۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83203058
T T
۰ نفر
اینترنت اشیا و طبابت دیجیتالی

تهران-ایرنا- زمانی كه بحث سلامت، بیمارستان، جراحی و مواردی از این دست به میان می آید، گاه ثانیه ها اهمیت حیاتی پیدا می كنند؛ فناوری اینترنت اشیا در این زمینه هم كمك می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اینترنت اشیا یعنی وصل كردن وسیله ها به یكدیگر از طریق اینترنت و اجازه دادن به آنها تا با ما و نرم افزارها و با دیگر وسایل ارتباط برقرار كنند. این فناوری از 20 سال قبل به این سو به حوزه های مختلفی نفوذ پیدا كرده است.
سلامت و پزشكی از حوزه های مهمی در دنیا است كه با كمك اینترنت اشیا دچار تحول بسیار زیادی شده است. پیشرفت هایی كه به این واسطه رقم خورده است، اغلب باعث نجات جان انسان ها و سهولت زندگی بیماران می شود.
انتظار كشیدن پشت درهای اورژانس برای یافتن تخت خالی، داروخانه به داروخانه دویدن برای پیدا كردن یك دارو، در دسترس نبودن پزشكی كه نیاز است بیمار را درمان كند، از رخدادهای مساله سازی است كه ممكن است برای هر كسی اتفاق بیافتد و اینترنت اشیا راه حل آن است.

**حضور دیجیتالی
گاه پیش می آید كه پزشكان به دلایلی مانند سفر نمی توانند در یك لحظه حساس كه وجودشان حیاتی است، در بیمارستان یا حین یك جراحی فوریتی حضور پیدا كنند. اما امروزه اینترنت اشیا در دنیایی كه امكان اتصال ابزار و وسایل به یكدیگر و به انسان ها را می دهد، موجب شده است كه پزشك بتواند از راه دور وضعیت بیمار و نیازهای درمانی اش را تشخیص دهد و دستورالعمل های لازم را به همكارانش اعلام كند.
آموزش های پزشكی جزو مسائلی است كه اگر فردی آموخته باشد، در سطح اولیه به واسطه آنها می تواند به بیمار كمك شایانی كند. افراد در مناطق محروم به دلیل نبود و یا كمبود امكانات برای برگزاری آموزش های حضوری، معمولا نمی توانند آموزش های لازم را فراگیرند. این در حالی است كه با كمك اینترنت اشیا می توان دوره های آموزش مسائل بهداشت و سلامتی را از راه دور، بدون این كه نیازی به حضور در كلاس های آموزشی فیزیكی باشد، برگزار كرد. این آموزش ها می تواند برای بیماران یا افرادی كه در مناطق محروم زندگی می كنند و به هر دلیلی نمی توانند در مراكز آموزشی حضور پیدا كنند، مفید باشد. آن ها با قرار گرفتن پشت رایانه می توانند تمام آموزش های لازم را ببینند.

**جلوگیری از خطر
اینترنت اشیا همچنین به واسطه سنسورهایی كه علائم حیاتی فرد را چك می كنند، می تواند وضعیت بیمار را به پزشك اطلاع دهد. برای بیمار بستری در بیمارستان و یا حتی ورزشكاری كه به واسطه رشته ورزشی اش باید مدام تحت نظر باشد، این تكنولوژی كمك شایانی است. علائم حیاتی مدام از طریق سنسورها چك می شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.
علاوه بر این، یكی از مشكلاتی كه همیشه سر راه بیماران قرار دارد، تهیه داروست. با این كه در حال حاضر سامانه گویا و سایتی برای اطلاع از موجودی داده ها در داروخانه ها وجود دارد، از طریق سیستم های مجهز به اینترنت اشیا می توان با سرعت بیشتری موجودی و نوع داروهایی را كه در داروخانه ها وجود دارد، رصد و برای دریافت آن ها اقدام كرد.
همچنین پیدا كردن تخت خالی در بیمارستان زمان بر است و اغلب به مراجعات حضوری نیاز دارد. اینترنت اشیا در این زمینه هم مفید واقع می شود. یافتن سریع تخت خالی در بخش اورژانس، بیمارستان ها و بهبود عملكرد دستگاه های پزشكی یكی دیگر از تحولات در دنیای اتصالات است.

**كمك به بهبود زندگی معلولان
پیشرفت و هوشمندسازی تجهیزات پزشكی تنها به حوزه بیماران و پزشكان محدود نمی شود. هویت دیجیتالی اشیا، منجر به بهبود زندگی معلولین شده است. ساخت ویلچرهای دارای حسگر كه به وسیله معلولین كنترل می شود یا پروتزهای دست و پا كه معلولین می توانند برای بهبود عملكرد خودشان از آن استفاده كنند و به زندگی عادی ادامه دهند، از دستاوردهای این تكنولوژی است. در گذشته چرخاندن چرخ های ویلچر، كنترل سرعت حركت و مسائلی از این دست گاهی اوقات باعث بروز حادثه و سختی افراد می شد، اما در حال حاضر ویلچرهای هوشمند، با قابلیت هایی كه دارند كمی زندگی این افراد را ساده كرده اند.

**كاشت تراشه ها
پیشرفت تكنولوژی اینترنت اشیا باعث شده در جراحی ها هم پیشرفت زیادی حاصل شود؛ كاشت تراشه ها در بدن از مصادیق این پیشرفت ها است. كاشت تراشه های مختلف حوزه بسیار عجیب و گسترده ای است و باعث می شود پزشكی با سرعت هر چه بیشتر به قله پیشرفت برسد.
این تراشه ها به پزشكان كمك می كند كه بیماری های غیرقابل تشخیص شناسایی شوند و پس از شناسایی حتی بتوان برای درمان آن نیز تلاش كرد. تراشه هایی كه در بدن كار گذاشته می شوند، می توانند با مغز ارتباط برقرار و هدف تمام دستوراتی را كه در مغز صادر می شود، تحلیل كرده و سپس به اعضای دیگر ارسال كنند. این كار به درمان بیماری ها كمك كرده و دردها را تسكین می دهد. گسترش ساخت تراشه های مختلف و كاشت آن در بدن انسان ها از جمله تحقیقاتی است كه در حال حاضر اغلب كشورها روی آن كار می كنند.

**ذخیره خاطرات
آلزایمر یكی از بیماری های شایع و بدون درمان عصر حاضر است. بیماری كه وقتی به جان انسان ها می افتد، علاوه بر جسم و جان، بی رحمانه به سمت خاطراتش هجوم می برد و آن ها را یكی یكی محو می كند. تا جایی كه گاهی اگر فرد در آینه نگاه كند، ممكن است خودش را هم نشناسد.
دستگاه های اینترنت اشیا این امكان را به وجود می آورند كه تمام خاطرات فرد بیمار روی یك قطعه كامپیوتری ذخیره شود، تا اگر فرد در خلال این بیماری تمام حافظه اش را از دست داد، فرصتی داشته باشد تا دوباره آن ها را به خاطر بیاورد. همچنین ردیابی بیماران سرگردان، نظارت بر فعالیت افراد سالخورده در خانه سالمندان و بیمارستان از جمله كاربردهای حوزه اشیا در سلامت سالمندان است.

**دقیق و كم هزینه
گاهی اوقات برای به نتیجه رساندن پروژه های بزرگ پزشكی، نیاز است اطلاعات افراد زیادی جمع آوری شود. اینترنت اشیا كمك بسزایی در كاهش زمان و خطاها دارد. مواردی مانند قند خون، قد، وزن، فشار خون می توانند با استفاده از تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا به آسانی اندازه گیری شوند.
تهیه اطلاعات دقیق در خصوص سلامت و میزان آلودگی مواد غذایی به طور معمول نیاز به یك آزمایشگاه مجهز دارد، با كمك دستگاه هایی كه به اینترنت متصل هستند می توان این اطلاعات را در سطح مصرف كننده به دست آورد و از آن استفاده كرد. نتایج این آزمایش های طی یك آزمون چند دقیقه ای به دست آمده و به تلفن همراه كاربر ارسال می شود. موارد ذكر شده فقط گوشه ای از كاربرد اینترنت اشیا در حوزه پزشكی است و این مقوله هر روز گسترده تر از قبل كار خود را ادامه خواهد داد.
مرجع: مركز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
علمی*م.ش*2017
۰ نفر