۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 83203568
T T
۰ نفر
نقش انقلاب اسلامي در فعاليت هاي حزبي

قزوين – ايرنا – هر چند سابقه فعاليت احزاب در ايران به زمان مشروطه بر مي گردد ولي تا پيروزي انقلاب اسلامي هيچ گاه تحزب به معناي واقعي در كشور شكل نگرفت و اكنون نيز هر چند آمار اين تشكل هاي سياسي افزايش قابل توجهي يافته ولي در اثر بخشي و كيفيت آنها حرف و حديث بسيار است.

به گزارش ايرنا، در شرايط فعلي به بركت نظام اسلامي و قانون اساسي افراد مي توانند در قالب احزاب مختلف فعاليت كرده و آزادانه به بيان نظرات، مطالب و حتي انتقاد از ساختار حاكميتي جامعه بپردازند هر چند هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد.
به همين منظور دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه احزاب با حضور دبيران چند حزب با ديدگاه هاي مختلف در ميزگرد ايرنا قزوين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

***توسعه فعاليت احزاب دستاورد موثر انقلاب
دبير حزب موتلفه اسلامي استان قزوين در اين ميزگرد با تبريك چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: خود احزاب در پيروزي انقلاب اسلامي نقش چنداني نداشته اند و اصلا قبل از انقلاب احزاب زيادي نداشتيم هرچند ريشه حزب موتلفه اسلامي به قبل از انقلاب باز مي گردد.
محمد حسين شفيعي ها افزود: بعد از ترور حسن علي منصور و دستگيري فعالان حزب از وسعت فعاليت هاي موتلفه كاسته شد و نتوانست به واسطه دستگيري هاي دراز مدت فعاليت هاي حزبي گسترده اي داشته باشد.
اين فعال سياسي اضافه كرد: به غير از موتلفه اسلامي حزب خاصي در جامعه مسلمانان مبارز عليه شاه وجود نداشت و نقش جريان هاي چپ و منافقان نيز قبل و بعد از انقلاب به گواهي حوادث بعد از پيروزي، نقش تعيين كننده اي نبوده است.
وي اضافه كرد: اما بعد از پيروزي انقلاب شاهد هستيم كه موضوع فعاليت احزاب شدت و حدت يافته و احزاب متعددي در جامعه بروز و ظهور مي يابند.

***حزب جمهوري اسلامي براي پرورش نيروهاي توانمند انقلابي شكل گرفت
دبير حزب موتلفه اسلامي استان قزوين با واكاوي دلايل توسعه فعاليت احزاب بعد از انقلاب، گفت: بعد از سرنگوني نظام شاهنشاهي و حاكميت نظام اسلامي با راي مردم، فقدان نيروهاي داراي سابقه اجرايي و حاكميتي براي اداره كشور احساس شد، به همين دليل رهبران جامعه نياز به وجود حزب را احساس كرده و حزب جمهوري اسلامي براساس همين نگاه توسط رهبران انقلاب مثل شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري، هاشمي رفسنجاني، موسوي اردبيلي، شهيد باهنر و... شكل گرفت.
وي ادامه داد: نقش حزب جمهوري اسلامي در آن دوره كه هنوز انقلاب اسلامي كاملا مستقر نشده بود و دشمنان به دنبال ضربه زدن به اركان نظام بودند كاملا تاثيرگذار بود و در آن مقطع حساس به استقرار نظام بسيار كمك كرد.
شفيعي ها اضافه كرد: خدمات حزب جمهوري اسلامي در اوايل انقلاب بي بديل بود و توانست كمك شاياني به تثبيت نظام كند.
اين مسئول گفت: اين حزب با استقبال مردم براي عضويت در آن مواجه شد اما بعدها به دليل اختلافات داخل حزب و نگرش هاي مختلف به دستور امام (ره) تعطيل شد و به دنبال آن احزاب مختلف در جامعه شكل گرفتند.
دبير حزب موتلفه استان قزوين اضافه كرد: از ابتداي انقلاب اسلامي جريان ديگري در جامعه شكل گرفته بود كه از ابتدا با حزب، تشكل و تحزب تناسب نداشت و به جريان تند و مخالف سر سخت حزب شناخته مي شد.
وي افزود:در اين جريان بسياري حزب را مخالف جامعه دانسته و برخي نيز به دليل شخصيت خود با حزب و تشكل همراهي نداشتند كه متاسفانه اين فضا در جمهوري اسلامي بعد از انقلاب هر روز غليظ تر مي شد.
اين فعال سياسي اضافه كرد: بسياري تحت اين جريان، به حزب به عنوان يك فراورده غربي و الگو گرفته از اروپا اعتماد نداشته و آن را براي جامعه اسلامي فاقد كاركرد مي دانستند.

***فعاليت گسترده احزاب از بركات انقلاب اسلامي بود
وي اضافه كرد: رژيم شاه نظام تك حزبي را از سال 50 به بعد با ايجاد حزب رستاخيز راه اندازي كرده بود و به كسي اجازه حرف و سخن ديگري را نمي داد در حاليكه نظام جمهوري اسلامي در سايه قانون اساسي اجازه داد تا نگاه ها و نگرش هاي مختلف در قالب احزاب ارايه شوند و اين يكي از بركات انقلاب اسلامي بود.
دبير حزب موتلفه اسلامي استان قزوين تصريح كرد: انقلاب اسلامي موجب شد تا رژيم شاهنشاهي كه مردم را به زور به عضويت در حزب رستاخيز مجبور مي كرد از ميان رفته و نظامي شكل گيرد كه فعاليت گرايش هاي مختلف را در كشور پذيرفته و به آنها اجازه دهد حرف خود را با احترام به مباني و اصول كشور مطرح كنند.
وي اضافه كرد: با وجود اين گشايش به واسطه نگاه سنتي و منفي جامعه به حزب هيچ گاه نتوانستيم از يك جريان حزبي، تشكلي و تحزبي مقتدر و توانا برخوردار باشيم و البته خود احزاب نيز به واسطه جو حاكم نتوانستند خود را اثبات كنند و به نوعي زير چتر اين جو غلط قرار گرفتند.
شفيعي ها با اشاره به كاركردهاي احزاب گفت: جريان ها و احزاب اگر به درستي در جامعه شكل گيرند در رشد فكري و سياسي جامعه و آگاهي بخشي به جامعه نقش قوي و اثرگذاري خواهند داشت و اگر با ساختار اصولي خود در كشور گسترش يافته و شبكه داشته باشند بسيار مي توانند به روند رو به رشد جامعه در ابعاد مختلف كمك كنند.

*** رعايت نشدن خطوط قرمز از اشكالات احزاب است
دبير حزب موتلفه اسلامي با آسيب شناسي دلايل استقبال نشدن احزاب در جامعه گفت: برخي از احزاب از دهه 60 به بعد ذيل جمهوري اسلامي انديشه و فكر خود را مطرح مي كردند اما در رعايت حد و حدودها و تعيين مرز تفاوت با دشمنان صراحت نداشتند كه يكي از اشكالات و نقدهاي وارد شده به احزاب است.
شفيعي ها گفت: يكي از شاخص هاي سلامت احزاب در جمهوري اسلامي بايد رعايت مرزها و خط و خطوط هاي جامعه باشد تا احزابي كه اين مرزها و خطوط قرمز را در تعاملات سياسي رعايت نكرده و غيريت را مشخص نكرده باشند، شناخته شوند.
وي اضافه كرد: يكي از سفارش هاي مقام معظم رهبري در سال 78 اين بود كه احزاب و افراد مرز خود را با دشمنان روشن و شفاف كنند و اجازه ندهند كه دشمنان از آنها سوء استفاده كنند.
اين فعال سياسي استان ادامه داد:از اين توصيه مشخص مي شود كه مقام معظم رهبري موضوع نفوذ دشمنان با يارگيري و سربازگيري از احزاب را فهميده بودند و براي جلوگيري از اين خطر تفكيك مرزها را با دشمنان توصيه نموده اند.
شفيعي ها افزود: متاسفانه اين توصيه مقام معظم رهبري مورد توجه احزاب واقع نشد به گونه اي كه در فتنه 88 همه جور افراد از آمريكايي ها، صهيونست ها، بهايي ها و سلطنت طلب ها به عنوان جنبش سبز وارد ميدان شده و در هشت ماه موجب به هم ريختگي و آزار و اذيت مردم و نظام شدند.
وي گفت: متاسفانه دشمنان از همين نقطه ضعف برخي از احزاب در تعيين مرزها سوء استفاده كردند و داستان تحريم هاي شديد و مدل هاي پيشرفته و هوشمند تحريم از آن زمان شكل گرفت و نطفه بسياري از گرفتاري ها و تحريم هاي كشور در جريان 88 بسته شد.

***تقويت احزاب در جامعه فعلي ضروري است
دبير حزب موتلفه اسلامي استان قزوين افزود: امروزه وضعيت نظام به گونه اي است كه ضرورت تقويت احزاب در جامعه احساس مي شود چون صرفا صدور مجوز براي يك حزب دردي را از جامعه حل نخواهد كرد.
شفيعي ها اضافه كرد: هم اكنون 300 حزب در كشور وجود دارد اما بايد ديد چه تعداد از اين احزاب موثر و مرتبط با مردم هستند و مي توانند در مواقع ضرورت ها با جمع آوري نيروها، حرفي براي گفتن داشته باشند.
وي اضافه كرد: امروز نظام به احزابي نياز دارد كه نسبت به آسيب هاي جامعه پاسخگو باشند و بتوانند به جاي افراد، مسئوليت اجرايي جامعه را برعهد گرفته و پاسخگوي عملكرد خود باشند.
اين فعال حزبي در استان ادامه داد: امروزه به شدت نظام و جامعه به پررنگ شدن احزاب نياز دارند تا آنها بتوانند مسئوليت ها را به جاي افراد قبول كنند كه رسيدن به اين نقطه به تشريح عملكرد، محاسن حزب و تعيين تفاوت با دشمنان نياز دارد.
وي افزود: بايد احزاب حد غيريت(تفاوت با دشمنان) را براي خود به صورت رسمي و شفاف تبيين كرده و پاي آن بايستند و مسايل داخلي و خانوادگي انقلاب را با دشمنان در ميان نگذارند.

***احزاب داراي شناسنامه و مرامنامه پيش از انقلاب در ايران وجود نداشتند
دبير حزب اراده ملت در استان قزوين نيز در اين ميزگرد گفت:اگرچه ريشه احزاب و فعاليت هاي حزبي در ايران به زمان مشروطه باز مي گردد ولي احزاب ثبت شده و داراي مرامنامه پيش از انقلاب در ايران وجود نداشتند.
سيد جمال الدين خضري افزود:احزاب از زمان مشروطه تا انقلاب اسلامي فراز و نشيب هاي زيادي را تجربه كردند چون بسياري از حكام به فعاليت حزبي اعتقاد نداشتند يا نظام تك حزبي را براي كشور مي پسنديدند.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال شاه خودراي و مستبد در رژيم گذشته با راه اندازي حزب رستاخيز در كشور، خواهان عضويت همه مردم در آن حزب بود كه آن را از بيخ و بن كار اشتباه و نسنجيده اي مي دانيم.
اين فعال سياسي افزود: راه اندازي نظام تك حزبي در كشور نشات گرفته از استبداد و خودرايي بود كه در واقع يكي از ريشه هاي انقلاب اسلامي را در جامعه ايراني تشكيل داد.
خضري افزود: هر حاكمي كه در طول تاريخ گرفتار خصلت خطرناك استبداد شده، در نهايت سقوط كرده است و نمونه هاي حكام مستبد در عصر حاضر نيز معمر قذافي، صدام حسين و حسني مبارك بوده اند.
وي ادامه داد: مردم جامعه ايراني در طول تاريخ مقابل استبداد و استكبار ايستادگي كرده اند به گونه اي كه حتي خدمات ارايه شده يك حكومت با وجود استبداد راي حاكم آن، مانع از سرنگوني چنين نظامي هايي نشده است.

***انقلاب اسلامي با مشاركت اقشار مختلف جامعه به پيروزي رسيد
اين فعال سياسي استان اضافه كرد: در پيروزي انقلاب اسلامي احزاب و اقشار مختلف جامعه نقش داشته و دوشادوش رهبري و روحانيت مبارزه كردند و نبايد نقش آنها را در اين زمينه ناديده گرفت.
خضري اضافه كرد: متاسفانه بعد از انقلاب نقش اقشار و احزاب در پيروزي انقلاب اسلامي ناديده گرفته شد و بحث تك حزبي كه ميراث زمان پهلوي بود بعد از انقلاب نيز مطرح شد.
اين فعال اصلاح طلب اضافه كرد: امام راحل با هوشياري كامل بعد از مطرح شدن انديشه تك حزبي در جامعه ايراني بعد از انقلاب، با آن مخالفت كردند و به دستور ايشان حزب جمهوري اسلامي زاده شد كه به نوعي بها دادن به تحزب و حاكم كردن احزاب در جامعه بود.

***بايد شعارهاي انقلاب در جامعه تبيين شود
وي با يادآوري شعارهاي اصلي انقلاب شامل استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي، افزود: اين شعارها خواست و اراده مردم را نشان مي داد و جمله نه شرقي و نه غربي امام به معناي وابسته نبودن به شرق و غرب و خوداتكايي كشور بود كه بعد از انقلاب اسلامي در برخي ابعاد محقق شد.
خضري گفت: هم اكنون نيز بايد با پرهيز از مرز بندي و دشمن تراشي در راستاي منافع ملي خود حركت كرده و البته بدانيم هيچ دشمني تا ابد دشمن نيست و هيچ دوستي تا ابد دوست نيست.

***آزادي انديشه و بيان از شعارهاي اصلي انقلاب بود
وي با بيان اينكه شعار آزادي در انقلاب اسلامي به معناي ولنگاري و بي بند و باري نبود، افزود:چنين برداشتي از آزادي خيانت به انقلابيون و كلمه آزادي است چون ولنگاري در رژيم قبل وجود داشت.
خضري اضافه كرد: مردم در انقلاب اسلامي به دنبال آزادي انديشه و بيان بودند كه جزو شعارهاي اصلي انقلاب اسلامي مطرح شده بود و با طرح آن نيز انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.
دبير حزب اراده ملت استان قزوين افزود: آزادي بيان در نقد و بررسي عملكردها از جمله دستاوردهاي انقلاب اسلامي بود كه امروز نيز در جامعه مطرح است و از شكل گيري فساد و تباهي در جامعه جلوگيري مي كند.

***احزاب زبان گوياي ملت هستند
وي اضافه كرد: ساختار حزب بايد از پايين به بالا شكل گيرد تا بتواند خواسته ها و مطالبات طيف خود را از حكومت مطالبه نمايد و اگر بر عكس آن از بالا به پايين شكل گرفته باشد هرگز در تحقق منويات خود موفق نخواهد بود.
خضري گفت: البته نبايد ميان حزب، حكومت و ملت مرزبندي و جدايي ايجاد كرد چون احزاب زبان گوياي ملت هستند و اگر روزي مرز بين نظام و ملت مشهود باشد، عواقب خطرناكي در انتظار آن نظام خواهد بود.

***احزاب بعد از انقلاب اسلامي از نظر كمي رشد زيادي يافتند
وي با اشاره به فعاليت احزاب بعد از انقلاب اسلامي افزود: در اين دوره شاهد رشد چند برابري احزاب از نظر كمي نسبت به قبل از انقلاب هستيم كه مي توان آزادي بيان و انديشه و توسعه فعاليت هاي اجتماعي و سياسي را از فوايد آن دانست.
اين مسئول سياسي اضافه كرد: متاسفانه فعاليت بسياري از احزاب در اين دوره تنها به زمان انتخابات محدود مي شود كه پسنديده نيست و بايد در كنار رشد كمي آمار احزاب، براي رشد كيفي آنها نيز گام هاي بلندي برداشته شود.
خضري اضافه كرد: بايد به جايي برسيم كه احزاب در جامعه حاكم شوند تا نتوانند افرادي با شعارهاي پوپوليستي و عوام گرايانه مسئوليت گرفته و در آخر به استوانه هاي نظام و كشور پشت پا بزنند.
وي افزود: بايد به جامعه ثابت كرد كه فعاليت حزبي به معني كار با برنامه و پاسخگو بودن مقابل اقدامات صورت گرفته است در حاليكه امروزه بسياري از افراد يك سمت اجرايي را برعهده گرفته و بعد از مدتي حتي مقابل اقدامات انجام شده نيز پاسخگو نيستند.
دبير حزب اراده ملت استان قزوين با اشاره به كاركردهاي احزاب در جامعه افزود: توزيع و كنترل قدرت در جامعه، حفظ حضور مردم در صحنه، نقد سازنده كشور در جميع جهات، نظارت بر امور و جلوگيري از فساد و تباهي در جامعه از جمله كاركردهاي احزاب است كه همه آنها را بعد از انقلاب اسلامي در جامعه شاهد هستيم.

***دلايل وقوع انقلاب به درستي براي نسل جوان تبيين شود
دبير حزب موتلفه اسلامي استان قزوين در پاسخ به مطالب طرح شده از سوي خضري دبير حزب اراده ملت در استان، گفت: پديده انقلاب را نبايد صرفا به استبداد راي و ديكتاتوري شاه متمركز كرد هرچند اين موضوع در جاي خود درست است اما تمامي الزامات وقوع انقلاب تنها به استبداد راي محدود نمي شود.
شفيعي ها افزود: اگر رژيم شاهنشاهي خدمات آن چناني داشت و مردم در جامعه آرامش داشتند بعيد بود كه انقلاب فقط به دليل استبداد شاه به وقوع مي پيوست.
وي اضافه كرد: بايد براي نسل جوان روشن كنيم كه شاه عامل و عنصر خارجي بود و از خود قدرتي نداشت و آمريكايي ها و انگليسي ها وي را به مردم تحميل كرده بودند.
اين فعال سياسي ادامه داد: شاه در ظاهر شاه بود، ولي در واقعيت هويتي نداشت و سفير آمريكا و انگليس براي وي تعيين تكليف مي كردند.
شفيعي ها افزود: اگرچه استبداد چيز بدي است ولي وابسته بودن، بي هويتي، بي ارادگي و آلت دست دشمن بودن به مراتب بدتر از استبداد است كه همه اين موارد در شخص اول رژيم گذشته وجود داشت و از دلايل اصلي انقلاب اسلامي بود.
اين فعال سياسي اضافه كرد: رژيم گذشته مردم را از نظر مادي و دنيوي عقب نگه داشته بود و 30 ميليون جمعيت ايران با سرمايه عظيم نفت از خدمات عمراني و اجتماعي در جامعه محروم بودند و همه اينها بايد به نسل جوان گفته شود.
وي اضافه كرد: بايد احزاب مراقب باشند و از ارايه گزارش هاي مشكوك و مبهم به مردم و ايجاد شبهه در جوانان جلوگيري كنند.
شفيعي ها گفت: رژيم ستمشاهي كه نظامي برآمده از آمريكا و انگليس بود ملت خود را تحقير مي كرد درحاليكه هنر انقلاب اسلامي اين بود كه خودباوري و اعتماد را در ميان مردم تقويت كرد.

*** ويژگي انقلاب اسلامي رويكرد مردمي است
وي افزود: با قاطعيت و اعتماد تمام مي توان گفت كه ويژگي خاص انقلاب رويكرد مردمي آن بود و اقشار مختلف مردم با فرمان و اشاره امام (ره) و روحانيت به ميدان مي آمدند و مقابل شاه شعار مي دادند.
اين فعال سياسي گفت: نهضت آزادي اگرچه ريشه قديمي داشت و بعد از كودتاي 32 شكل گرفت اما زبان مردم را آنگونه كه امام(ره) مي فهميد درك نمي كرد و اصلا خود احزاب توانايي بسيج كردن مردم را نداشتند.
وي اضافه كرد: نقش احزاب قبل از انقلاب بسيار جزيي و ضعيف بود و آنچه باعث پديدار شدن انقلاب شد نقش بي بديل امام (ره) با هدايت روحانيت بود و همه اعتراض ها از مساجد شروع مي شد.

*** انقلاب اسلامي سرآغاز حضور گسترده احزاب در عرصه سياسي ايران شد
دبير حزب اعتدال و توسعه شهرستان قزوين نيز در اين ميزگرد گفت: احزاب در نظام هاي مردم سالار جايگاه مهمي در عرصه سياسي و اجتماعي دارند و تاثير بسياري بالايي در بخش هاي مختلف اين جوامع برجاي مي گذارند.
رضا ميرزاخاني افزود: نقش احزاب در كشورهاي داراي دموكراسي كه با حضور گسترده مردم در عرصه هاي سياسي همراه بوده؛ بسيار پررنگ تر و جدي تر است.
وي اضافه كرد: وقوع انقلاب در سال 57 سرآغازي بر حضور گسترده احزاب در عرصه سياسي ايران شد و زمينه را براي فعاليت قانوني احزاب و تشكل ها در كشور باز كرد.
اين عضو شوراي استاني حزب اعتدال و توسعه با بيان اينكه در قانون اساسي آزادي تشكيل احزاب و آزادي فعاليت آنها مطرح شده است، افزود: طبق اصل 26 قانون اساسي احزاب، جمعيت ها، انجمن هاي سياسي و صنفي، انجمن هاي اسلامي و اقليت هاي ديني شناخته شده آزاد هستند مشروط بر اينكه اصول استقلال، آزادي، وحدت ملي، موازين اسلامي و اساسي جمهوري اسلامي را نقض نكنند.
ميرزاخاني گفت: طبق همين اصل قانون اساسي هيچ كس را نمي توان از شركت در احزاب منع يا به شركت در يكي از آنها اجبار كرد و بايد گفت اين اصل مترقي نشان دهنده مردم سالاري و اهميت دادن به كاركردهاي احزاب در نظام حاكميتي ايران بعد از انقلاب اسلامي است.

***تاثيرگذاري احزاب در جامعه از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است
وي با اشاره به دستاوردهاي احزاب بعد از انقلاب اسلامي، اضافه كرد: تاثيرگذاري احزاب در معرفي نامزدها براي انتخابات يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي بوده است كه ميزان و نقش احزاب را در مشاركت هاي سياسي و تعيين سرنوشت جامعه نشان مي دهد.
اين فعال سياسي ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي به ويژه بعد از سال 77 احزاب در ايران وضعيت جديدي يافتند و هم اكنون در دوره بلوغ به سر مي برند.
ميرزاخاني با اشاره به كاركردهاي احزاب افزود: كمك به توسعه سياسي، امكان بهره گيري از توان و تجربه تمام نيروهاي نظام، رشد افكار عمومي از طريق ايجاد رسانه هاي گروهي، معرفي نامزهاي مورد نظر و مشخص كردن توان و قابليت نامزدهاي مورد حمايت،كمك به آگاهي عمومي و رشد افكار سياسي از مهمترين كاركردهاي احزاب در ايران است كه اميدواريم اين روند كه با شكل گيري انقلاب اسلامي شروع شده، همچنان براي توسعه كشور ادامه يابد.

***آزادي بيان دستاورد انقلاب اسلامي است
وي افزود: احزاب قبل از انقلاب وجود نداشتند و به يمن انقلاب اسلامي هم اكنون شاهد تحزب و فعاليت احزاب و گروه هاي مختلف در عرصه سياسي كشور هستيم.
ميرزاخاني اضافه كرد: هم اكنون احزاب با آزادي مي توانند دولت ها را نقد كنند و حتي تصميمات و عملكرد مسئولان را به چالش بكشند كه بايد آن را ناشي از آزادي بيان و مردم سالاري به دست آمده در سايه انقلاب اسلامي دانست.
6101

سرخط اخبار استان‌ها