۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 83194745
T T
۰ نفر
اعتبار پیشگیری از اعتیاد به اندازه یك كمپین رسانه ای هم نیست

تهران- ایرنا- رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی كشور گفت: اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار اندك است و حتی برای برگزاری یك كمپین رسانه ای نیز كافی نیست.

ماریت قازاریان روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اردیبهشت امسال كمپین های رسانه ای به منظور پیشگیری از مصرف گل در نیمی از استان های كشور برگزار شد.
قازاریان افزود: طی این كمپین پیام های مختلف درباره گل از طریق پیام های چاپی مانند بیلبورد، از طریق رسانه های الكترونیك مانند انتشار مصاحبه كارشناسان در رسانه های استانی و از طریق رسانه های محیطی به طور مثال نصب تبلیغ روی اتوبوس های شهری و برگزاری نمایش های خیابانی به مردم منتقل شد.
وی تصریح كرد: اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار اندك است و نمی توانیم دیگر اقداماتی مانند برگزاری كمپین رسانه ای انجام دهیم اما اگر جایی درخواست های موردی برای سخنرانی یا مشاور داشته باشد، از آن حمایت می كنیم.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خاطرنشان كرد: اعتبارات پیشگیری به اندازه ای نیست كه بتوانیم كارزار رسانه ای راه بیندازیم البته در كمپین ها می توانیم حمایت گیری كنیم اما به هر حال باید اعتباری هم داشته باشیم كه كمپین به طور اصولی برگزار شود.
قازاریان تاكید كرد: اجرای برنامه های اصولی و هدفمند برای پیشگیری از اعتیاد در گروی تامین اعتبارات مناسب است و اگر اعتبارات كافی باشد، اطلاع رسانی ها با شیوه منظم تر انجام می شود.
وی به والدین هشدار داد تا روی رفت و آمد فرزندان نظارت داشته باشند و تغییرات رفتاری فرزندان را زیر ذره بین قرار دهند.
قازاریان همچنین به خانواده ها هشدار داد كه رصد كنند كه فرزندانشان اوقات فراغت خود را كجا و با چه كسانی سپری می كنند و اگر تغییر رفتاری مشاهده كردند از مشاور و متخصص كمك بگیرند چرا كه این تغییر رفتارات می تواند نشانه آغاز مصرف مواد باشد.
وی اضافه كرد: البته ممكن است تغییر رفتار همیشه در پی مصرف مواد نباشد اما باید نسبت به آن حساس بود.
وی خاطرنشان كرد: خط 09628 ویژه مشاوره تلفنی اعتیاد برای خانواده ها است. والدین باید اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند چرا كه اطلاع از تبعات مصرف یك ماده موجب پیشگیری از اعتیاد می شود.

*عوارض گُل؛ از قرمزی دور چشم تا انزوا
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی گفت: مصرف گُل در مراحل اولیه بین نوجوانان و جوانان دارای برخی عوارض جسمی مصرف ماننند قرمز شدن دور چشم، خشكی دهان و تپش قلب است.
قازاریان افزود: مصرف گُل بین نوجوانان و جوانان در درازمدت روی تنفس آنان تاثیر می گذارد چرا كه اغلب گُل را با سیگار مصرف می كنند و روی ریه آنها تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: همچنین مصرف گُل، عوارض روانی و اجتماعی را نیز به همراه دارد به طور مثال مصرف كننندگان گُل، تمركز خود را از دست می دهند و روی حافظه تاثیر می گذارد.
وی اضافه كرد: علاوه بر این مصرف گُل در عملكرد شغلی و تحصیلی نیز تاثیرگذار است و به گوشه گیری، انزوا و افسردگی آنان منجر می شود.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی اظهار داشت: نوجوانان و جوانان با مصرف گُل به نشاط كاذب می رسند. قهقهه می زنند و گویا خیلی خوشحال هستند و در پی آن دست به رفتارهای نامتعارفی می زنند كه قبل از مصرف، این رفتارها را نداشته اند به طور مثال بی محابا رانندگی می كنند و هم جان خود و هم جان دیگران را به مخاطره می اندازند.
قازاریان افزود: گاهی نیز ممكن است نوجوانان و جوانان در پی مصرف گُل به مصرف مواد سنگین تر و خطرناك تری نیز كشیده شوند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی گفت: گُل مانند هر ماده اعتیادآور دیگری چه ماده مخدر یا محرك، خطرناك است اما استفاده از آن بنا به دلایلی بین نوجوانان بیشتر شده است.
وی تصریح كرد: در فضای مجازی، تبلیغات زیادی وجود دارد كه معمولا این تبلیغات از كارهای ما در حوزه پیشگیری از اعتیاد جلوتر هستند و این تبلیغات سوء برایی نوجوانان جذاب است.
وی ادامه داد: یكی دیگر از دلایل گرایش به مصرف گُل بین نوجوانان و جوانان این است كه آنان از عوارض و تبعات مصرف این ماده اطلاعات كافی ندارند و چون به دنبال كسب لذت و نشاط هستند به راحتی جذب مصرف این ماده می شوند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی گفت: گاهی شنیده می شود كه جوانان می گویند در كشورهای دیگر مصرف حشیش و ماری جوانا آزاد شده بنابراین مصرف این نوع مواد اشكالی ندارد در حالی كه اولا تعداد این كشورها بسیار كم و انگشت شمار است. در آن كشورها هم این گونه نیست كه هر كسی به هر اندازه كه خواست این مواد را مصرف كند؛ در آن كشورها نیز چهارچوب و قوانین خاصی تعریف شده است. اگر به دلایلی مصرف برخی مواد در برخی كشورها آزاد شده، نباید ما هم به خودمان آزادی بدهیم كه به مصرف این مواد اعتیادآور دست بزنیم و به این ترتیب هم خودمان و هم جامعه را دچار آسیب كنیم.
اجتمام *9185 * 3063
۰ نفر