۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱:۴۷
کد خبر: 83207403
T T
۰ نفر
روسيه به آمريكا درباره دخالت در ونزوئلا هشدار داد

تهران- ايرنا- روسيه ضمن اعلام آمادگي براي كمك به آغاز گفت و گوها ميان دولت ونزوئلا و مخالفان، به آمريكا پيرامون دخالت در امور داخلي كاراكاس هشدار داد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه به خبرگزاري تاس گفت: ما تماس هاي مهمي با حكومت ونزوئلا داشتيم و آماده ايم زمينه اي براي يافتن راهي براي خروج از اين وضعيت فراهم كنيم.
ريابكوف همچنين با هشدار به آمريكا درباره دخالت در امور داخلي كاراكاس، تاكيد كرد كه روسيه پيشنهادهايي براي حل بحران به ونزوئلا داده است، اما از ذكر جزئيات درباره اين پيشنهادها خودداري كرد.
ونزوئلا در ماه هاي اخير صحنه تحولات بزرگ سياسي و اقتصادي بوده است. اوضاع اين كشور به تازگي براي دخالت هاي خارجي از سوي آمريكا و متحدانش رو به وخامت رفته است.
در شرايطي كه نيكلاس مادورو به تازگي دوره دوم رياست جمهوري خود را آغاز كرده، «خوان گوايدو» رهبر مخالفان ونزوئلا به پشتوانه برخي دولت‌هاي خارجي خود را رئيس جمهوري موقت اين كشور خوانده است.
آمريكا ضمن به رسميت شناختن گوايدو خواستار كناره گيري مادورو از قدرت و برگزاري انتخابات زودهنگام شد و علاوه بر تحريم هاي پيشين عليه ونزوئلا، صنعت نفت اين كشور را نيز تحريم كرد.
هفته گذشته وزارت خارجه آمريكا مدعي شد كه ارتش ونزوئلا با بستن جاده هاي ورودي به اين كشور از ارسال كمك هاي بشردوستانه جلوگيري مي كند.
در عين حال، يك مقام ارشد كاخ سفيد فاش كرد آمريكا در حال آماده سازي دور ديگري از تحريم ها عليه كاراكاس است و همزمان تماس هاي مستقيمي با اعضاي ارتش ونزوئلا برقرار كرده و خواستار حمايت از گوايدو شده است.
همچنين اليوت آبرامز نماينده آمريكا در امور ونزوئلا با درخواست از ديگر كشورها براي پيوستن به حاميان گوايدو، تاكيد كرد كه از نظر واشنگتن زمان گفت و گو با دولت مادورو به پايان رسيده است.
مادورو رئيس جمهوري ونزوئلا آمريكا را عامل پشت پرده تشديد اعتراض‌ها عليه دولتش مي‌داند و مخالفان را به طرح‌ريزي كودتا متهم مي‌كند.
تاكنون برخي دولت‌ها همچون ايران، روسيه، چين، كوبا، مكزيك و تركيه، رياست جمهوري گوايدو را به رسميت نشناخته و از مادورو اعلام حمايت كرده‌اند.
«فدريكا موگريني» مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه‌اي، خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز در واكنش به اين تحولات در بيانيه اي گفت: جمهوري اسلامي ايران در مقابل هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي ونزوئلا و يا هر اقدام نامشروع و غيرقانوني هم چون تلاش براي كودتا و اقدامات ضد مردمي، از دولت و ملت اين كشور حمايت مي كند.
وي افزود: اميدواريم هرگونه اختلاف و مشكل سياسي در ونزوئلا از سوي مردم و دولت اين كشور با به كارگيري راهكارهاي قانوني و مسالمت آميز هرچه سريع تر حل و فصل شود.
شبد**9416**1010

سرخط اخبار جهان