۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83177292
T T
۰ نفر
پیست اسكی یاسوج جاذبه ای زیبا اما بدون امكانات

یاسوج- ایرنا- منطقه كاكان در شمال شهر یاسوج پوشیده از برف و پیست اسكی همچون نگینی در میان آن می درخشد ، پس از بارش برف و آغاز یك روز آفتابی پیست اسكی كاكان میزبان شمار زیادی از هموطنان از استان های جنوبی است.

به گزارش ایرنا، چند كیلومتر مانده به پیست اسكی كاكان هزاران خودرو با سرنشینان دوست دار ورزش های زمستانی در ترافیك جاده گیر افتاده اند .پلیس راهور هم نمی تواند گره كور ترافیك جاده كاكان را باز كند. خیلی ها پیاده و وسایل ورزش زمستانی بر دوش به طرف پیست حركت می كنند .
تابش نور خورشید ،آسمان تمام آبی و برف سفید، دست در دست هم به دوست داران ورزش های زمستانی سلام می كنند. دوست داران ورزش های زمستانی هم با گذاشتن دست بر پیشانی خود هم به سلام مثلث زیبایی احترام می كنند و هم از اشعه تند آفتاب می گریزند.
هركس به روشی به دل زمستان برفی می زند از آماتور گرفته تا ورزشكاران حرفه ای تلاش می كنند خود را به نقطه آغاز حركت در نوك تپه برسانند. تیوپ های پرباد در سرازیری پیست واژگون می شوند. سرنشینان تیوپ در هم می غلطند و هق هق خنده ،كودكان سرگرم ساختن آدم برفی، ورزشكار حرفه ای هم در كمتر از یك دقیقه طول پیست را با حركت های زیگزاگ طی می كند و دقایقی از حركت می ایستد تا دمی بیاساید و فنجانی چای داغ ...
یك روز شادی و ورزش در میان برف یك سر داستان است و كمبود امكانات رفاهی در پیست اسكی كاكان سر دیگر داستان كه ورزش دوستان را ناراضی كرده است.
عبود كه به همراه خانواده از سربندر به پیست اسكی كاكان آمده ، از نبود سرویس بهداشتی در محل پیست متعجب شده است.
وی می گوید چطور برای این مكان زیبا و چشم نواز امكانات رفاهی كافی ساخته نشده است .وی عقیده دارد كه نبود امكانات رفاهی ساده موجب می شود كه مراجعه كنندگان دیگر عطای آمدن به این مكان زیبا را به لقایش ببخشند.
خانواده دیگری كه از بوشهر به پیست اسكی آمده است از ناكافی بودن فضا برای استراحت و صرف ناهار گلایه دارند و از مسئولان تربیت بدنی خواستند در این زمینه چاره اندیشی كنند.
كمبود پاركینگ برای توقف خودروها در محل پیست سال هاست مراجعه كنندگان به این مكان را آزار می دهد و كسی هم جوابگوی این مشكل نیست .
ورود موج گسترده گردشگران و مسافران زمستانی در هفته های اخیر بویژه جمعه گذشته به یاسوج برای رفتن به پیست اسكی ، گرچه ظرفیت منحصر به فرد این مكان زیبا و چشم نواز را در حوزه گردشگری به نمایش گذاشت اما كمبود زیرساخت های رفاهی در منطقه بر زیبایی های پیست سایه افكنده است.
بسیاری از گردشگران در ترافیك طولانی و خسته كننده غافلگیر شدند و نیامده به شب برخوردند و از راه آمده برگشتند.
كمبود آب شرب برای استفاده خیل جمعیت ،نبود سرویس بهداشتی برای استفاده گردشگران ، نبود پاركینگ و مكان مناسب برای استراحت گردشگران ،موجی از ناراحتی و نارضایتی را ایجاد كرده است.
آنچه گفته شد بخشی از كمبود ها و نبود زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگرانی است كه كیلومتر ها راه را درنوردیده اند تا روزی را در پیست اسكی كاكان به شادی به سر كنند اما با این وضعیت نابسامان رو به رو شدند.
استقبال روز افزون گردشگران از این پیست، توجه بیشتر مسئولان را برای تامین زیرساخت های رفاهی در آن می طلبد.
پیست اسكی كاكان در دامنه‌های رشته كوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متری در 18 كیلومتری شمال شهر یاسوج نزدیك به دهستان كاكان واقع شده است.
طول مفید پیست كاكان 600 متر و عرض آن 150 متر است.
این پیست یكی از زیباترین پیست های اسكی كشور است كه در سال 1373 با نصب یك دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امكانات آن با سه تله اسكی شامل یك دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و 2 دستگاه بالابر اسكی بازان حرفه ای افزایش یافت.
رئیس هیات اسكی كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به كمبود امكانات در این پیست، گفت: پیست اسكی كاكان از فضاهای مهم ورزشی و گردشگری استان است.
خدابخش امیری اظهار داشت: این پیست به طول 600 متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2 هزار و 600 متر است.
وی افزود: پیست اسكی كاكان نزدیكترین پیست به كشورهای حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی كشور است و به همین دلیل شرایط خاصی دارد.
امیری بیان كرد: با وجود شرایط ممتاز پیست اسكی كاكان اما زیرساخت ها، امكانات و تجهیزات آن محدود است.
وی عنوان كرد: مهمترین مشكلات و نیازهای پیست اسكی كاكان شامل فرسودگی دستگاه برف كوب و صندلی های دستگاه بالابر، كمبود چوب، تخته و لباس اسكی، آسفالت نبودن پاركینگ پیست و لزوم دیواركشی محوطه پیست، خرید دستگاه برف ساز و توسعه رستوران و خوابگاه است.
یك كارشناس بخش گردشگری معتقد است ، توسعه متناسب با حجم زیاد ورودی گردشگر به پیست اسكی كاكان، نیازمند سرمایه گذاری جدی بخش خصوصی در این پیست است.
علی پاكان می گوید ،سرمایه گذاری بخش خصوصی علاوه بر اشتغالزایی و سود آوری ،سهم بسزایی در رضایت گردشگران و استمرار علاقه مندی آنان به آمدن به این مكان تفریحی خواهد داشت.
وی اظهار می دارد ،شمار زیاد مسافران و گردشگران درون استانی و خارج استانی نشان داد كه پیست اسكی كاكان، به عنوان مهم ترین جاذبه گردشگری زمستانی استان از مهمترین فرصت ها برای توسعه شهرستان بویراحمد است بنابراین ضرورت دارد مسئولان ذیربط با برنامه ریزی دقیق و عملی زمینه فعالیت این ظرفیت خدادادی را بیش از پیش فراهم كنند.
پیست اسكی كاكان در شمال شهر یاسوج از سوی مردم از درون استان گرفته تا كرانه های خلیج فارس بخوبی دیده شده و كمی هم نیاز به دیده شدن توسط مسئولان استانی دارد تا نقش خود را در توسعه منطقه ایفا كند.
9868/1662
۰ نفر