۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83206906
T T
۰ نفر
مهمترین دستاورد چهل ساله جمهوری اسلامی از نگاه ولایتی

تهران-ایرنا- وزیر خارجه پیشین ایران با تاكید بر این كه مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته عزتمندی و اقتدار است، گفت: اصل كلی كه در همه دوره ها و البته با برنامه های متفاوت در سیاست خارجی بر آن تكیه شده است عزت، حكمت و مصلحت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اكبر ولایتی روز سه شنبه در نشست دستاوردهای چهل سال سیاست خارجی ایران ضمن تبریك فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته عنوانی عمومی و فراگیر وكاملاً متفاوت از سیاست خارجی قبل از انقلاب است.
وی افزود: عزتمندی افزون بر آنكه یك اصل اسلامی است، یكی از ویژگی های تاریخی ملت ایران است. سیاست خارجی كه در همه حال باید برآورد از افكار عمومی داخل كشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل كند نمی تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد.
ولایتی ادامه داد: شاید مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته در كنار عزتمندی، اقتدار باشد، نظامی مقتدر كه با تكیه بر توانایی های ملت شریف ایران توانسته است بدون اتكاء بر هیچ قدرت خارجی در برابر توطئه های پایان ناپذیر نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده آمریكا ایستادگی كند.
وی در ادامه در تعریف سیاست خارجی عزتمند و مقتدر به كلید واژه های «ملت، مقاومت و محیط پیرامونی» اشاره كرد و گفت: ملت بزرگ ایران، خود به وجود آورنده این انقلاب و پاسدار آن است كه با دقت و تیزبینی منافع ملی خود را پاس می دارد و در هنگامه مشكلات بزرگ، راه درست را درمی یابد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به شرایط خطیر كنونی اشاره كرد و افزود: انسجام این ملت و صیانت از وحدت آن یك وظیفه شرعی، اخلاقی، وجدانی و ملی است و پس هر ندایی كه بخواهد به وحدت آسیب وارد كند، با عكس العمل تند ملت مواجه خواهد شد.
وزیرخارجه پیشین ایران ادامه داد: بنابراین انتظار مردم از نخبگان پرهیز از ورود به هر مبحثی كه بخواهد با اختلاف افكنی امید مردم ایران را هدف قرار دهد، است.
ولایتی مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستكبرانه نظام سلطه، به ویژه آمریكا را تنها راه پیش رو دانست و تاكید كرد: تحریم و محاصره ظالمانه و غیر قانونی آمریكا و رفتار ناپسند اروپا از سوی ملت ایران پذیرفته نیست.
وی در ادامه به محیط پیرامونی كشورمان اشاره كرد و افزود: ما در منطقه ای زندگی می كنیم كه به جرأت می توان آن را سیاسی ترین و پر چالش ترین منطقه جهان دانست. تحولات منطقه تأثیر مستقیمی بر موازنه قوا در جهان و نظام بین المللی دارد و آمریكا و رژیم صهیونیستی، با بهره گیری از همه امكانات كوشیده اند تا هژمونی خود را بر این منطقه حاكم كند، اما این تلاش در برابر سد بزرگی به نام ملتهای منطقه ناكام مانده است.
نشست ' دستاوردهای چهل سیاست خارجی ایران' صبح امروز سه شنبه با حضور محمدجواد ظریف، سید كمال خرازی، منوچهر متكی، علی اكبر صالحی، سفراء و رؤسای نمایندگی های سیاسی و بین المللی و جمعی از مدیران و كارشناسان وزارت امور خارجه در مركز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
سیام**9314**1535
۰ نفر