۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 83173665
T T
۰ نفر

نرخ تورم در خوزستان از متوسط كشوري بالاتر است

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 83173665
نرخ تورم در خوزستان از متوسط كشوري بالاتر است

آبادان - ايرنا - قائم مقام معاون هماهنگي امور اقتصادي و‌ توسعه منابع استانداري خوزستان نرخ تورم در خوزستان را 58 درصد اعلام كرد و گفت: اين رقم بالاتر از متوسط تورم كشور است.

به گزارش ايرنا يداله مهرعليزاده چهارشنبه در جلسه كارگروه توسعه صادرات استان خوزستان در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند در شلمچه اظهار داشت: طبق محاسبات بانك مركزي نرخ تورم در استان خوزستان چهاردرصد از ميانگين كشوري بالاتر است.
وي همچنين در اين نشست بر توسعه صادرات به ويژه در استان خوزستان تاكيد كرد و گفت:
براي توسعه صادرات ضمن هماهنگي لازم با دستگاههاي اجرايي متولي صادرات بايد براي ارتباط با كشور عراق در سطح وزارت امور خارجه پيگيري شود تا مقام هاي سياسي عراق نسبت به همكاري متقابل ترغيب شوند.
مهرعليزاده افزود: مرز چذابه و شلمچه در حوزه صادرات غير نفتي جايگاه مهم و استراتژيكي دارد و مي تواند در كاهش آثار تحريم ها موثر باشند.
وي تدوين نقشه راه توسعه صادرات را مهم دانست و گفت: تدوين نقشه راه توسعه صادرات و تاثير آن بر تحريم ها و فشارهاي دروني و ناهماهنگي ها بايد ديده شود.
مهرعليزاده افزود: نقشه راه توسعه صادرات استان خوزستان در نشست هاي بعدي مطرح خواهد شد و در مقابله با تحريم در خوزستان استراتژي ها و راهبردهاي پيش بيني شده است.
وي بهبود اوضاع اقتصادي دغدغه همه مسئولان دانست و گفت: اتاق هاي بازرگاني نقش موثري در توسعه صادرات دارند و انتظار مي رود در روند توسعه صادرات فعاليت گسترده اي داشته باشند و كارگروه ويژه اي براي ساماندهي و رفع مشكلات مرزها تشكيل دهند.
مهرعليزاده گفت: صادرات به لحاظ ارتباط درآمد ملي و استاني در شاخص هاي اقتصادي براي همه مسئولان استان خوزستان اهميت دارد.
قائم مقام معاون هماهنگي امور اقتصادي و‌ توسعه منابع استانداري خوزستان در بخش ديگري بر كيفيت ظاهري و محتوايي برگزاري نمايشگاهها تاكيد كرد و گفت: نمايشگاه ها بايد در شان استان خوزستان باشد و برنامه ريزي قبلي براي برگزاري نمايشگاه ها ضروري است.
مهرعليزاده با بيان اينكه در حال حاضر ارزيابي و پايش از نمايشگاههايي كه در استان خوزستان برگزار شده در دست ما نيست گفت: برگزاري نمايشگاه بايد سهمي در توسعه استان خوزستان داشته باشد و تاثير آن در حوزه سرمايه گذاري، اشتغال، پروژه هاي جديد و كيفيت نمايشگاه ديده شود لذا بايد حوزه اي براي رصد و تاثير نمايشگاهها بر توسعه اقتصادي خوزستان در نظر گرفته شود.
ناظر گمركات استان خوزستان در اين نشست از كسب رتبه سوم كشوري خوزستان در حوزه صادرات بيان كرد و گفت: استان خوزستان بعد از بوشهر و هرمزگان در حوزه صادرات از لحاظ وزني و ارزشي جايگاه سوم را دارد.
غلامرضا بلوطي ميرزا افزود: در بحث واردات به لحاظ وزني در كشور رتبه نخست را داريم و از لحاظ ارزشي استان هرمزگان اول، استان تهران دوم و استان خوزستان سوم را داشته است.
وي 21 هزار ميليارد ريال درآمد گمركات خوزستان در 9 ماهه امسال را عنوان كرد و گفت: اين ميزان درآمد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 13 درصد كاهش نشان مي دهد.
بلوطي ميرزا از بندر امام خميني(ره) به عنوان بندري كه بيشترين سهم درآمدي گمركات خوزستان داشته است معرفي كرد و گفت: در 9 ماهه امسال بندر امام خميني(ره) از 9 ميليون تن كالا سه ميليارد و 908 ميليون دلار در آمد كسب كرده است.
وي علت كاهش درآمد در استان خوزستان را ممنوعيت برخي كالاها بيان كرد و گفت: يكي از درآمدهاي عمده گمركات استان خوزستان واردات خودرو و كالاهاي لوكس بود كه در حال حاضر ممنوع شده و تاثير منفي بر درآمد گذاشته است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خرمشهر گفت: در مرز شلمچه با وجود زيرساخت هاي مناسب و همجواري با كشور عراق شاهد كاهش مداوم صادرات در سال هاي اخير به صورت مستمر هستيم .
هاني فيصلي علل كاهش صادرات از مرز شلمچه را عدم اعمال قوانين به شكل يكسان در مرزهاي مختلف كشور بيان كرد و گفت: ما به عنوان بخش خصوصي در خرمشهر انتظار داريم تعامل ويژه اي بين بخش خصوصي و دولت ايجاد شود.
وي نبود هماهنگي لازم جهت امنيت صادرات را از مهمترين عوامل كاهش صادرات در مرز شلمچه دانست و گفت: تامين امنيت بازرگانان و صادركنندگان و امنيت كالا در مرز شلمچه لازم و ضروري است.
فيصلي عدم تطابق ساعت كاري گمرك طرف عراقي و ايراني را از مشكلات مهم مرز شلمچه عنوان كرد و گفت: با توجه به منطبق نبودن ساعت كاري گمرك عراق و ايران در گشودن مرز تاخير مي افتد و اين امر موجب انتظار طولاني رانندگان در مرز مي شود.
وي نبود مديريت متمركز و عدم اجراي مصوبه شوراي امنيت ملي در نحوه ساماندهي مرزي را از ديگر مشكلات مرز شلمچه بيان كرد و گفت: ورود افراد كارگرنما به محوطه بارانداز تجاري موجب سلب آرامش و امنيت در اين مرز شده است.
معاون سرمايه گذاري و توسعه كسب و كار منطقه آزاد اروند در اين نشست اظهار داشت: تا زماني كه مديريت واحد در مرز شلمچه اعمال نشود مشكلات به قوه خود باقي خواهد ماند.
سيدعلي موسوي گفت: در منطقه آزاد اروند تمام زيرساخت هاي لازم ايجاد شده و اين آمادگي را دارد تا با اعمال مديريت صادرات غيرنفتي و صادرات خدمات فني و مهندسي و ورود مسافران مرزي را ساماندهي كند.
وي افزود: بر اساس انعقاد تفاهمنامه اي كه با اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي داشتيم مجوز برگزاري چهار نمايشگاه تخصصي داده شد.
موسوي اظهار داشت: با توجه به سياست سازمان منطقه آزاد اروند كار به بخش خصوصي واگذار مي شود البته كميته هاي مختلفي تشكيل شده است.
مدير عامل نمايشگاههاي بين المللي خوزستان در اين نشست گفت: سالانه بالغ بر 2هزار و 500 شركت كننده از سراسر كشور در نمايشگاه بين المللي استان خوزستان از تخصص هاي مختلف شركت مي كنند و بالغ بر يك ميليون و 200 هزار نفر بازديد كننده دارند.
رحيم جليلي با بيان اينكه هر ساله بالغ بر 150 نفر از تجار و بازرگانان خارجي از بخش هاي مختلف نمايشگاهي خوزستان ديدن مي كنند، گفت: امسال تحريم بر برگزاري نمايشگاه و بخش هاي آن تاثير منفي داشته و اين امر موجب شده در برخي از موضوعات نمايشگاهي بين 30 تا 40 درصد كاهش متراژ و بازديده كننده شاهد باشيم.
وي افزود: با توجه به اهميت و حمايت كالاهاي ايراني تقويم امسال را تهيه و تنظيم كرديم 35 موضوع نمايشگاهي داريم و همچنين 6 موضوع نمايشگاهي جايگزيني در نظر گرفته شده است.
جليلي مهمترين موضوعات نمايشگاهي را مبلمان شهري و تجهيزات پارك هاي شهري، تجهيزات پزشكي، صنايع دارويي، صنعت ، نفت و گاز، پتروشيمي، بيان كرد و گفت: نمايشگاه صنعت ساختمان، نمايشگاه هفته پژوهش و علم و فناوري، نمايشگاه قطعات خودروهاي سبك و سنگين، ماشين آلات، دام و طيور، گل و گياه از ديگر نمايشگاههاي مهم در استان خوزستان در تقويم امسال ديده شده اند.
وي ادامه داد: نمايشگاه پتروشيمي خوزستان به لحاظ اهميتي كه دارد عضو انجمن نمايشگاههاي جهان شد.
فرمانده هنگ مرزي خرمشهر ضمن انتقاد از ساماندهي نشدن آژانس هاي مسافري در مرز شلمچه گفت: تا اين لحظه حدود 120 نفر راننده آژانس مسافري غيرمجاز در مرز فعاليت دارند و متاسفانه تاكنون هيچ كسي در اين خصوص به هنگ مرزي معرفي نشده است.
سرهنگ منصوررضا عزيزي افزود: اكنون كه ميزبان اتباع عراقي هستيم تامين و ساماندهي آژانس هاي مسافري در شلمچه ضروري است.
در اين نشست مقرر شد تا در زمينه مديريت واحد در مرزهاي شلمچه و چذابه اقدام شود.
مرز شلمچه كه در فاصله 15 كيلومتري خرمشهر و 20 كيلومتري بصره عراق قرار دارد نقش مهمي در مبادلات تجاري ئ مسافري با كشور عراق دارد.
7100/6068

سرخط اخبار استان‌ها