۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 83175140
T T
۰ نفر
وزیر حمل و نقل سوریه:اتصال ریلی با ایران و عراق اولویت ماست

تهران-ایرنا- علی حمود وزیر حمل و نقل سوریه روز جمعه با بیان اینكه ایجاد اتصال ریلی میان سوریه و ایران و عراق، یكی از اولویت های ماست، گفت كه این اقدام یكی از سیاست های راهبردی ما برای تقویت مناسبات با تهران و بغداد است.

به گزارش سایت 'روسیا الیوم'، وزیر حمل و نقل سوریه در جریان دیدارش با اعضای مدیریت یك شركت سوری-عراقی گفت كه روند ایجاد اتصال ریلی میان سوریه و عراق و ایران از طریق راه آهن، در منطقه مرزی شلمچه انجام خواهد شد.
وی همچنین به لزوم احداث 32 كیلومتر خط آهن در خاك عراق برای متصل شدن به راه آهن بصره و به دنبال آن بغداد، كربلاء، كاظمیه و شمال عراق اشاره كرد.
این مقام سوری تاكید كرد كه این ارتباط ریلی باعث می شود كه مردم عراق بتوانند به مناطق مختلف ایران سفر كنند و وارد سوریه شوند و كالا خرید و فروش كنند.
حمود خاطرنشان كرد: این شبكه ریلی با شبكه های ریلی آسیای میانه در ارتباط خواهد بود و این شبكه ها نیز با راه آهن چین و روسیه ارتباط دارند.
وزیر حمل و نقل سوریه گفت: عملیات اتصال خطوط ریلی باعث می شود كه عراق بتواند شهروندان و كالاهای خود را از راه ایران، به روسیه و چین و از آنجا به سوریه منتقل كند.
وی ادامه داد: این شبكه ریلی بخشی از سیستم جاده ابریشم خواهد بود كه سوریه قصد دارد در خاك خود آن را ایجاد كند.
این مقام سوری گفت: خطوط ریلی این امكان را به زائران عتبات عالیات در عراق و سوریه می دهد كه بتوانند به سهولت به زیارت بروند.
در همین حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر گفته بود كه اتصال خط ریلی خرمشهر - بصره در اولویت كاری وزارت راه و شهرسازی بوده و در این راستا توافق اولیه با كشور عراق حاصل شده است.
اسلامی افزود: امیدواریم هماهنگی ها هر چه سریعتر نهایی شود و عملیات اجرایی خط آهن 35 كیلومتری شلمچه - بصره و ساخت پل ارتباطی روی رودخانه اروند شروع شود تا تبادل كالا و جا به جایی مسافر بین 2 كشور همسایه به وسیله قطار سریعتر صورت گیرد.
سیدمحمد موسوی مدیركل خط و سازه های فنی راه آهن ایران نیز با اشاره به ساخت راه آهن شلمچه - بصره گفته بود كه برای ایجاد این اتصال ایران بر روی اروند رود پل ریلی بازشو می سازد.
خاورم**9329**1586

سرخط اخبار جهان