۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83193801
T T
۰ نفر

33 درصد زباله به صورت مكانیزه جمع آوری می شود

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83193801
33 درصد زباله به صورت مكانیزه جمع آوری می شود

مشهد - ایرنا - سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای كشور گفت: هم اكنون 33 درصد زباله كشور به صورت مكانیزه جمع آوری و 25 درصد كل زباله تولیدی نیز بازیافت یا تبدیل به انرژی می شود.

سید حبیب راضی روز شنبه در برنامه آموزشی كارشناسان شهرداری كابل در مشهد افزود: در مجموع روزانه 58 هزار تن پسماند در كشور تولید می شود و سرانه پسماند روزانه جمعیت شهری 800 گرم و جمعیت روستایی 500 گرم است.
وی گفت: بر اساس برنامه اجرایی پنج ساله سازمان شهرداریها و دهیاریهای كشور علاوه بر كارخانه زباله سوز تهران، 17 زباله سوز دیگر در كلانشهرها احداث خواهد شد.
راضی افزود: همچنین طبق این برنامه كارخانه های تولید كود كمپوست نیز از 67 پروژه به 123 پروژه خواهد رسید.
وی اظهار داشت: محل های دفن زباله ها نیز طبق این برنامه تا پنج سال آینده از 274 محل به 265 محل كاهش خواهد یافت و 10 پروژه هاضم نیز اجرا خواهد شد.
راضی گفت: در بودجه سال جاری برای كالاهای مضر و مخرب محیط زیست عوارض نیم درصدی تعیین شده كه اعتبارات ناشی از این عوارض به میزان 10 هزار میلیارد ریال باید در مدیریت پسماند كشور هزینه شود ولی این مهم به دلایلی امسال اجرایی نشده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: این سازمان به عنوان منتخب برگزاری آموزش های منطقه ای در زمینه مدیریت پسماند، برگزاری اولین دوره آموزشی ویژه كارشناسان ارشد مدیریت پسماند شهر كابل افغانستان را از امروز به مدت 21 روز آغاز كرده است.
ابوالفضل كریمیان افزود: با توجه به اقدامات موثر و موفقیت های سازمان مپ شهرداری مشهد در حوزه مدیریت پسماند و با توجه به دارا بودن امكانات سخت افزاری و نرم افزاری، این شهر به عنوان مركز آموزش منطقه ای از طرف سازمان همكاری های بین المللی ژاپن انتخاب شده است.
وی ادامه داد: تولید، ذخیره سازی، جمع آوری، حمل، پردازش، دفع و دفن پسماند، فرهنگسازی و آموزش از مواردی است كه در این دوره در قالب كلاس های نظری، كارگاه آموزشی و بازدید با استفاده از استادان و كارشناسان مجرب ارائه می شود.
كریمیان خاطرنشان كرد: كارشناسان شركت كننده پس از گذراندن این دوره آموزشی و موفقیت در آزمون كتبی با تایید آژانس بین المللی ژاپن گواهینامه ویژه این دوره را دریافت خواهند كرد.
روزانه 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای كشور تولید می شود كه 75 درصد آن دفن می شود.
7505/ 6053
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه