۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83175314
T T
۰ نفر
راه مبارزه با فرار مالیاتی و فساد، ‎الكترونیكی كردن فرآیندهاست

‎تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سریعترین و كارآمدترین راه برای مبارزه با فساد، بویژه فرار مالیاتی و شفاف سازی در اقتصاد، الكترونیكی كردن جامع فرآیندهای مالیات ستانی است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، «فرهاد دژپسند» در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی، به سرعت تحولات در حوزه فناوری اطلاعات اشاره كرد و افزود: تحولات در بخش فناوری اطلاعات خطی نیست، بلكه نمایی است.
وی تاكید كرد: اگر نتوانیم با سرعت فناوری همراه شویم، همواره عقب می مانیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، پیاده سازی طرح جامع مالیاتی را بستری برای سرعت، شفافیت و سلامت اخذ مالیات برشمرد و گفت: این طرح به عنوان یك ضرورت اجتناب ناپذیر در كاهش فساد اداری و افزایش درآمد پاك، می تواند نقش موثری در تسریع كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد.
وی با تاكید بر رفع كاستی ها و ایرادهای احتمالی این سامانه، اخذ و بكارگیری نقطه نظرها و پیشنهادهای اصلاحی صاحبنظران مالی و فناوری اطلاعات را خواستار شد.
برپایه این گزارش، ‎وزیر اقتصاد در این نمایشگاه از دستاوردهای طرح جامع مالیاتی در قالب غرفه‌های سامانه نرم‌افزاری یكپارچه مالیاتی (سنیم)، پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، سامانه عملیات الكترونیك سازمان امور مالیاتی و پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در ادارات امور مالیاتی بازدید كرد.
هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی، ایجاد یك نظام نوین مالیاتی است؛ به ‌طوری‌ كه همه امور مالیاتی مودیان ازجمله ثبت ‌نام، ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات و حتی محاسبه و حسابرسی مالیات به‌صورت الكترونیكی انجام شود تا فرار مالیاتی كاهش و عدالت مالیاتی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور سه شنبه این هفته(25 دیماه) میزان وصولی درآمدهای مالیاتی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه را رقمی معادل 68 هزار میلیارد تومان اعلام كرد كه نسبت به دوره مشابه پارسال 10 درصد رشد داشته است.
به گفته سید كامل تقوی نژاد، پارسال و امسال، حدود 22 هزار میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، مطالبه شده كه یك ركورد محسوب می شود. همچنین میزان سوءاستفاده از محل كارت های بازرگانی اجاره ای در كشور حدود هشت هزار میلیارد تومان بوده كه با احتساب جرایم، این رقم افزون بر 25 هزار میلیارد تومان می شود.
اقتصام*3065** 2023
۰ نفر