۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 83183909
T T
۰ نفر
اولویت وزارت بهداشت، پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان است

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت گفت: اگر برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع راه اندازی شود، اما پرونده الكترونیك سلامت برای نقل و انتقال اطلاعات وجود نداشته باشد، كار تكمیل نمی شود و ابتر می ماند. به همین دلیل اولویت را بر تكمیل پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان گذاشتیم.

پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان، پرونده ای است كه در بستر دیجیتال برای فردفرد ایرانیان ایجاد شده و همه اطلاعات و سوابق مرتبط با سلامت آنان در آن درج می شود و در همه مراكز بهداشتی و درمانی باید قابل مشاهده باشد تا هر فرد در هر جای ایران به خدمات سلامت نیاز داشت، تیم پزشكی به سوابق پزشكی او دسترسی داشته باشد.
سعید نمكی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اهمیت پرونده الكترونیك سلامت افزود: از وقتی كه در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم برای طراحی برنامه ناب، موازی برنامه سیب، بارها به استان گلستان و شهرهای مختلف این استان رفتم. هفته گذشته نیز بیش از 5 ساعت وقت گذاشتیم تا سامانه ناب و فعالیت آن را مرور كنیم. همچنین در كنار تكمیل پرونده الكترونیك سلامت، به صورت موازی به دنبال این هستیم كه پزشكان عمومی را با دوره های كوتاه مدت به پزشك خانواده قابل اتكا در نظام ارجاع تبدیل كنیم.
وی ادامه داد: در استان گلستان این موارد به خوبی پیش رفته است. در استان مازندران نیز روی سامانه جدیدی كار شده بود كه آن را نیز به صورت مفصل بررسی كردیم. همچنین جلسه ای با وزیر ارتباطات برگزار كردیم. دكتر آذری جهرمی نیز بسیار علاقه مند است این كار را به اتمام برسانیم.
نمكی بیان كرد: اگر برای پرونده الكترونیك سلامت وقت بیشتری گذاشته شود، سامانه های وزارت بهداشت به خوبی تكمیل می شوند و امیدواریم این زیرساخت ها در 5 استان كشور فراهم شود. موازی با این حركت از نمایندگان چند استان دیگر نیز دعوت می كنیم تا تجربه این 5 استان را بررسی و اجرایی كنند. در حال حاضر استان های شمالی مثل گلستان، مازندران و گیلان به صورت پایلوت درگیر اجرای پرونده الكترونیك هستند و دو استان دیگر نیز انتخاب می شوند تا مفصل های این سامانه ها در این استان ها به یكدیگر متصل شوند.

* مهمترین موانع پیش پای پرونده الكترونیك سلامت
سرپرست وزارت بهداشت درباره مهمترین موانع پیش پای برنامه پزشك خانواده و پرونده الكترونیك سلامت اظهار داشت: بزرگترین مانع این است كه خیلی سریع در این رابطه عمل نشد و اگر با سرعت بیشتری كار می كردیم شاید بسیار جلوتر از شرایط فعلی بودیم. یعنی این موارد اولویت اول نظام سلامت كشور نبود.
وی افزود: همچنین قرار شد وزارت ارتباطات نیز درباره موارد فنی پرونده الكترونیك سلامت به وزارت بهداشت كمك كند؛ زیرا برخی نقاط كور از نظر مشكلات پوشش اینترنت وجود دارد كه وزارت ارتباطات در این راستا فعال خواهد بود.

* ستاد برنامه پزشك خانواده
نمكی درباره احتمال احیای ستاد برنامه پزشك خانواده نیز گفت: خود معاونت بهداشت وزارت بهداشت می تواند ستاد برنامه پزشك خانواده باشد. كار موازی اصلا معنی ندارد. چیزی حدود 28 سال پیش نظام شبكه را راه اندازی كردیم و در حال حاضر باید به معاونت های مربوطه بها داد و برای آنها قدرت و اعتبار قائل شد. زیرا هر كدام از معاونان می توانند رئیس یك ستاد باشند. از طرفی می توان از تجربه افراد مختلف به عنوان مشاور برای پیشرفت كار استفاده كرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی خوبی بین معاونت های بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو وجود دارد. در سفرهای اخیر به استان گلستان و مازندران، معاونان بهداشت و درمان حضور داشتند و با همدلی، همفكری و همگرایی ایجاد شده و ایمان موجود برای راه اندازی سریعتر برنامه پزشك خانواده و تكمیل پرونده الكترونیك سلامت، می توان به نتیجه مناسب رسید.

*منع معاونان وزارت بهداشت از جزیره ای عمل كردن
سرپرست وزارت بهداشت درباره منع معاونان از جزیره ای عمل كردن كه تقریبا در حكم اكثر آنها نوشته شده است، اظهار داشت: اگر قرار باشد به صورت جزیره ای در نظام سلامت كار كنیم، هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم. در این كشور نباید نیروی هم را خنثی كنیم و از طرفی باید هم افزایی وجود داشته باشد و با شیوه ادغام یافته حركت كرده و در منابع صرفه جویی كنیم.
وی بیان كرد: برای رسیدن به این موارد باید در كنار هم كار كرده و مشاركت درون بخشی در سازمان ها و مشاركت بین بخشی با سازمان های دیگر داشته باشیم تا منابع كشور تلف نشود. یكی از شیوه های مدیریتی من این است كه مدیران را از جزیره ای عمل كردن دور كنم و به سمت هم افزایی در كنار وجود استقلال مدیران حركت كنیم.

* جامعه محور شدن نظام سلامت
نمكی گفت: موضوع دیگر این است كه حتما باید در نظام سلامت به شكل جامعه محور رفتار كنیم. به طور مثال در آموزش پزشكی به جای اینكه دانشجویان را بیمارستان محور تربیت كنیم، باید به سمت جامعه محور شدن برویم كه این موضوع را در حكم دكتر لاریجانی نیز قید كردم.
وی افزود: همچنین اعتقاد دارم باید از ظرفیت مردم برای كارهای نظام سلامت به خوبی استفاده شود. این موضوع می تواند با استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان های مردم نهاد اتفاق بیفتد. زیرا اگر مردم به صحنه نیایند، نمی شود فقط با دولت همه كارها را پیش برد و به نتیجه مناسب رسید.
اجتمام *9482 * 3063
۰ نفر