۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83198548
T T
۰ نفر
سود و زیان پیوستن یا نپیوستن به FATF

تهران- ایرنا- «تقوی: مخالفان اف‌ای‌تی‌اف بگویند با كدام اقتصاددانان مشورت می‌كنند»، «تلاش برای كسب دو صندلی خالی مجلس خبرگان در پایتخت »، «اسرائیل و فراز و فرود رابطه ایران و روسیه در سوریه» و «دولت روحانی و دو سپر؛ یكی برای ترامپ و دیگری برای مخالفان داخلی» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعكس كرده است.

** تقوی:مخالفان اف‌ای‌تی‌اف بگویند با كدام اقتصاددانان مشورت می‌كنند
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: این اقتصاددان با انتقاد از اینكه چرا سیاسیون برای اطلاع از تبعات پیوستن و نپیوستن به اقتصاددان‌ها رجوع نمی‌كنند تا از نتایج كار مطلع شوند، گفت: «مساله اصلی این است كه روشن شود اگر هر مسیر را انتخاب كنیم عواقب كار برایمان چه خواهد بود، به عنوان مثال اگر به این كنوانسیون بپیوندیم و از لیست سیاه خارج شویم، مراودات ما با نظام جهانی تسهیل شود و روابط بانكی ما عادی شود چه اتفاق اقتصادی برای ما رخ می‌دهد. طبیعی است شرایط برای ما بهبود می یابد و فضایی برای گره زدن منافع اقتصادی خود به جهان می‌یابیم، كاری كه اغلب كشورهای جهان انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه در توضیح این مطلب ادامه داد:من به عنوان كسی كه 47 سال است معلم اقتصاد هستم می دانم دور ماندن از نظام جهانی چه نتایجی برای یك كشور دارد، طبیعی است كه امكان صادرات كالا و خدمات از میان می‌رود، تولید در كشور عمق پیدا نمی‌كند و دسترسی به تكنولوژی مشكل می شود اما باید دید در برابر چه چیزی، چه چیز دیگری را از دست می دهیم.» «در اغلب كشورهای جهان سیاست را با وزنه اقتصاد محك می‌زنند و این اقتصاد است كه مسیرها را روشن می‌كند اما در ایران اقتصاد با وزنه سیاست محك می‌خورد و نتیجه آن نیز معطل ماندن اقتصاد و عدم توسعه یافتگی و رونق می‌شود.»

وی با اشاره به اینكه صداهایی كه از ایران به گوش می‌رسد می‌تواند زمینه را برای بحرانی شدن وضعیت فراهم نماید، گفت: به هر حال FATF ناظر بر پولشویی برای فعالیت‌های غیرقانونی و غیرانسانی است و طبق اعلام نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل داعش و القاعده را به عنوان گروه تروریستی می شناسند.» «ایران در این سال‌ها خود در صف اول مبارزه با این گروهك‌های تروریستی است و خود بزرگترین ضربه‌ها را دیده است، حال چطور می‌شود كه با صدای بلند، ایستادن مقابل این كنوانسیون را فریاد می‌زنند در حالی كه در عمل ایران بارها نشان داده است كه مقابل تروریست‌ها تمام قد ایستاده است.»

تقوی در پاسخ به این سئوال كه آیا با نپیوستن به این كنوانسیون‌ها ممكن است حتی فروش نفت ما درگیر بحران شود، گفت: هر اتفاقی ممكن است رخ دهد. مذاكرات توسط گروه‌های سیاسی صورت می گیرد، آنها نیازی نمی‌بینند اطلاعات دقیق تری را به ما اقتصاددانان بدهند تا تحلیل كنیم چه می شود و چه باید كرد. در عین حال مخالفان سیاسی این دست كنوانسیون‌ها نیز اتفاقا خود را بی نیاز از مشورت با اقتصاددانان درباره اطلاع از عواقب نپیوستن به آن می دانند.

او گفت: به هر حال FATF نه به تحریم های آمریكا ارتباط دارد نه به زنده ماندن برحام، بلكه به حضور ایران در عرصه تجارت بین الملل ربط پیدا می كند، اینكه ما بعد از لغو تحریم های آدم بی‌اعتباری چون ترامپ می‌خواهیم با دنیا مراوده داشته باشیم یا خیر، در موضعمان نسبت به این دست كنوانسیون‌ها مشخص می‌شود.

** تلاش برای كسب دو صندلی خالی مجلس خبرگان در پایتخت
وبسایت خبری «رویداد24» گزارش داد: با وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی (در هشتاد و دو سالگی) و آیت الله نصرالله شاه آبادی (در 86 سالگی)، تهران دو صندلی خالی برای انتخابات مجلس خبرگان دارد و اصولگرایان امیدوارند اسفند 98 در انتخابات میان دوره‌ای، مصباح یزدی 86 ساله و محمد یزدی 89 ساله را راهی مجلس خبرگان كنند تا اگر اتفاقی برای احمد جنتی 91 ساله افتاد، بتوانند ریاست این ركن مهم را حفظ كنند.

پیش از این با وفات مشكینی در 86 سالگی و مهدوی كنی در 83 سالگی، ریاست مجلس خبرگان ناچار تغییر كرده بود. هاشمی شاهرودی نیز یكی از گزینه‌های ریاست این مجلس بود كه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

اسدالله ایمانی نماینده 5 دوره استان فارس و اكبر هاشمی رفسنجانی نماینده 5 دوره مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، نتوانستند دوره پنجم را به پایان برسانند. مرحوم واعظ طبسی نیز نامزد انتخابات خبرگان نشد و در همان ایام انتخابات وفات كرد. علی اصغر معصومی نیز نامزد انتخابات خبرگان نشد و یك سال بعد از انتخابات وفات كرد.

آیت الله عصاب محفوظی از گیلان نیز این دوره ترجیح داد نامزد مجلس خبرگان نشود و علی اكبر مشكینی، محمد محمدی گیلانی و سید حسن طاهری خرم آبادی (تهران)، مختار امینیان (ایلام)، ابوالقاسم خزعلی (خراسان) بعد از 4 دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری، در نیمه راه دوره گذشته وفات كردند.

** اسرائیل و فراز و فرود رابطه ایران و روسیه در سوریه
وبسایت خبری «فرارو» در گفت و گو با شعیب بهمن كارشناس مسائل روسیه، نوشت: یكی از مسائلی كه این روز‌ها بسیار شنیده می‌شود بهبود رابطه اسرائیل و روسیه است و این را می‌توان از میزان رفت و آمد‌های مقامات دو كشور نیز به وضوح مشاهده كرد. ضمن اینكه برخی از كارشناسان خاورمیانه معتقدند كه حملات هوایی اسرائیل به سوریه و برخی مواضع ایران در این كشور نیز با اطلاع روسیه صورت گرفته است و معتقدند كه با توجه به اینكه مسئولیت حفاظت از حریم هوایی این كشور بر عهده روس‌ها است، پس بعید است كه این حملات بدون اطلاع آن‌ها انجام شده باشد.

در همین خصوص شعیب بهمن تحلیلگر مسائل روسیه طی گفت و گو با فرارو عنوان كرد: «ورود جمعیت قابل توجه روس‌تبار‌ها به اسرائیل كه حدود یك پنجم ساكنان سرزمین‌های اشغالی را تشكیل می‌دهند بعد از عبری و عربی، سومین زبان رایج در این مناطق به شمار می‌آید. علاوه بر این طی سال‌های گذشته این اقلیت قدرتمند در ساختار سیاسی اسرائیل حضور قابل توجهی داشته وزرای خارجه، دفاع و رئیس پارلمان اسرائیل، روس تبار بودند؛ بنابراین وجود اقلیت قدرتمند و نخبگان سیاسی همواره به عنوان یكی از عوامل تاثیرگذار بر روابط میان روسیه و اسرائیل به شمار می‌آید.»

او افزود: «رابطه میان اسرائیل و روسیه مانند هر رابطه دیگر، دارای فراز و نشیب‌های بسیار بوده و در برخی موارد سطح این رابطه تنزل و گاهی هم افزایش پیدا كرده است. اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بعد از اتفاقی كه برای جنگنده روسی رخ داد و روسیه، اسرائیل را مقصر این ماجرا عنوان كردند، رابطه میان این دو تا حدود زیادی كاهش پیدا كرده است.»

بهمن ادامه داد: «واقعیت این است كه بخش اعظم دستاورد‌های روسیه در سوریه به واسطه همكاری و همیاری ایران بدست آمده است. علاوه بر این روس‌ها به خوبی می‌دانند كه عمق نفوذ استراتژیك ایران در سطح منطقه به چه اندازه است و خروج ایران از سوریه ماجرایی نیست كه با اعمال فشار روس‌ها رخ دهد. علاوه بر این روس‌ها می‌دانند كه انجام چنین عملی منجر به این خواهد شد كه بخش قابل توجهی از نفوذشان در منطقه از بین برود. زیرا رسما حضور روسیه در سوریه به واسطه رایزنی‌های ایرانی صورت گرفته است.»

بهمن در پایان تاكید كرد: «علاوه بر این‌ها بحث حضور ایران در سوریه مرتبط و وابسته به روسیه نیست. ایران پیش از حضور مستقیم نظامی روسیه در سوریه حضور داشت و این حضور به دعوت دولت سوریه انجام گرفته است؛ بنابراین تا زمانی كه دولت سوریه دعوتش را پس نگیرد ایران حضور خواهد داشت. ضمن اینكه نفوذ و حضور ایران در سوریه و كل منطقه با مبنا‌های روسیه انجام نگرفته است.» «واقعیت این است كه تهران و مسكو در سوریه دارای یك سری همكاری‌های قابل توجه در حوزه‌های نظامی و امنیتی هستند كه در واقع این همكاری به نوعی است كه بازیگری مثل اسرائیل نمی‌تواند در آن خللی ایجاد كند.»

** دولت روحانی و دو سپر؛ یكی برای ترامپ و دیگری برای مخالفان داخلی
وبسایت خبری «عصر ایران» به بهانه مخالفت‌ها با سازوكار ویژه مالی اروپا، در گزارشی نوشت: «instex» ابزار مالی جدید اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریكا علیه ایران در حال اجرایی شدن است. در این ابزار مالی قرار است یك صندوق یا یك نهاد مالی تاسیس شود كه پول هایی كه از صادرات ایران به اروپا كه عمدتا نفت است، در این صندوق جمع و در مقابل این نهاد مبلغ كالاهایی كه ایران از كشورهای عضو این نهاد تهیه می‌كند، را نیابتا از طرف ایران پرداخت می كند. حتی این ابزار مالی شامل كشورهای غیراروپایی مانند روسیه، چین و قطر هم می‌شود.

بعد از بیانیه فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد اینستكس، مخالفت‌های پیش بینی شده در داخل علیه این ابزار مالی شكل گرفت. تقریبا تمام رسانه‌های مخالف دولت به سازوكار جدید اتحادیه اروپا تاختند و حسابی از خجالت آن درآمدند.

دولت روحانی این روزها دو سپر در دست دارد. یكی برای مقابله با ترامپ و سران اسرائیل و عربستان و دیگری برای مقابله با مخالف خوان‌های داخلی. واقعا یك دولت چقدر توان دارد كه برای هر تصمیمی، اینقدر بجنگد؟ هدف، حل مشكل است و به نظر می‌رسد ابزار مالی جدید اروپا، می‌تواند بخشی از مشكلات اقتصاد ایران را حل كند. بله، قطعا این سازوكار مالی، درمان قطعی نیست و نمی‌تواند تمام مشكلات را حل كند و اقتصاد ایران را به قبل از خروج آمریكا از برجام برگرداند.

این سازوكار اما می‌تواند پاتكی باشد به تك‌های آمریكایی‌ها. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، ایران و اروپا در حال گرفتن تصمیمی هستند كه آمریكا نقشی در آن ندارد. نه تنها نقشی ندارد بلكه علیه تصمیمات آمریكا نیز هست. مرحله اول این سازوكار، به نیازهای اساسی یا كالاهای اساسی مانند مواد غذایی، داروها و كالاهایی كه به نوعی با زندگی مردم ارتباط دارد، اختصاص دارد.

مخالفان این كانال مالی بگویند راه حل‌شان چیست؟ این سازوكار مالی را قبول نكردیم خوب چه كنیم؟ چرا فقط نشسته و غر می‌زنید. به صورت مشخص بگویید راه حل شما برای اقتصاد ایران چیست؟ وقتی می‌گوییم راه حل یعنی اعلام برنامه‌ها با جزئیات كامل. یعنی به مردم اطمینان بدهید كه اگر این سازوكار را قبول نكنیم، اقتصاد ایران سروسامان خواهد گرفت. كالاهای اساسی به راحتی تامین می‌شود.

** ماجرای حلقه های افراط از اختلال در سخنرانی تا پرتاب مهر و كفش
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز نوشت: لغو سخنرانی رئیس مجلس در كرج در پی انتقاد امام جمعه این شهر را شاید بتوان ادامه حركت برخی رفتارها تفسیر كرد،رفتارهایی كه گفته می شود ناخواسته وحدت جامعه را نشانه گرفته است.

این نخستین بار نیست كه سخنرانی رئیس مجلس در روز 22 بهمن مورد هجمه قرار می گیرد، پیش از این و در بهمن 91 بود كه قائله قم رخ داد. در همین روز بود كه افراد وابسته به حلقه‌ای خاص در قم در میانه سخنرانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه (س) با پرتاب مهر و كفش به سمت علی لاریجانی در سخنرانی وی اخلال ایجاد كردند. حلقه‌ای كه كمی بعدتر و در گزارشی كه در صحن علنی مجلس قرائت شد از آن تحت عنوان حلقه پرتو یاد شد.

این بار اما تفكرات نزدیك به این حلقه سر از نماز جمعه كرج درآورده و از زبان حسینی همدانی امام جمعه این شهر جاری شده و اتفاقا برای دومین بار سخنرانی علی لاریجانی در 22 بهمن را هدف گرفته است. شخصی كه به عنوان فردی معتدل در جریان اصولگرایی شناخته شده است، اعتدالی كه چندان مورد علاقه افراطیون نیست و شاید همین موضوع دلیل قانع كننده ای برای حملات به وی با هدف فشار برای تغییر مواضعش باشد. موضوعی كه محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز هم در گفت وگو با انتخاب برآن تاكید كرده و می گوید: به هرحال گروهی به اشتباه توقع دارند كه آقای لاریجانی، چون اصولگرا است، هرآنچه خودشان قبول دارند را ‏بدون هیچ، اما و اگری قبول كنند. آن‌ها باید بدانند، علی لاریجانی رییس مجلس نظام است و توقعی كه از یك ‏چنین صاحب منصبی می‌رود، چیزی جز اعتدال و مصلحت اندیشی نمی‌تواند باشد.

محمدتقی رهبر ادامه می دهد: عده‌ای ‏انتظار دارند لاریجانی چیزی غیر از مطالبات‌شان را پیگیری نكند و شاید هم دوست دارند، مقابل دولت ‏روحانی بایستد. در این شرایطی كه خروج آمریكا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها ما را با بحران روبرو كرده ‏است، منطقی این است كه همه در كنار هم باشیم تا بتوانیم، مملكت مان را از شر دشمنی آمریكایی‌ها رها ‏كنیم. الان موقعی نیست كه گروكشی یا یاركشی كنیم و به دشمن اجازه بدهیم، به ما ضرر برساند.

** اسناد جدید درباره جنگ ایران و عراق
پایگاه خبری «فرارو» در گزارشی نوشت: اسناد سری دولت بریتانیا نشان می‌دهد كه آمریكا برای ممانعت از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ با عراق، طرحی نظامی علیه ایران تهیه كرده بود، اما بریتانیا با این طرح مخالف بود.

اخیرا سه كشور اروپایی امضاكننده توافق هسته‌ای، از جمله بریتانیا، برای تسهیل تجارت بین اروپا و ایران، سازوكاری به نام اینس‌تكس راه اندازی كرده‌اند كه در واقع نوعی مخالفت با تحریم‌های آمریكا به شمار می‌رود. چه چیزی باعث می‌شود كه بریتانیا با سیاست دونالد ترامپ در برابر ایران مخالفت كند و تلاش‌های اروپایی برای كمك به تهران در دور زدن تحریم‌های آمریكا را رهبری كند؟

اسناد سری بریتانیا نشان می‌دهد كه دلیل این مخالفت، اهمیت استراتژیك ایران برای بریتانیا و كل غرب است. بی‌بی‌سی عربی به اسناد سری دولت بریتانیا دست یافته كه نشان می‌دهد اختلاف‌نظر بریتانیا و آمریكا درباره ایران به سال‌های جنگ ایران و عراق باز می‌گردد.

این اسناد نشان می‌دهد كه آمریكا از پیروزی ایران در جنگ نگران بود؛ بنابراین تلاش‌های نظامی و اقتصادی انجام داد تا این امر اتفاق نیافتد. دو سال قبل از پایان جنگ، نشانه‌هایی درمورد امكان تبدیل نگرانی آمریكا به واقعیت بروز پیدا كرد. مهمترین نشانه، تصرف شبه جزیره فاو از عراق در مارس 1986 بود. طبق اسناد جدید، آمریكایی‌ها معتقد بودند كه این تحول نظامی، به ایران روحیه داد و باعث شد كه ایران سیگنالی درباره پایان جنگ ندهد. این وضعیت ادامه یافت تا اینكه ارتش عراق در آوریل 1988، یعنی چند ماه قبل از توقف جنگ، جزیره فاو را بازپس گرفت.

در 19 و 20 مارس 1986 میان آمریكایی‌ها و بریتانیایی‌ها در واشنگتن درباره جنگ (ایران و عراق) گفت و گو‌هایی انجام شد. بریتانیایی‌ها به طور واضح متوجه شدند كه آمریكایی‌ها با هدف جلوگیری از پیروزی ایران، برای نوعی مداخله در جنگ، از جمله مداخله نظامی، برنامه‌ریزی می‌كنند. طبق اسناد یادشده، وزارت دفاع بریتانیا، با این تمایل آمریكا مخالفت كرده و بر عدم مشاركت در این برنامه‌ها تاكید كرده است.

** در لواسان چه خبر است؟
تارنمای خبری «فرارو» با اشاره به وعده تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی در این گزارش آورده است: شهر لواسان این روز‌ها در كانون توجه رسانه‌ها و افكار عمومی قرار گرفته است. انتشار گزارش‌هایی از ساخت و ساز‌های غیرقانونی، كوه خواری و زمین خواری در این منطقه خوش نشین بیخ گوش پایتخت حساسیت‌ها را در مورد آن افزایش داده است.

امام جمعه لواسان می‌گوید منتظر تخریب برخی ساخت و ساز‌های غیرقانونی در این شهر باشید. او به شدت از تخلفات در زمینه ساخت و ساز در این شهر خوش آب و‌ هوای شمال تهران انتقاد كرده و خواستار توجه رسانه‌ها به مناطق اطراف لواسان شده است.

در هفته‌های اخیر دو اتفاق بیش از همه توجه‌ها را به لواسان جلب كرد. اول افشای تخلفات صورت گرفته از سوی یك نماینده مجلس و نزدیكان برخی مقامات ارشد كشور در ساخت و ساز یك ویلا در لواسان كه بازتاب گسترده ای داشت.

مسئله دیگر این بود كه لواسان در حال تبدیل شدن به حیات خلوت پولدار‌ها و ثروتمندان است. كسانی كه كه خیلی قانون پذیر نیستند و از موقعیت مالی و اقتصادی خود برای دور زدن قوانین و تخلف از اجرای آن‌ها استفاده می‌كنند.

به نظر می‌رسد موج افشاگری در این زمینه ادامه خواهد داشت، كما اینكه برخی فعالان رسانه‌ای در این باره وعده افشاگری‌های تازه داده اند. ناظران معتقدند این افشاگری‌ها با بدتر شدن اوضاع اقتصادی دامنه دار خواهد بود و به زودی متوقف نخواهد شد. باید دید در این بین مقامات مسئول برای كنترل زمین خواری، كوه خواری و ساخت و ساز‌های غیرقانونی در مناطقی همچون لواسان چه اقدامی انجام خواهند داد، تاكنون كه هیچ خبری از اقدامات موثر در این زمینه وجود ندارد. پیشنهاد امام جمعه لواسان نیز بیشتر به برخورد قضایی ختم می‌شود. او خواستار تخریب است، اما آیا تخریب سازه‌های غیرقانونی، مانع تخلفات بعدی می‌شود؟

** اینستاگرام برای ایرانیان تا چه اندازه مهم است؟
وبسایت خبری «عصرایران» در گزارشی نوشت: در حالیكه گفته می‌شود قریب به 50 میلیون ایرانی از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌كنند، استقبال از اینستاگرام هم در حال افزایش است. تلگرام بیشتر متن‌محور است و علیرغم فیلتربودن كماكان مورد علاقه ایرانیان است اما طیف وسیعی از مردم بیشتر وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند. پلتفرمی كه به دلیل عكس و ویدئو محور بودن برای هر قشر سنی و تحصیلی جذابیت های وسوسه‌كننده ای دارد. بر اساس آمار منتشره ایرانیان هشتمین كشوری هستند كه بیشتر صفحه را در اینستاگرام ساخته‌اند.

طبق آخرین آمار به ترتیب: آمریكا، هند، برزیل، اندونزی، تركیه، روسیه، ژاپن، ایران، انگلستان، مكزیك و چین از اینستاگرام استفاده می كنند. بر اساس آمار ارائه شده هر فرد ١٥ساله و بیش‌تر در ایران به طور متوسط ١ساعت و ٤دقیقه در روز در شبكه‌های اجتماعی حضور دارد. با آنكه سیاسیون بیشترین تمركز خود را بر تلگرام گذاشته‌اند و بیشتر دغدغه «خبر» دارند كه بر تحولات سیاسی اثرگذار است، به نظر می‌رسد اینستاگرام بیشترین نقش را در ایجاد ذائقه و تغییر سلیقه‌ها در میان جامعه است.

در این میان اینستاگرام زمینه‌ساز تولید و گسترش بسیاری از كسب و كارهای اینترنتی شده‌است. در واقع هر فروشنده اینترنتی می‌كوشد در این پلتفروم تبلیغ كند و مشتری‌هایش را از این دریای 25 میلیون نفری به تور بیندازد. برخی از چهره‌های پرهوادار اینستاگرام كه اصطلاحاً به آنها شاخ می‌گویند گاهی برای یك پست تا 50 میلیون تومان تقاضا می‌كنند و یك استوری كه فقط 24 ساعت دوام دارد را بالاتر از 5 میلیون تومان می‌فروشند.

به نظر می‌رسد اینستاگرام از سوی خبرگزاری‌ها و چهره‌های سیاسی-اجتماعی چندان جدی گرفته نمی شود یا فعالیت در آن را دون شان خود می دانند و ترجیح می دهند به «توئیتر» بروند اما رها كردن 25 میلیون مخاطب خطاست.

** عده‌ای از رهبری جلوتر حركت می‌كنند/ 40سالگی انقلاب زمان وحدت است نه افتراق!
پایگاه خبری تحلیلی «تابناك» در گزارشی با طرح این پرسش كه «ماجرای بهم خوردن سخنرانی لاریجانی در كرج چیست؟» نوشت: «در پی تهدید حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه كرج، سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه قرار بود به مناسبت 22 بهمن به استان البرز سفر كرده و در جمع مردم كرج سخنرانی كند، لغو شد.» این خبر به سرعت در رسانه های گروهی داخلی و خارجی بازتاب یافت و تریبون های ضد انقلاب و معاندین نظام كه منتظر فرصتی برای درشت نمایی اختلافات داخلی در ایران هستند، خیلی برجسته و پررنگ به آن پرداختند.

رهبر معظم انقلاب 4 خرداد 95 در دانشگاه امام حسین(ع) در بخشی از سخنان خود به برخی از حركت های سال های گذشته پرداخته و می گویند: «تبیین را اساس كار بدانید؛ بنده می‌بینم گاهی افرادی، جوانهای احتمالاً صالح و مؤمنی، با یك كسی یا جلسه‌ای مخالفند؛ بنا می‌كنند هیاهو كردن، جنجال كردن و شعار دادن؛ من با این كارها موافق نیستم؛ هیچ فایده‌ای ندارد.»

این دومین تذكر رهبر انقلاب در این باره بود. رهبر معظم انقلاب در دیداری كه در تاریخ 28 بهمن ماه 1391 با مردم آذربایجان شرقی داشتند با انتقاد صریح و شدید از اقدامات برخی افراد در بر هم زدن مجلس سخنرانی رئیس مجلس در قم افزودند: اینكه عده ای برخی را ضد ولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده كاملاً مخالف این كارها هستم كه قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام(ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذكر دادم جلوی این كارها را بگیرند. ایشان در ادامه گفتند: «كسانی كه راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند كه این كارها به ضرر كشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند كه حسابشان جداست.»

قطعا جمهوری اسلامی در 40 سالگی انقلاب نیاز به فضای متفاوتی دارد. فضایی كه متاثر از وحدت تام ملی باشد و اگرهم اختلافی در درون هست، با تسویه حساب های اینچنینی به فكر حل آن نبود. برخوردهای چكشی و تند نتیجه ای جز سوء استفاده های خارجی نخواهد داشت. موضوعی كه به وضوح در مورد همین اتفاق اخیر می توان آن را مشاهده كرد.

** ماجرای اعتراض جنجالی بهداد سلیمی!
وبسایت خبری «فرارو» با بیان اینكه «بی‌عدالتی در ورزش صدای قهرمانان را در آورد»، در گزارشی نوشت: انتشار یك استوری از بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری علیه فوتبالیست‌های تیم ملی و انتقاد از پاداش‌ها دریافتی آن‌ها جنجال بزرگی را در عرصه ورزش كشور ایجاد كرده است. روزهای گذشته فضای مجازی به محلی برای یاركشی و صف بندی حامیان و منتقدان بهداد سلیمی تبدیل شده است. این فضا نشان می‌دهد كه اظهار نظر سلیمی حرف دل بسیاری از ورزشكاران كشور بوده و آن‌ها نسبت به وجود تبعیض در ورزش كشور انتقاد دارند.

پست ابتدایی سلیمی كه در آن بازیكنان تیم ملی فوتبال متهم به «بی غیرتی» شده بودند واكنش‌هایی منفی زیادی به دنبال داشت. از جمله آنكه برخی بازیكنان تیم ملی با انتشار بیانیه‌ای هماهنگ در صفحات مجازی خود به سلیمی اعتراض كردند.

روز یكشنبه تعدادی از ورزشكاران و قهرمانان ورزشی كشور از جمله: حمید سوریان، احسان لشگری، حسن رنگرز قهرمانان كشتی، حسین توكلی، بهادر مولایی، نواب نصیرشلال و رسول تقیان قهرمانان وزنه‌برداری، حسین كیهانی قهرمان دوی سه هزار متر با مانع بازی‌های آسیایی و امیر مهدی زاده قهرمان كاراته به حمایت از بهداد سلیمی پرداختند و به كسب عنوان‌ها و قهرمانی‌های به دست آمده توسط سلیمی اشاره كردند.

محمدرضا داورزنی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در این باره گفت: «چنین بحث‌های نباید در فضای مجازی و رسانه‌ها كشیده شود این در شأن ورزشكار و رسانه نیست.» «اینكه ما بخواهیم خود را با رشته‌های دیگر مقایسه كنیم قیاس درستی نیست هر رشته جایگاهی در كشور دارد و بر اساس آن پاداش دریافت می‌كند.»

ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: «قرار بر این است كه در سال آینده آئین نامه پاداش مدال‌آوران را اصلاح كنیم تا بر اساس آنچه كه بودجه برای پاداش در نظر گرفته است بر مبنای برنامه‌ریزی انجام شده پاداش‌ها داده شود.» به این ترتیب وزارت ورزش به نوعی در این ماجرا طرف فوتبالیست‌ها را گرفت. در همین رابطه سیدرضا صالحي امیري، رییس كمیته ملي المپیك نیز روز گذشته به این مساله واكنش نشان داد و دوطرف را به آشتي دعوت كرد.

روز یكشنبه وزارت ورزش میزان كمك‌ها امسال به تیم ملی فوتبال را اعلام كرد؛ كه می‌تواند بر فضای منفی علیه تیم ملی و فدراسیون فوتبال دامن بزند. بنا به اعلام داورزنی معاون وزیر ورزش «از ابتدای سال جاری، 27 میلیارد تومان كمك و چهار ونیم میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت كرده‌ایم كه بسیار بیشتر از تعهد ابتدای سال وزارتخانه بوده است.»

این اظهار نظر‌های و انتقادات می‌تواند زمینه ساز تلاش وزارت ورزش برای تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال باشد. مهدی تاج رئیس فدراسیون مشمول قانون بازنشستگی شده و باید پیشتر از سمت خود كناره گیری می‌كرد، اما او با استفاده از تبصره‌های قانون هنوز در جایگاه خود مانده است. برخی دیگر از مدیران فدراسیون نیز وضعیت مشابهی دارند.

** عملكرد 8 ساله كی‌روش؛ خوب، بد، زشت؟
پایگاه خبری «پارسینه» در نقدی بر عملكرد سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران؛ نوشت: تیم ملی فوتبال ایران بعد از حذف و شكست سنگین مقابل ژاپن مورد نقد اكثر كارشناسان فوتبال قرار گرفت كه پیشتر توسط كادر فنی تیم ملی به نوعی سركوب می شدند و اجازه بیان انتقادات از آنها گرفته می شد. با این حال در دوران پساجام ملت ها فرصتی دست داد تا منتقدین با دیدن نیمه پر و خالی لیوان، عملكرد هشت ساله ی كی روش را نقد كنند.

یك: كادر فنی و همه بازیكنان تیم ملی فوتبال ایران خلاف جوی كه به‌دلیل جدل‌های گاه‌وبی‌گاه «كارلوس كی‌روش» و «برانكو ایوانكوویچ» راه افتاده بود، بسیار متحد و منسجم بودند. پدید‌آوردن و خلق چنین فضای سازنده و تیم همایندی، به‌طور ‌قطع از گرگ بالان‌دیده‌ای نظیر كی‌روش برمی‌آمد، كارلوس مانوئل بریتو لئال كی‌روش به‌اسم و در رسم «بزرگ» بود. موسم هشت ساله‌ تصدیِ نیمكت تیم ملی، او را برای بازیكنانش تبدیل به الگو كرده است، موفقیت نسبی‌اش و ساختار نارس فوتبال ایران، از او یك «پارادایم» ساخت.

دو: برای رسیدن به فینال ناموعود به دقیقه‌ 56 تقابل با چشم‌بادامی‌های نیلی‌پوش می‌رسیم. آنی قبل‌تر، قریب به نیمی از سربازانش دشمن را گم كردند، به‌جای دنبال‌كردن توپ، به طرح‌واره‌ ذهنی خود عمل می‌كنند، تا به داور نهیب بزنند. دروازه‌ مستحكم ایران به شكل غریب و اسف‌باری فرو می‌ریزد، شاید كارلوس در آن لحظات غم‌بار، آرزو می‌كرد كه از «الگوی» خود، دست كشیده بود و قلب دفاعش را با رهبری مجرب راهی میدان می‌كرد.

سه: كارلوس در كنفرانس مطبوعاتی زیر لب كلمه ممنوعه را زمزمه می‌كند، دیگر به خطِ پایان رسیدیم، ولی به‌یقین این تخاصم‌های بادلیل و بی‌دلیل، ولی بی‌پایان، تنها در شخصیت كی‌روش ریشه نداشت. كدام سرمربی باید برای همه‌چیز بجنگد؟ زمین تمرین، لباس، حقوق و حتی خوراك!

** عملیات نیروهای بسیج مردمی برای شناسایی عاملان حمله تروریسی به زائران ایرانی
وبسایت خبری تحلیلی «مشرق» در گفت وگو با یك منبع میدانی نوشت: روز گذشته اتوبوس زائران كشورمان از شهر بلد به سمت شهر سامراء در جنوب استان صلاح الدین در حركت بود كه در كمین هسته های خاموش گروهك تروریستی داعش گرفتار شد و هدف قرار گرفت. عناصر تروریستی داعش در جریان این عملیات تروریستی، اتوبوس را به رگبار بستند كه باعث شد 7 تن از زئران كشورمان و یك شهروند عراقی زخمی شوند و در ادامه از منطقه متواری شدند.

یك منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام كرد: نیروهای تیپ 43 بسیج مردمی پس از این عملیات تروریستی به سرعت وارد عمل شدند و جست و جوی منطقه به منطقه را برای شناسایی تروریست‌های داعش در دستور كار قرار دادند.

این منبع میدانی از ادامه عملیات نیروهای بسیج مردمی در حومه شهر بلد برای دستگیری عناصر مخفی داعش خبر داد و گفت: نیروهای عراقی در روستاها و مزارع حومه شهر بلد حضور چشمگیری دارند. از شمال استان صلاح الدین نیز خبر می‌رسد، نیروهای تیپ 31 بسیج مردمی عملیاتی را در حومه جنوبی پالایشگاه بیجی برای پاكسازی منطقه از تله‌های انفجاری كار گذاشته شده و شناسایی عناصر مخفی داعش آغاز كردند.

به گزارش مشرق، رزمندگان تیپ 31 بسیج مردمی پس از دریافت اطلاعات دقیق از نیروهای ویژه، عملیات دیگری را در منطقه «البوجواری» در حومه شهر بیحی (محور شمالی شهر تكریت) انجام دادند. هدف از انجام این عملیات، تأمین امنیت بیشتر این منطقه و شناسایی هسته‌های خاموش داعش است؛ خبرها از رشته كوه‌های حمرین حاكیست، نیروهای اطلاعات موفق شدند چند مقر و پایگاه عناصر مخفی داعش را شناسایی كنند. براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای عراقی اطلاعات را در اختیار نیروهای هوایی ارتش عراق قرار دادند و در ادامه جنگنده‌ها برفراز رشته كوه‌های حمرین به پرواز درآمدند و مقرها و پایگاه تروریست‌های داعش را منهدم كردند.

** شرایط امروز نتیجه به حاشیه راندن نسل اول انقلابیون است
«شفقنا» در گفت وگو با محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، نوشت: محسن رهامی معتقد است برخی از كژروی ها نتیجه به حاشیه راندن نسل اول انقلابیون است و شواهد نشان می دهد به مرور كسانی كه یاران نزدیك امام(ره) بودند و پا به پای امام آمدند، فراموش می شوند.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با قاطعیت می گوید اگرچه به دولت فعلی انتقاد داریم، اما از روحانی حمایت كردیم و همچنان هم حمایت خواهیم كرد چرا كه برعكس عده ای می دانیم اگر دولت صدمه ببیند، به حاكمیت نیز آسیب وارد خواهد شد.

این چهره اصلاح طلب عملكرد دولت های بعد از انقلاب را نیز مورد بررسی قرار داد؛ و به منتقدان دولت دفاع مقدس سخن امام(ره) را یادآور شد كه فرموده بودند: مخالفان مهندس موسوی یك نانوایی نمی توانند اداره كنند، از دولت ایراد می گیرند!

رهامی در ادامه علاوه بر اینكه در مورد عملكرد دولت سازندگی نكاتی را بیان كرد، در مورد انتقادی كه اخیراً چهره ی برجسته ی اصلاح طلب به مرحوم هاشمی داشت، اظهار می كند: مشخص نیست كه آیا این انتقادات چراغ سبز به حكومت است یا خیر؟! چون برخی از سران نظام از آقای هاشمی رنجیده بودند. یا اینكه منتقدین هاشمی، می خواهند دولت روحانی را كه آقای هاشمی حامی آن بود از اصلاحات جدا بدانند؟!

رهامی وكیل پرونده حادثه كوی دانشگاه نیز بوده و در این گفت وگو ارزیابی كلی از مناظره اخیر تاجزاده و زاكانی درخصوص حادثه كوی دانشگاه دارد و یادآوری می كند كه در ماجرای كوی دانشگاه گزارش منتشر شده توسط شورای امنیت، افراد را با نام لباس شخصی ها مشخص كرد و نامی منتشر نشده بود ما به عنوان وكیل هرچه تلاش كردیم، زورمان نرسید كه نام افراد را به دست بیاوریم. در مورد كوی دانشگاه زخم هایی جدی در نهان وجود دارد كه باز كردن آنها مسائلی را به دنبال خواهد داشت.

** حجت الاسلام موسوی لاری: ایثار آقای عارف و «اتحاد» به وجود آمده باعث پیروزی شد / اعتراض موسوی لاری به تحریفات برخی رسانه ها
وبسایت خبری «شفقنا» در خصوص گفت و گوی اخیر با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری كه با تحریفات برخی رسانه ها مواجه بوده است، پیرو مصاحبه با یكی از اعضای دفتر ایشان، نوشت: سخن آقای موسوی لاری در آن گفتگو این بود كه در صورت اصرار ما بر حضور آقای عارف در انتخابات 92 (فرض اول)، و كنار نرفتن آقای روحانی از رقابت (فرض دوم)، نتیجه شكست بود.

معنای سخن آقای موسوی لاری این است كه ایثار آقای عارف و «اتحاد» به وجود آمده باعث پیروزی شد. در حالی كه برخی رسانه های دیگر كه به انعكاس این مصاحبه پرداخته اند، با مغالطه در پیش‌فرض‌ها، موضوع بحث را به كل تغییر داده و مساله را به توانایی‌های شخصی عارف و روحانی فروكاسته اند و موجب برداشت نادرستی شده اند.

اما حالا به سطح دیگر بحث‌ بپردازیم ك رسانه هایی نیز به خطا یا مغرضانه، در انعكاس این مصاحبه مطالبی بدان افزوده‌اند كه هیچ وجهی از حقیقت ندارد. برای مثال یكی از روزنامه‌ها هنگام انتشار گفت و گو، با اشاره به صحبت‌های حاج‌آقا درباره انتخابات سال 92 از این تیتر استفاده كرده بود كه: «اصلاحات با عارف زمین‌گیر می‌شد». كافی است نگاهی به متن بیاندازید تا دریابید این تیتر نه تنها اشتباه كه از بنیاد «دروغ» است و احتمالا حاصل تصمیم آنانی كه در پی اختلاف افكنی‌اند.

برای مثال توجه به این بخش از مصاحبه در شفقنا می‌تواند به خوبی موضع ایشان در این زمینه و بی‌وجه بودن تیتر مذكور را اثبات كند: «دولت آقای روحانی محصول یك «توافق» است، وقتی كاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات به جز آقای عارف كنار رفتند، جمع‌بندی دوستان ما این شد كه این دو نفر باید یكی شوند كه احتمال موفقیت داشته باشیم. در نهایت آقای عارف ایثارگری كرد و كنار رفت و «توافق» در انتخابات 92 پیروز شد، قبل از این توافق روحانی 6 درصد آرا داشت و بعد از این توافق درصد آرای روحانی بالای 50 درصد آمد».

** احمد حكیمی پور: در مساله فساد باید از سیاسی كاری پرهیز كرد
پایگاه خبری «شفقنا» در گفت و گو با احمد حكیمی پور عضو سابق شورای شهر تهران و دبیركل حزب اراده ملت، آورده است: افشاگری ‌در مورد واگذاری چند هزار میلیاردی املاك به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران در زمان محمدباقر قالیباف جنجالی را به پا كرد كه رسانه ها نام آن را جنجال «املاك نجومی» نامیدند. دكتر احمد حكیمی پور عضو سابق شورای شهر تهران و دبیركل حزب اراده ملت، برای اولین بار دست بر روی این موضوع گذاشت و به طور جد خواستار برخورد با مفسدین شد. حكیمی پور بنا به گفته خودش نه برای توطئه علیه شخصی یا به دلایل سیاسی این موضوع و اسناد مربوطه به آن را با واسطه ای، رسانه ای نكرد بلكه قصدش تنها مبارزه با فسادی بود كه در شهرداری تهران به دلیل پر پول بودن این سازمان وجود داشته و به مرور ابعاد مختلف آن مشخص و مطرح می شود.

حكیمی پور معتقد است: همه چیز در جامعه ما سیاست زده است و كفه سیاست بسیار سنگین است وقتی مساله ای سیاسی شد دیگر پیگیری آن ممكن نیست. در مساله فساد باید از سیاسی كاری پرهیز كرد و این مورد را برای رقیب چماق نكرد تا گارد نگیرند و موضوع از اصل خارج نشود و مقابله به مثل تلقی نشود. مساله فساد جناحی نیست.

** آیت الله العظمی صانعی: امروز اهل را نااهل و نااهل را اهل می گویند
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با آیت الله العظمی یوسف صانعی، نوشت: آیت الله العظمي صانعي، در سال 1316 شمسی، در خانواده اي روحاني در روستاي نیك آباد اصفهان متولد شد. در سال 1325 وارد حوزه علمیه اصفهان و پس از گذراندن دروس مقدمات و كسب فیض از محضر علماي آن حوزه، در سال 1330 براي ادامه تحصیل، رهسپار حوزه علمیه قم شد. استعداد زیاد و جدّیت فراوان ایشان باعث شد كه از همان زمان در زمره طلاب موفق و مورد توجه و علاقه بزرگان حوزه در آن زمان قرار گیرند. در امتحانات سطوح عالي حوزه در سال 1334 شمسی، رتبه اول را احراز كرد و مورد تشویق مرحوم آیت الله العظمي بروجردي قرار گرفت. از همین سال بود كه با توجه به ویژگی هاي منحصر به فرد درس خارجِ امام خمیني (س) در آن شركت نموده و توانست تا سال 1342 به طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مباني مُتقن حضرت امام بهره برده، در زمره شاگردان برجسته ایشان قرار گیرد.

امام خمینی(س) در مورخ 1/12/1358، در حالي كه تنها حدود یك سال از پیروزي انقلاب شكوهمند اسلامي مي گذشت، با دقت و آگاهي كامل و هوشیاري فراوان نسبت به همه جوانب و شایستگی هاي مورد نیاز، یكي از مهمترین مسئولیت هاي علمي و اجرایي كشور را به این شاگرد برجسته و یار همیشگي خود سپرد و وظیفه خطیر عضویت در شوراي نگهبان را به ایشان واگذار كرد. آیت الله العظمي صانعي، پس از حدود سه سال تلاش بي وقفه در این مسئولیت خطیر، در مورخ 19/10/1361 از آن شورا كناره گیري كرد. تیر ماه سال 1364 امام خمینی(س) با استعفای آیت الله العظمی صانعی از دادستانی كل كشور موافقت كردند. پس از آن ایشان به قم رفت و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم شد. تدریس علوم حوزوی توسط آیت الله العظمی صانعی تا امروز ادامه دارد.

به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دیداری با آیت الله العظمی یوسف صانعی داشتیم. ایشان با گشاده رویی فراوان از چند تن از اعضای تحریریه جماران در دفتر خود استقبال كرد و در این دیدار ضمن یادآوری چند خاطره از امام خمینی(س) و توصیه هایی به پایگاه خبری جماران ، نظر ایشان را در مورد برخی از مسائلی كه اخیرا در فضای رسانه ای كشور مطرح شده، از جمله برنامه «بهتان برای حفظ نظام» یكی از شبكه های خارجی و برخی دیگر از مسائل بیان كرد.

این مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر اینكه حصر كردن از اشتباهاتی است كه تحقق پیدا كرده، گفت: امروز اهل را نااهل می گویند و نااهلان در بعضی از مصادر امور هستند. این نااهلان كاری كرده اند كه كمتر از كسانی كه واقعا امام را می شناختند و واقعا طرفدار امام بوده اند را باقی گذاشته اند كه بتواند كوچكترین خدمتی داشته باشد. باید از اندیشمندان مخالف و موافق استفاده كنیم. استفاده از افكار همه كسانی كه دغدغه اسلام و معیشت و عزت مردم را دارند ولو با روش های ما در حكومت كردن مخالف باشند را به مسئولین توصیه می كنم.

پژوهشم**1699**9131

سرخط اخبار پژوهش