۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۵
کد خبر: 83201082
T T
۰ نفر
خشكسالی، «گاو سیستانی» را به پرتگاه انقراض كشانده است

كرج - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی كشور اعلام كرد كه گاو سیستانی به عنوان یك گنجینه اقتصادی و تولیدی در این سال ها به علت تهدید خشكسالی در حال انقراض است .

گاو در فرهنگ سیستان علاوه بر اینكه نماد قدرت، باروری و زندگی است اما در تامین معیشت، غذا و چرخه زندگی مردمان این سرزمین نقش بسزایی دارد.
این گاو كه به لحاظ شكل ظاهری متفاوت از همنوعان خود است از نژاد، گوشتی بوده كه با شرایط تندبادها، كم آبی و طوفان های شن سیستان سازگار است.
این نژاد دامی از لحاظ كیفیت و طعم گوشت نیز تفاوت دارد به طوریكه بافت چربی آن باگوشت عجین شده است.»
سعید اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی كشور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی ها تامین علوفه گاو گوشتی آسان تر از گاو شیری بوده زیر گاو گوشتی می تواند از مراتع به عنوان منبع تغذیه استفاده كند اما گاو شیری به لحاظ صنعتی بودن دارای هزینه است.
وی افزود: گاو سیستانی زمانیكه دریاچه هامون پرآب و نیزارهای خوبی در منطقه وجود داشت برای زیست این دام سنگین با زادآوری مناسب همراه شده بود.
اسماعیل خانیان گفت: در سال های پربارش گاو سیستانی هر سال بین یك تا 2 گوساله زادآوری می كرد اما اكنون كه هامون خشك شده این گاو سیستانی رو به انقراض است.
وی بیان داشت: به دلیل اهمیت این نژاد در معیشت سیستانی ها از حدود 10 سال پیش از سوی دفتر مقام معظم رهبری و كمك سازمان برنامه و بودجه، اعتباری برای نجات این دام سنگین در اختیار موسسه علوم دامی كشور قرار گرفته است.
اسماعیل خانیان گفت: موسسه تحقیقات علوم دامی كشو برای نجات، حفظ و نگهداری و پایداری اشتغال این نژاد دامی سه برنامه را طرح ریزی كرده است.
وی نخستین برنامه را حفظ و نگهداری گاوهای سیستانی اصیل در ایستگاه دامپروری زهك عنوان كرد و افزود: در این ایستگاه افزون بر نگهداری دام، جوانه های نر مازاد گاو سیستانی با 50 درصد تخفیف و با همكاری سازمان جهاد كشاورزی استان سیستان و بلوچستان در اختیار دامداران منطقه قرار می گیرد.
وی ادامه داد: برنامه دوم در حفظ گاو سیستانی آموزش مدیریت تغذیه برای بهره وری بیشتر دامداران منطقه با امكاناتی كه در منطقه هست، می باشد.
رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی كشور بیان داشت: سومین برنامه هویت گذاری و شناسایی دام های اصیل سیستانی و اخذ اسپرم برای بانك ژن سرد این موسسه است.
وی گفت: اكنون فقط حدود 2 هزار راس گاو مولد سیستانی در منطقه وجود دارد و این در حالی است كه هامون هر روز در حال خشك تر شدن است و عرصه برای نگهداری و حفظ این گاو تنگ تر می شود.
وی یكی از اقدامات را تامین آب آشامیدنی مورد نیاز این گاوها ذكر كرد و افزود: دراین زمینه یك میلیارد ریال برای خرید بشكه ها ی آب اختصاص یافته است.
اسماعیل خانیان اضافه كرد: قرار است تا این بشكه ها به منطقه تختك نشین ها (محل استقرار دامداران سیستانی در هامون) فرستاده شود كه به مدیریت تغذیه این نژادها كمك می كند.
وی گفت : اگر در سال 1399 اعتبار ویژه برای نجات گاو سیستانی اختصاص نیابد این گونه بار ارزش دامی از بین خواهد رفت .
موسسه تحقیقاتی علوم دامی كشور از سال 1313 به منظور اصلاح نژاد دام كشور در محله حیدرآباد شهر كرج راه اندازی شده است.
6156/ 6155
۰ نفر