۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83197234
T T
۰ نفر
پنجره های باز بغداد به سوی مسكو

بغداد – ایرنا – در ادامه توسعه روابط عراق با كشورهای منطقه و جهان، روسیه از جمله كشورهایی است كه به باور كارشناسان، روابطش با بغداد در طول ماه های اخیر بعد از شكل گیری دولت جدید عراق، روند شتابنده ای داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روابط با سفر وزیر امور خارجه عراق به مسكو در 10 بهمن ماه گذشته و رایزنی هایی كه با همتای روسی و دیگر مسوولان این كشور داشته وارد مرحله تازه ای شد و مسكو در پاسخ فوری به این سفر، امروز دوشنبه «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه را راهی بغداد كرده است.
بوگدانف در سفر دو روزه خود به عراق در همان ابتدای ورود با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و همچنین «برهم صالح» رییس جمهوری عراق پیرامون گسترش روابط دو جانبه به ویژه سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز بحث و گفت وگو كرده است.
بوگدانف را در این سفر هیاتی سیاسی - اقتصادی از جمله «یوری شافرانیك» رییس شورای اتحادیه صنعتگران نفت و گاز روسیه، «گیسی گوچیتل» مدیركل شركت سایوز نفت گاز، «ماكسیم ماكسیموف» سفیر روسیه در عراق به علاوه «الكسی سولوماتیم» معاون رییس اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه همراهی می كنند.
ورود بوگدانف همان طور كه رسانه های روسی هم نوشته اند با جنجال تازه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا در خصوص حضور نظامیانش در عراق همراه شده، به ویژه اینكه وزیر خارجه روسیه در سفر اخیر همتای عراقی اش به مسكو، نسبت به تحركات «نگران كننده» امریكا در خاك عراق هشدار داده بود.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترك با همتای عراقی اش همچنین از گسترش روابط با بغداد استقبال كرد و گفت كه روسیه در بخش صنعت نفت عراق به میزان 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری كرده و مایل به افزایش این سرمایه گذاری ها است.
لاوروف همچنین گفت كه مسكو علاقه مند به افزایش روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه در بخش نفت در عراق است و تاكنون هم همكاری ها در این بخش خوب بوده است.
به گفته وی، شركت های نفتی معروف روسیه مانند «لوك اویل» و «گازپروم» و «سویاز نفت گاز» در عراق مشغول فعالیت هستند و شركت «روس نفت» نیز علاقه مند به سرمایه گذاری در طرح های نفتی عراق است.
رسانه های روسی نوشته اند كه روسیه نه فقط در مسئله اقتصادی بلكه در حوزه سیاسی نیز علاقه مند به گسترش روابط با بغداد است زیرا - به باور كرملین- در حال حاضر عراق به طور ویژه بر دو كشور آمریكا و ایران به عنوان شركای خود تكیه دارد.
از نگاه كرملین همان طور كه رسانه های روسی نوشته اند، عراق اگر شركای مورد اعتماد بیشتری داشته باشد، می تواند با راحتی بیشتری در روابط خارجی خود امكان مانور داشته باشد.
در این راستا متعاقب سفر محمد علی حكیم به مسكو، «رسلان مامیدوف» از كارشناسان برجسته سیاسی روسی به روزنامه «كومیرسانت» روسیه گفته است كه همكاری سیاسی با عراق با توجه به نزدیكی عراق به دو كشور ایران و سوریه، برای روسیه بسیار حائز اهمیت است.
از طرفی با توجه به اینكه عراق در حال بازیافتن شرایط عادی خود است و اهمیت نقش این كشور در سازمان اوپك و افزایش تدریجی جایگاهش در بین كشورهای عربی همگی مسائلی بوده اند كه به اعتقاد مامیدوف باعث شده است كه مسكو به گسترش روابط با عراق در برهه جدید اهتمام ویژه دهد.
عادل عبدالمهدی نیز كه از رویكرد مهم روسیه نسبت به بغداد آگاه است، در دیدار با بوگدانف گفته است كه عراق از گسترش روابط همكاری با روسیه در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه میادین نفت و گاز استقبال می كند.
براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی و بوگدانف پیرامون جلسه آتی كمیته مشترك روسیه و عراق بحث و تبادل نظركرده و اوضاع عمومی منطقه را بررسی كردند.
رییس جمهوری عراق نیز در دیدار بوگدانف بر همكاری منطقه ای و بین المللی برای ارتقا امنیت و ثبات در منطقه تاكید و از نقش مثبت روسیه در مبارزه با تروریسم تقدیر كرد.
«برهم صالح» گفت كه عراق علاقه مند به گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و سرمایه گذاری با روسیه است.
برخی از رسانه ها پیشتر نوشته بودند كه سفر بوگدانف در برگیرنده پیامی مهم از «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه برای مقامات عراقی مبنی بر حمایت روسیه از بغداد و علاقه مندی جدی مسكو به گسترش روابط دو جانبه با عراق است.
بیشترین حوزه همكاری های روسیه در طول سال های گذشته بیشتر بر خرید تسلیحات متمركز بوده و همچنین دو كشور در قالب ائتلاف چهارگانه عراق، روسیه، ایران و سوریه در حوزه مبارزه با تروریسم با هم همكاری كرده اند.
به اعتقاد كارشناسان، توسعه روابط بین بغداد و مسكو در حال حاضر یك خواست دو جانبه است و بر همین اساس انتظار می رود حضور شركت های روسیه در امر بازسازی عراق و همچنین سرمایه گذاری در بخش نفت بیشتر شود.
این همكاری ها همان طور كه رسانه های روسی بر آن صحه گذاشته اند، فقط به حوزه های اقتصادی محدود نخواهد شد و عراق نیز از گسترش روابط سیاسی با مسكو به منظور یافتن میادین بیشتر مانور در برابر فشارهای آمریكا در مرحله پیش رو، تن خواهد داد.
خاورم *10*353*380*

سرخط اخبار جهان