۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83199151
T T
۰ نفر
عبدالمهدی: اجازه استفاده از خاك عراق علیه دیگران نمی دهیم

بغداد - ایرنا - نخست وزیر عراق در واكنش به سخنان اخیر ترامپ تاكید كرد كه كشورش اجازه استفاده از خاك خود علیه هیچ كشوری را نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در كنفرانس خبری هفتگی خود گفت: عراق استفاده از خاك خود از سوی هیچ كشوری علیه كشور دیگری را نمی دهد.
این نخستین واكنش عبدالمهدی به سخنان چند روز پیش رئیس جمهوری آمریكاست كه برای دومین بار گفته بود نیروهای این كشور در عراق باقی می مانند تا ایران را تحت نظر داشته باشند.
نخست وزیر عراق همچنین سخن دیگر ترامپ را تكذیب كرد كه گفته بود آمریكا در عراق پایگاه نظامی دارد.
عبدالمهدی گفت كه نیروهای آمریكایی حاضر در عراق، نیروهای آموزشی و مستشار هستند كه در چارچوب ائتلاف بین المللی (مدعی مبارزه با داعش) در این كشور حضور دارند.
ترامپ گفته بود در عراق پایگاه بسیار خوبی (عین الاسد در استان الانبار) عراق داریم كه از آن طریق ایران و كل منطقه را رصد كرده و تحت نظر خواهیم داشت.
در پی سخنان ترامپ 'برهم صالح' رئیس جمهوری و 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان، در واكنشی صریح، آن را مخالف قانون اساسی و حاكمیت ملی این كشور دانستند.
فراكسیون های عمده در پارلمان ملی عراق و احزاب و شخصیت های مختلف عراقی نیز با صدور بیانیه های جداگانه ضمن محكوم كردن اظهارات مداخله جویانه ترامپ بر اقدام فوری پارلمان برای تصویب قانون خروج نیروهای آمریكا از این كشور تاكید كردند.
خاورم *4**380*