۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 83202921
T T
۰ نفر

توسعه مخابرات، دستاورد نوين انقلاب اسلامي

۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 83202921
توسعه مخابرات، دستاورد نوين انقلاب اسلامي

اصفهان- ايرنا- بر اساس آمار موجود در سال 1357 فقط 805 هزار خط تلفن در كشور وجود داشت و ضريب نفوذ تلفن (تعداد تلفن به ازاي 100 نفر جمعيت) برابر 2.34 درصد بود و اين رقم در سال 1397، 59 ميليون خط تلفن ثابت رسيده است.

به گزارش ايرنا، به عقيده كارشناسان با گذشت 121 سال فعاليت تلگراف و تلفن در ايران قبل از انقلاب، تا سال 1357 تعداد مشتركين تلفن ثابت به 850 هزار و 800 نفر مي‌ رسيد و تنها 312 روستا داراي ارتباط مخابراتي بودند.
پس از انقلاب اين آمار با جهش حيرت انگيز نويد توسعه زيرساخت هاي مخابراتي كشور را داد به طوري كه تعداد خط تلفن ثابت از 850 هزار مشترك به بيش از 30 ميليون افزايش پيدا كرد، همچنين تلفن‌ هاي همگاني از تعداد چهار هزار و 294 دستگاه در سال 1357 به 27 هزار افزايش يافته است.
بنا به اظهار مسوولان، توليد تجهيزات مخابراتي تا پيش از انقلاب به توليد سوييچ‌ هاي الكترونيكي EMD و دستگاه‌ هاي مخابراتي روميزي محدود مي شد اما پس از انقلاب به خصوص از سال 1368 به بعد تغييرات شگرفي در تكنولوژي توليد تجهيزات مخابراتي صورت گرفت كه شبكه فيبر نوري يكي از مهمترين اين تحولات است.
ايران در زمان حاضر در سايه انقلاب اسلامي توانسته ماهواره پرتاب كند، به طوري كه پرتاب ماهواره اميد باعث شد نام جمهوري اسلامي در ميان كشورهاي داراي فناوري ماهواره‌اي در جهان ثبت شود.
با ادامه اين پيشرفت ها مخابرات ايران در بخش هاي ديگر مانند سامانه ‌هاي الكترونيكي، مخابراتي و سايبري نيز روز به روز پيشرفت كرد.
ايران اسلامي به اذعان مسوولان تنها كشور منطقه است كه سيستم عامل و موتور جست و گر بومي دارد ، ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران 110 درصد است.
بر اساس آمار سال 2016 ايران با بيش از 30 ميليون خط تلفن ثابت دهمين كشور و با دارا بودن بيش از 36 ميليون كاربر اينترنت، بيست و يكمين كشور جهان از نظر تعداد كاربر است.
به گفته مسوولان، در سالهاي 1385 تا 1389 كه بحث واگذاري شركتهاي تابعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح شد يكي از مهمترين دغدغه هاي مخالفان اين واگذاري، ترس از تغيير نگاه شركت مخابرات ايران به توسعه زيرساختهاي ارتباطي-اطلاعاتي در مناطق محروم بود.
در واقع مخالفان و منتقدان خصوصي سازي بر اين باور بودند ارتباطات و فناوري اطلاعات به مانند كالايي لوكس است كه مورد اقبال مردم مناطق محروم قرار نخواهد گرفت و در نتيجه به لحاظ اقتصادي اين مناطق سود ده نخواهند بود و به همين دليل هم شركت مخابرات پس از خصوصي سازي، رغبت و تمايلي براي سرمايه گذاري در اين مناطق زيان ده از خود نشان نخواهد داد، اما بر خلاف آن تصور اوليه مردم با روي باز به استقبال فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي رفتند.
به گفته مسوولان در زمان حاضر تهران، خوزستان و كهگيلويه وبويراحمد جزو استان هاي پر مصرف از نظر ايتنرنت است، از لحاظ درآمد تلفن همراه نيز بندرعباس، بوشهر و كهگيلويه و بويراحمد در گروه هاي نخست قرار گرفته اند.
بنا به اظهارات متخصصان در مقايسه اي كوتاه مي توان دريافت كه همه موانع پيش روآنتن دهي جاده هاي ما خيلي نسبت به گذشته متفاوت است، اكنون اينترنت مناطق روستايي و شهري را داريم همچنانكه هر كجا شبكه كابل داريم اينترنت هم داريم و هركجا شبكه كابل نداريم و تحت پوشش همراه اول هستيم حداقل اينترنت 2G داريم.

**اثر تحريم ها در بخش مخابرات مديريت شده است
مديرعامل شركت مخابرات ايران در گفت و گو به ايرنا تحريم ها و تغيييرات ارز در دهه چهارم انقلاب اسلامي را در توسعه مخابرات ايران كم تاثير خواند و افزود: بدون شك تغييرات نرخ ارز در صنعت مخابرات تاثيرگذار بوده اما با اعمال تعديل پنج درصدي مثبت و منفي در قراردادها اين موضوع مديريت شده است.
سيدمجيد صدري ادامه داد: تغييرات نرخ ارز باعث شده تا قيمت فيبر نوري از 60 تا 70 هزار ريال به 280 هزار ريال افزايش يابد اما در عين حال تعرفه خدمات شركت مخابرات در اين زمينه هيچگونه تغييري نداشته و خدمات فيبر نوري به صورت رايگان تا ورودي ساختمان متقاضيان اجرا مي شود.
صدري در خصوص كاهش هزينه خدمات مخابراتي نيز يادآور شد: هم اكنون هزينه خدمات در كمترين سطح ممكن قرارداد و بيش از اين قابل كاهش نيست و تلاش اين شركت بر سرمايه گذاري در زمينه توسعه سيستم هايي است كه ارزش افزوده بيشتري دارد.
وي همچنين در خصوص ميزان بومي سازي در صنعت مخابرات تصريح كرد: ميزان وابستگي به تكنولوژي خارجي در حوزه تلفن همراه كمتر است، اما در مجموع در حوزه صنعت مخابرات بالاي 70 درصد نيازها از طريق توليدات داخلي تامين مي شود و حدود 30 درصد نياز به استفاده از محصولات خارجي در اين حوزه داريم.
مديرعامل شركت مخابرات ايران با بيان اينكه يكي از زيرساخت هاي لازم براي ارائه سرويس هاي نو، دسترسي به شبكه فيبر نوري است، گفت: تاكنون توسعه 1.5 ميليون پرت فيبرنوري دركشور اجرا شده و در قالب طرحي تار نوري مخابرات ايران (تانوما) يا فيبر نوري، هزينه فيبركشي دريافت نمي شود.
صدري خاطرنشان كرد: مصرف اينترنت داخلي 61 درصد و بين المللي 55 درصد رشد يافته و ترافيك داخلي هم حدود چهار برابر شد.
وي اضافه كرد: حذف آبونمان سالانه 700 ميليارد به مخابرات زيان وارد مي كند كه اين هزينه صرف نگهداري تجهيزات مي شود.
وي تعهد درآمد امسال شركت مخابرات در بورس را 6 هزار و 300 ميليارد تومان ذكر كرد.

*توسعه شبكه مخابراتي اصفهان بعد از انقلاب بوده است
مديرعامل شركت مخابرات اصفهان در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه توسعه شبكه مخابراتي و ارتباطي اصفهان در 40 سال گذشته بوده است، افزود: ضريب تلفن ثابت در اين استان نسبت به قبل از انقلاب 20 برابر شده است
و اكنون بيش از 47 درصد است كه اين ضريب در مقايسه با ميانگين كشوري 9 درصد بيشتر است.
مهدي حيدري زاده با اشاره به توسعه شبكه تلفن همراه در استان يادآورشد: بيش از 98 درصد مردم استان اصفهان داراي تلفن همراه هستند كه ضريب نفوذ اين وسيله ارتباطي در اين منطقه بيش از 100 درصد است.
به گفته وي دسترسي به خدمات ارتباطي و مخابراتي در استان اصفهان فراهم شده و مناطق فاقد تلفن ثابت خانگي در سال هاي آينده از اين خدمات بهره مند خواهند شد.
حيدري زاده اضافه كرد: در روستاهاي فاقد تلفن ثابت خانگي تلفن هاي عمومي و مراكز عمومي براي برقراري ارتباط پيش بيني شده است.
مديرعامل شركت مخابرات اصفهان ارائه خدمات اينترنت پر سرعت در استان را از ديگر خدمات اين شركت اعلام كرد و گفت: شبكه اينترنت در مناطق مختلف استان توسعه يافته و دسترسي به اينترنت در اماكن عمومي، شركت هاي حمل و نقل و امكان تفريحي فراهم شده است.
وي با بيان اينكه از فناوري هاي نو در بسترهاي مخابراتي استفاده مي شود، يادآورشد: در زمان حاضر در اجراي شبكه هاي مخابراتي از فيبر نوري استفاده مي شود و سيم هاي مسي در حال حذف است.

** افزون بر 1400 روستاي داراي ارتباط مخابراتي در اصفهان
بنا به اظهار كارشناسان اولين مركز مخابرات در شهر اصفهان از حدود 90 سال پيش در كوچه تلفخانه (خيابان سپاه فعلي) تاسيس و با يك دستگاه 300 شماره مغناطيسي، حدود 1500 شماره را در غرب اصفهان پوشش داد.
ارسال پيام در اين سال ها به وسيله تلگراف، مورس و بي سيم صورت مي گرفت و ارتباط توسط تلفن چي انجام مي شد.
در سال 1350 مايكروويو نصب و دستگاه سوئيچ راه دور و بين شهري (STD) در مركز شهيد بهشتي نصب گرديد و در سال 1354 ارتباط با كليه كشورها(ارتباط بين الملل) برقرار شد.
در سال 1357 همراه با پيروزي انقلاب، هفت مركز مخابراتي راه اندازي شد، در آن زمان جمعيت استان اصفهان 2 ميليون و 178 هزار و 678 نفر بود.
در سال 1373 بر اساس قاتون اصلاح ماده هفت تاسيس شركت مخابرات استان ها، شركت مخابرات استان اصفهان تاسيس و در 1388 مخابرات به بخش خصوصي واگذار شد و پس از آن ضمن استمرار توسعه مخابرات موضوع بهبود كيفيت، مشتري مداري در دستور كار قرار گرفت.
در زمان حاضر مقارن با دهه چهارم انقلاب تعداد خطوط اينترنت پرسرعت PAP، 211 هزار و 323 خط است. اين رقم در سال هاي 1357 تا 1377 صفر و در سال 1378، 16 هزار و 207 خط بوده است.
همچنين تعداد خطوط اينترنت پرسرعت مخابرات در زمان حاضر 632 هزار و 250 خط است. اين خطوط در سه دهه اخير وجود نداشت.
تعداد تلفن همگاني شهري و راه دور نيز در زمان حاضر 9 هزار و 91 دستگاه است، اين رقم در سال 1357 ، 299 دستگاه و در دهه سوم انقلاب يعني سال 1387 بيش از 15 هزار دستگاه بوده است.
روستاهاي داراي ارتباط در دهه نخست يعني سال 1357 ، 28 روستا بود كه اين ميزان در زمان حاضر 1425 روستا است، همچنين تعداد دفاتر خدمات ارتباطي روستايي ICT در سال 1357 صفر و در زمان حاضر 286 دفتر است.
مقايسه آمارهاي استان با كشور در بخش مخابرات نشان مي دهد در زمان حاضر 852 مركز تلفن ثابت در استان وجود دارد، تعداد شماره مصوبه تلفن ثابت سه ميليون و 82 هزار و 946 شماره(در سال 1357 بيش از 75 هزار شماره)، تعداد شماره مشغول بكارتلفن ثابت 2 ميليون و 465 هزار (در سال 1357 بيش از 51 هزار شماره) و 848 و ضريب نفوذ تلفن ثابت 47.42 درصد (در سال 1357 ،2 درصد) است.
همچنين در حالي كه در دهه نخست و دوم انقلاب تعداد شهرهاي تحت پوشش تلفن همراه صفر بوده اين رقم در زمان حاضر به 107 شهر رسيده است.
اكنون پنج ميليون و 454 هزار دايري تلفن همراه ، افزون بر 2 هزار و 100 سايت سايت BTS ، بيش از هزار و 400 سايت 3G و 4G در استان وجود دارد. ضريب نفوذ تلفن همراه نيز بيش از 104 درصد است.
به گفته معاون مخابرات سيار استان اصفهان در جلسه اخير شوراي اداري شهرستان فريدونشهر كه با حضور استاندار اصفهان برگزار شد، در زمان حاضر پهناي باند اينترنت براي استان 2 گيگابايت است و مصرف روزانه ADSL در استان يك هزار گيگابايت و مصرف روزانه اينترنت همراه 840 گيگابايت است .
بنا به اظهارمسوولان شركت مخابرات اصفهان، همزمان با چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي در مجموع افزون بر 500 طرح در بخش كانالسازي، IPNI، ظرفيت سازي و توسعه پروت پرسرعت ديتا(ADSL و G.)، تاسيس و توسعه تلفن ثابت ازطريق كافوي نوري و GPON، توسعه شبكه تلفن همراه، افزايش ظرفيت ارتباط بين مراكز مخابراتي(ترانسميشن)، OLT، افزايش ظرفيت باطري و اجراي تغذيه نيروي مراكز و سايت ها، FTTH، فبير نوري، ساختمان، توسعه و تقويت شبكه كابل در اين استان بهره برداري شده است.
اصفهان داراي 26 شهرستان، 107 شهر ، 1699 روستا است كه از اين ميان 1422 روستا داراي ارتباط مخابراتي است.
استان اصفهان داراي سه ميليون و 82 هزار و 946 شماره تلفن ثابت است دو ميليون و 465 هزار و 848 شماره آن مشغول به كار است و بر اين اساس ضريب نفوذ تلفن ثابت در استان 47.42 درصد است.
نزديك به پنج ميليون مشترك تلفن همراه اپراتور همراه اول با ضريب نفوذ 95 درصد و 530 هزار پورت اينترنت پرسرعت با ضريب نفوذ 25 درصد است.
جمعيت استان اصفهان 5 ميليون و 208 هزار و 89 نفر است كه معادل 6.52 درصد جمعيت كشور را شامل مي شود.
6026/9861