۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 83206265
T T
۰ نفر

دادستان تهران:

300 ملك از موسسه فرشتگان توقیف شد

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 83206265
300 ملك از موسسه فرشتگان توقیف شد

تهران- دادستان عمومی و انقلاب تهران از توقیف 300 ملك شامل املاك تجاری، اداری، ویلا و باغ مربوط به موسسه فرشتگان (كاسپین) خبر داد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا عباس جعفری دولت آبادی روز سه شنبه در گفت و گوی هفتگی خود با رادیو تهران گفت: حدود 300 ملك از موسسه فرشتگان توقیف شده كه شامل املاك اداری، تجاری، مسكونی، ویلا و باغ شناسایی است. چهار متهم این پرونده در بازداشت هستند و به خاطر شناسایی اموال این موسسه هنوز كیفرخواست صادر نشده است.
وی با اشاره به چگونگی تشكیل این موسسه گفت: تا كنون تكلیف سپرده های یك میلیون نفر از سپرده گذاران مشخص شده و منتظر شناسایی اموال هستیم تا تكلیف حدود 630 هزار نفر باقیمانده از سپرده گذاران مشخص شود.
جعفری دولت آبادی گفت: برخی سوال می كنند كه چرا دادسرا برای این موسسه كیفرخواست صادر نمی كند كه باید بگویم بیشتر به خاطر شناسایی اموال این موسسه است. ما اصرار داریم وقتی پرونده به دادگاه می رود، اموال موسسه شناسایی شده باشد تا دوباره به دادسرا مراجعه نشود و الان منتظر شناسایی اموال هستیم.
وی از مزایده اموال منقول و غیرمنقول كشف شده سخن گفت و افزود: پس از كشف این 300 فقره، همكاران دادسرا و هیات تسویه این موسسه اعلام كردند كه اموال دیگری از این موسسه وجود دارد كه اكنون مشغول شناسایی آن هستند.
دادستان تهران گفت: اسفند سال 94 مجوزی از بانك مركزی به نام موسسه كاسپین صادر شد كه شامل تعاونی های الزهرای مشهد، بدر توس، پیوند مشهد، حسنات اصفهان، كشاورزان مازندران، دامداران و كشاورزان كرمانشاه و امید گرگان بود. این هشت تعاونی با هم ادغام شدند و موسسه فردوسی را تشكیل دادند كه با موسسه فرشتگان ادغام شدند و به نام موسسه آرمان فعالیت كردند و سرانجام به نام كاسپین فعالیت خود را ادامه دادند.
وی افزود: در واقع موسسه كاسپین، هشت تعاونی بودند كه بانك مركزی آنان را با هم ادغام كرد. آن زمان این گلایه مطرح بود كه چگونه ممكن است این موسسات غیرمجاز با هم ادغام شوند و یك موسسه مجاز تشكیل شود.
دادستان تهران اضافه كرد: پس از به وجود آمدن بحران در موسسات مالی، دولت یك خط اعتباری به ما داد و از حدود هفت هزار میلیارد تا 10 هزار میلیارد تومان به این موسسه پرداخت كردیم و تا یك میلیارد تومان به اعضا پرداخت شده است.

* گزارش تكخوانی جشنواره فیلم فجر به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شد
جعفری دولت آبادی درباره مساله تك خوانی در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنای ما در مرحله اول پیشگیرانه است ولی اگر گزارشی ارسال شود اقدام می كنیم. به عنوان نمونه اولین گزارشی كه از سوی یكی از دستگاه ها درباره همخوانی در جشنواره فیلم فجر برای ما ارسال شد، آن را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع دادیم و باید منتظر باشیم. چون توجیه های قانع كننده ای از وزارت ارشاد نشنیدیم.
وی افزود: انتظار این بود كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مشكل را حل كند. دوستان در ابتدا تكذیب كردند و گفتند صحت ندارد. بعدا دستگاهی كه شكایت كرده بود، فیلم مراسم را فرستاد كه یك خانمی تك خوانی می كرد. ما آن گزارش و اعلان شكایت را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال كردیم حالا باید ارشاد توضیح دهد كه چرا اجازه دادند چنین اتفاقی رخ دهد.
جعفری دولت آبادی تاكید كرد: ما نمی خواهیم كام مردم را كه شیرین شده، با چنین خبرهایی تلخ كنیم ولی انتظار این است كه وزارت ارشاد پیشقدم باشد و خودش مدیریت كند كه ما مجبور به مداخله و مقابله در امور فرهنگی نشویم مگر در مواردی كه اعلام شود و در این زمینه نیز شكایتی شده كه ما به دادسرا ارسال كنیم و منتظریم توضیحات ارشاد را بشنویم.
وی افزود: سعی می كنیم تا پایان سال در این زمینه تصمیم گیری كنیم. چون این مساله روشن است. فیلم مراسم پیوست پرونده است و گزارش آن نیز آمده كه این برنامه اجرا شده و ارشاد باید در این زمینه توضیح دهد.

* پولشویی در سینما را تایید می كنیم
دادستان تهران درباره پول های مشكوك در سینما گفت: من نمی خواستم در این زمینه نام كسی را به میان بیاورم ولی مهمترین مصداق در این زمینه همان كسی است كه شما اسم بردید (آقای امامی) كه در این زمینه وام كلانی گرفته شد و در این مسیر خرج شد. همان سریال خانگی معروفی كه تولید شد ولی منحصر به این مورد نیست.
وی افزود: در پرونده های دیگر نیز این رد پا دیده می شود. چون فرهنگ و هنر سینما بستر خوبی برای توجیه خرج كردن چنین پول هایی است است.
در پرونده های بزرگ اقتصادی ردپایی از این مساله را می بینیم و مهمترین مصداق عملی آن همان است كه گفتید و به مطبوعات كشیده شد. ما تایید می كنیم كه افرادی به عنوان تهیه كننده در حوزه سینما وجوهی را خرج می كنند و ما از دستگاه های ذیربط گزارش خواستیم تا بیشتر این موضوع را واكاوی كنند.
جعفری دولت آبادی اضافه كرد: پرونده هایی در دادسرای فرهنگ و رسانه داریم ولی چون هنوز اتهاماتشان به كیفرخواست منجر نشده و به دادگاه نرفته از آوردن اسم معذور هستم ولی قبول داریم كه عده ای در حوزه سینما پولشویی می كنند. چندین پرونده در دادسرا مفتوح است كه منتظر گزارش تكمیلی هستیم ولی چون با آبروی افراد ارتباط دارد، باید مستند باشد.

* علت تفاوت در آمار خودروهای وارداتی در دست بررسی است
دولت آبادی از پرونده واردات خودروهای خارجی به عنوان یكی از پرونده های مهم مفاسد اقتصادی یاد كرد كه در شعبه ویژه دادسرا تشكیل شده و درباره آمار متفاوت خودروهای این پرونده گفت: در روزهای اول اعلام شد كه شش هزار خودرو به صورت غیرقانونی ترخیص شده كه رقم های ما تا 11 هزار دستگاه افزایش یافت.
وی افزود: گزارش هایی كه پلیس فتا و وزارت صمت و سایر دستگاه ها داده بودند از شش هزار تا 11 هزار در نوسان است كه به دنبال علت این تفاوت هستیم. البته بخشی از این تفاوت مربوط به بازه های زمانی این پرونده است. مثلا پلیس فتا بازه زمانی گسترده تری را بررسی كرده و سایر تحقیقات مربوط به بازه زمانی محدودتری است.
دادستان تهران اضافه كرد: بخشی از این پرونده در بندرعباس است كه پنج بازداشتی داشته و پرونده اصلی 23 بازداشتی دارد كه در مجموع 28 نفر هستند.
10 نفر در پرونده ضمیمه به عنوان پرونده مفتاح رهنورد خودرو بازداشت شدند كه این پرونده به میثم رضایی معروف است.
وی افزود: در این پرونده معروف واردات خودروهای خارجی 33 نفر متهم هستند كه چهار مقام دولتی در پرونده اصلی و یك مقام دولتی در پرونده بندرعباس بازداشت هستند.
جعفری دولت آبادی گفت: تعداد بازداشتی های ما نشان می دهد كه این پرونده بسیار مهم است. البته یكی از متهمان به نام فرشته تنگستانی كه از متهمان مهم پرونده بود، قبل از تشكیل پرونده از كشور خارج شد.

* پرونده هایی برای شركت های توزیع گوشت تشكیل شده است
جعفری دولت آبادی گفت: دادستانی در كنار دولت برای مقابله با گرانفروشی است و در این زمینه ما از سه راهبرد اصلی حمایت، نظارت و مقابله دفاع می كنیم. ما از تصمیم های مناسب دستگاه های دولتی برای تامین كالا، قیمت گذاری، توزیع و نظارت حمایت می كنیم.
وی در زمینه نظارت گفت: تیم های مشترك از سوی دادستانی با همكاری تعزیرات، وزارت صمت، پلیس و جهاد كشاورزی كه در مجموع 10 گروه را شامل می شود به صورت روزانه صبح و بعد از ظهر از تمام مراكز بزرگ بازدید می كنند و این موضوع تاكنون بازتاب خوبی داشته است. در واقع این نظارت ها یك كمك جدی به سیستم تعزیرات و دستگاه های دولتی است تا تصمیم هایی كه گرفته شده به خوبی اجرا شود.
دادستان تهران افزود: مقابله در مواردی صورت می گیرد كه احساس می شود جرمی مانند احتكار، قاچاق دام زنده یا توزیع خارج از شبكه یا گرانفروشی های سازمان یافته و كلان رخ داده باشد كه پرونده قضایی تشكیل می شود و در روزهای اخیر شاهد چند مورد از جمله كشف هفت تن گوشت بودیم و تیم های ما در تمام نقاط شهر تهران با همكاری دستگاه ها حضور دارند.
وی افزود: در این سه راهبرد تقسیم بندی كردیم و به متخلفان هشدار دادیم كه اگر گوشت ها در مسیر خارج از آنچه كه دولت تعیین كرده، توزیع شود، حتما برخورد می شود ولی مشكلاتی در حوزه توزیع وجود دارد. در هفته قبل گفتیم نظارت بیشتری در توزیع صورت گیرد. مثلا توزیع متناسب با جمعیت های مناطق باشد.
جعفری دولت آبادی درباره تشكیل پرونده با موضوع قاچاق دام زنده گفت: این مساله بیشتر در مناطق مرزی رخ می دهد و در تهران پرونده ای با این موضوع تشكیل نشده ولی درباره شركت های توزیع كننده گوشت گزارش هایی رسیده كه این گزارش ها را به مراجع پلیس و سایر دستگاه ها ارسال كردیم كه ممكن است برخی از شركت ها رانت هایی داشته باشد مثلا یكی از شركت های توزیع كننده كه كالا وارد كرده بود، مغازه ای باز كرده و خودش به توزیع گوشت پرداخت كه تیم مشترك آن را كشف كرده و مانع شد و گفتند كه باید در مراكز اصلی توزیع شود.

* مسئولان، قدردان مردم باشند
جعفری دولت آبادی توضیحاتی درباره جزییات عفو و تخفیف مجازات ها داد كه هفته گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و با اشاره به راهپیمایی پرشكوه 22 بهمن در سراسر كشور از حضور چشمگیر مردم در این مراسم تشكر كرد و گفت: مسئولان در همه سطوح باید قدر این مردم را بدانند كه در همه حالات برای حفظ انقلاب به صحنه می آیند یك نعمت بزرگ بدانند.

* محكومان امنیتی زیر یكسال شامل عفو می شوند
دولت آبادی گفت: این عفو همه ساله انجام می شد ولی امسال به دلیل چهلمین سال پیروزی انقلاب گستردگی زیادی دارد. در دوره های قبل معمولا اسامی یا معیارهای عفو اعلام می شد كه استثانات بسیاری وجود داشت. در این عفو چند نكته مهم وجود دارد. یكی اینكه كسانی كه تا شش ماه حبس دارند و به هر علتی حكم آنان اجرا نشده، اگر شاكی نداشته باشند یا اگر شاكی داشته باشند و بتوانند تا 15 اسفند رضایت شاكی خود را جلب كنند، حكمشان اجرا نخواهد شد.
این گامی بزرگ است برای كسانی كه تا كنون به زندان نیامده اند.
وی افزود: در بخش دوم كسانی هستند كه اكنون در حبس به سر می برند و شامل زندانیانی است كه باقیمانده محكومیت آنان تا یكسال باشد یا سه چهارم محكومیت محكومان به حبس بیش از یك سال تا پنج سال، دو سوم محكومیت محكومان به حبس بیش از پنج سال تا 10 سال و همچنین یك دوم محكومیت محكومان به حبس بیش از 10 سال تا 20 سال، مشروط بر اینكه حداقل یك سال حبس را تحمل كرده باشند.
وی افزود: اگر كسی یك سال حبس را تحمل كرده باشد و 20 سال باید در زندان باشد، 10 سال آن شامل عفو می شود.
دولت آبادی درباره سایر محكومان مشمول عفو گفت: باقیمانده محكومیت محكومان به حبس بیش از 20 سال برای مردان در صورتی كه حداقل 12 سال و برای زنان در صورتی كه حداقل 10 سال حبس تحمل كرده باشند، بیشتر شامل محكومانی است كه به جرم مواد مخدر در زندان به سر می برند و افراد بسیاری آزاد خواهند شد.
وی افزود: متهمان محكوم به اعدام یا ابد شامل عفو می شوند مشروط بر اینكه باقیمانده محكومیت محكومان به حبس ابد برای مردان در صورتی كه حداقل 15 سال و برای زنان در صورتی كه حداقل 12 سال حبس تحمل كرده باشند.
دولت آبادی گفت: باقیمانده محكومیت حبس محكومان جرایم غیر عمدی مانند تصادف ها بخشیده می شود. همچنین باقیمانده محكومیت حبس (غیر از حبس ابد) زنانی كه به حكم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند، در صورتی كه حداقل یك پنجم حبس را تحمل كرده باشند كه این عفو كمكی به خانم های زندانی است.
وی افزود: باقیمانده محكومیت حبس محكومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) كه به دلایل مختلف در زندان به سر می‌برند به شرط آنكه در محكومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یك پنجم و در محكومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس كرده باشند.
دولت آبادی گفت: مشكلی در زندان ها وجود داشت كه معمولا زندانیان از زندان خارج می شدند و عفو شامل حالشان نمی شد ولی استثناء مهمی كه امسال وجود دارد این است كه باقیمانده محكومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج كه مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محكومیت مورد تأیید كمیسیون پزشكی قانونی قرار گیرد، بخشیده می شود. در حالی كه قبلا زندانی پس از درمان به زندان بازمی گشت ولی اكنون اگر كسی در بیرون از زندان معالجه شود این عفو شامل حالش خواهد شد.
دادستان تهران گفت: باقیمانده محكومیت حبس محكومان ذكور بالای 70 سال تمام و اُناث بالای 60 سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشكی قانونی به شرط آنكه در محكومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یك پنجم و در محكومیت به حبس ابد، حداقل 5 سال تحمل حبس نموده باشند نیز بخشیده می شود.
وی افزود: باقیمانده محكومیت حبس یا جزای نقدی اتباع بیگانه كه به جُرم ورود یا اقامت غیرمجاز محكوم شده‌اند، شامل عفو می شوند و نیازی به رضایت نیست.
دولت آبادی گفت: محكومیت محكومان به جزای نقدی تا 10 میلیون ریال كه به هر علت تاكنون اجرا نشده باشد، محكومان به جزای نقدی كه به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند كه تا 700 میلیون ریال بخشیده می شود. همچنین دو سوم محكومیت محكومان به جزای نقدی بیش از 700 میلیون ریال تا دو میلیارد ریال و یك دوم محكومیت محكومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال بخشیده می شود.
وی با اشاره به شرایط استفاده از عفو گفت: محكومانی كه از این عفو مستثنی هستند شامل قاچاق مسلحانه یا عمده مواد مخدر (منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، بیش از 100كیلوگرم تریاك و ملحقات آن، و بیش از دو كیلوگرم هرویین و روانگردان‌ها و ملحقات آن است)، قاچاق اسلحه و مهمات، جرایم امنیتی كه محكومیت آنها بیش از یك سال باشد، آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاكی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف و دایر كردن مركز فساد و فحشاء است.
به گفته دولت آبادی سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقانی كه میزان محكومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد، اختلاس، ارتشاء، كلاهبرداری، جعل اسكناس و ضرب سكه تقلبی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی كشور، قاچاق مشروبات الكلی و قاچاق كالا و ارز سازمان یافته از دیگر مواردی است كه شامل عفو نیست.

اجتمام *1003* 3063
۰ نفر