئيس سازمان امور دانشجويان در شصت و سومين همايش معاونان دانشجويي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي، تاكيد كرد: در ارائه خدمات دانشجويي لازم است نگرش جديد و هدفمند مورد استفاده قرار گيرد و از تفكرهاي سنتي و ناكارآمد در حوزه هاي دانشجويي پرهيز شود.
وي با بيان اينكه توفيق ها و موفقيت هاي آموزش عالي در چهار دهه اي كه از عمر نظام جمهوري اسلامي گذشته، فوق العاده بود، اظهار كرد: اين توفيق ها نشانگر حركت صحيح آموزش عالي در اين مدت بوده و افزايش جمعيت دانشجويي و دسترسي به آموزش عالي براي همه جوانان كشور كه ورود به دانشگاه را از رويا و آرزو به واقعيت ملموس تبديل كرده، از جمله اين موفقيت ها بوده است.
وي افزود: در همه اين توفيق هاي آموزش عالي، حوزه هاي خدمات دانشجويي و معاونت هاي دانشجويي دانشگاه ها نقش مستقيم و غيرمستقيم داشته و ايجاد فضاي قابل قبول در حوزه خدمات دانشجويي براي حركت مناسب علمي و پژوهشي دانشگاه ها توسط حوزه هاي دانشجويي موفقيت هاي مذكور را تضمين كرده و افراد تربيت شده در دانشگاه ها، حوزه هاي فناوري و پژوهشي را پشتيباني كرده اند.
معاون وزير علوم در خصوص ارتقاي كيفيت خدمات دانشجويي در سال هاي اخير، گفت: ارتقاي سطح كمي و كيفي سراهاي دانشجويي كماكان ادامه دارد و با حذف رتبه هاي چهار و پنج اميدواريم در سال آينده به ارتقاي رتبه هاي سه بيشتر بپردازيم. ساخت خوابگاه هاي دانشجويي جديد با تبصره هاي قانوني موجود و با حمايت صندوق رفاه دانشجويان نيز از برنامه هاي اصلي ماست تا بتوانيم به هدف ساخت 200 خوابگاه جديد برسيم.
صديقي ادامه داد: در راستاي ارتقاي كيفيت خدمات دانشجويي، ارتقاي سطح آشپزخانه ها با مشاركت دانشگاه ها و صندوق رفاه دانشجويان در سال آينده شتاب بيشتري مي يابد و تامين مواد اوليه غذايي و حمايت از ارائه مداوم خدمات تغذيه در دانشگاه ها، به مثابه نيمسال تحصيلي قبل، ادامه خواهد داشت و همچنين توسعه رستوران هاي مكمل كماكان از سياست هاي حوزه تغذيه پيش بيني شده است.
رئيس سازمان اموردانشجويان با تأكيد بر رعايت اصول ايمني درهمه بخش هاي دانشگاهي اعم از آموزشي، پژوهشي و دانشجويي، اظهار كرد: رعايت مقررات در تصميم گيري هاي شوراهاي انضباطي كماكان مورد تأكيد است و رعايت آيين دادرسي ابلاغ شده و حفظ حريم خصوصي همچون گذشته توصيه مي شود.
وي افزود: شوراهاي صنفي دانشجويي نيز كماكان مورد حمايت قرارمي گيرند و مبناي عمل هم آيين نامه ها و شيوه نامه هاي مصوب است.

** 140 اتاق تندرستي در دانشگاه ها ايجاد كرديم
ذوالفقار يزدان مهر رئيس صندوق رفاه دانشجويان در همايش معاونان دانشجويي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور، گفت: تجميع و كيفي سازي وام ها متناسب با نيازهاي دانشجويان به تفكيك دوره هاي تحصيلي، رتبه بندي و ارتقاي سراهاي دانشجويي، رتبه بندي دانشگاه ها بر اساس خدمات تغذيه و كمك به ارتقاي سطح آشپزخانه ها و سالن هاي غذاخوري، بهره گيري از ظرفيت نهادهاي عمومي، مردمي و خيرين، اهتمام به وصول مطالبات معوق و اهتمام به حركت در مسير سازمان آي تي محور و هوشمند از مهم ترين فعاليت هاي شاخص صندوق رفاه دانشجويان در چهار سال اخير بوده است.
وي در بيان عملكرد اين صندوق، اظهار كرد: تمركز بر سرمايه‌گذاري و ايجاد درآمدهاي پايدار به‌منظور نيل به خودكفايي صندوق رفاه دانشجويان و نظارت و ارزيابي بر نحوه ارائه خدمات رفاهي به دانشجويان از ديگر رويكردهاي چهار سال اخير صندوق رفاه دانشجويان است.
يزدان‌مهر در تشريح فعاليت‌هاي مالي چهار ساله صندوق رفاه دانشجويا،ن گفت: در سال 94 صندوق رفاه دانشجويان 140 ميليارد تومان اعتبارات عمومي داشت كه در سال 97 به 245 ميليارد تومان افزايش يافت.
به گفته مشاور وزير علوم، در سال 97 درآمد اختصاصي اين صندوق نسبت به سال 93، 122 درصد افزايش داشت و اكنون 400 ميليارد تومان درآمد اختصاصي اين صندوق است. ذخيره استراتژيك صندوق رفاه دانشجويان نسبت به سال 93، 199 درصد و نسبت به سال گذشته 20 درصد افزايش داشت. در حال حاضر چهار هزار و 786 ميليارد تومان ذخيره استراتژيك صندوق رفاه دانشجويان است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان در خصوص رتبه‌بندي و ارتقاي سطح و ظرفيت‌سازي سراهاي دانشجويي عنوان كرد: 742 بلوك و سراي دانشجويي در پنج سطح در سال 95 به‌منظور عادلانه‌سازي نرخ اجاره‌بها و بهينه‌سازي سراهاي دانشجويي رتبه‌بندي شد.
وي افزود: با در نظر گرفتن 5.2 ميليارد تومان، 140 اتاق تندرستي ايجاد و تجهيز شد و با هزينه 74.1 ميليارد تومان، 587 سراي دانشجويي ارتقا يافت.
**9492**1584

سرخط اخبار علم و آموزش