۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱:۱۹
کد خبر: 83207398
T T
۰ نفر

غرش زمین اهالی سرابله را هراسان كرد

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱:۱۹
کد خبر: 83207398
غرش زمین اهالی سرابله را هراسان كرد

ایلام - ایرنا -برخاستن صدای مهیبی از اعماق زمین در اخرین ساعت سه شنبه شب اهالی شهر سرابله مركز شهرستان چرداول در 35 كیلومتری مركز استان ایلام را هراسان كرد.

به گزارش ایرنا این صدا كه حدود ساعت 23 امشب سرابله را به لرزه دراورد ساكنان این شهر 25 هزار نفری در شمال مركز استان ایلام را نگران است.
اهالی سرابله كه از ماه ها پیش نگران برخاستن صداهای مبهمی از اعماق زمین، بوده اند امشب این صدا را به غرشی كه به طور معمول با زلزله شنیده می شود تعبیر كرده و سراسیمه از منازل خارج شدند.
انان اكنون نگران احتمال بروز زمین لرزه شده اند احتمالی كه برخلاف سكوت منابع علمی و رسمی تشخیص زلزله ، شبكه های اینترنتی ان را دستمایه خود و نگرانی مردم قرار داده اند.
مدیركل مدیریت بحران استان ایلام در گفت وگو با ایرنا با ابراز اطمینان از اینكه این صدا به هیچوجه مربوط به زلزله نبوده مردم را به ارامش و توجه نكردن به شایعه های بی مبنا فراخواند.
سعید رضا كریمیان گفت: مراكزی مانند ژئو فیزیك تهران و همچنین مركز لرزه نگاری با وجود بررسی موضوع ، بروز زمین لرزه را در سرابله ثبت نكرده اند.
وی خاطر نشان كرد: لرزش و بروز صدا و تكان‌های پی‌درپی اعماق زمین در محدوده سرابله در ماه های گذشته امری عادی و تكراری بوده است.
وی از مردم خواست كه به شایعه های تشویش افرین و كذب توجه نكند.

**انتقاد از منابعی كه بی زلزله دل می لرزانند
مدیركل مدیریت بحران استان ایلام با انتقاد از انتشار خبرهای غیر مسئولانه و كذب در فضای مجازی كه موجب تشویش بی مورد اذهان عمومی شده اند مردم و رسانه ها را به دریافت خبر و اطلاعات از مبادی موثق و رسمی فرا خواند.
بعد از زمین لرزه ۲۱ آبان سال گذشته سرپل ذهاب -با حدود 100 كیلومتر فاصله با چرداول - زمین سرابله نیز به صدا درامد و از ان وقت تاكنون اهالی به طور مستمر از شنیدن صداهای مبهمی از اعماق زمین ابراز اهالی نگرانی كرده اند.
در ابتدای پدیدار شدن صدای زمین در سرابله ، شماری از محققان زمین شناسی و تیم‌های پژوهشی از سوی ارگان‌های مرتبط از جمله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات ‌معدنی كشور با استقرار در ایلام و چرداول بله كندوكاو علمی و تحقیقی به منظور تبیین این پدیده پرداختند.
نتیجه كلی و اعلام شده تحقیق و بررسی این محققان و نیز گزارش نهادهای مسئول هرنوع ارتباط این صداها با احتمال زمین لرزه در سرابله و چرداول را نفی كرده است.
از جمله انكه علی اژدری مدیر كل مركز زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی جنوب باختری كشور اعلام كرد: این صداها منشا زمین‌لرزه‌ای ندارند و احتمالاً ناشی از ریزش حفرات انحلالی در زیر زمین است كه بر همین اساس در ادامه با مطالعات انجام شده توسط مهندسان مشاور تعدادی از زون‌های كارستی در مناطقی از شهر شناسایی شدند.
سرابله مركز شهرستان 60 هزارنفری چرداول در 35 كیلومتری شمال ایلام قرار دارد.
6034
۰ نفر