۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 83173436
T T
۰ نفر

خانه های بازی كودكان زاهدانی به بازی گرفته شد

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 83173436
خانه های بازی كودكان زاهدانی به بازی گرفته شد

زاهدان- ایرنا- بعد از حادثه دلخراش آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه در زاهدان و پیگیری مسئولان برای استانداردسازی اماكن مرتبط با كودكان، این بار پلمب خانه های بازی نشان از سردرگمی متولیان آن دارد و سبب ساز بروز مشكلاتی شده است.

به گزارش ایرنا همین یك ماه پیش بود كه آتش بی تدبیری از مدرسه اسوه حسنه زاهدان شعله كشید و چهار دانش آموز نونهال را به كام مرگ فرو برد. به دنبال این حادثه برای پیشگیری از وقوع اتفاقات و خسارات مشابه، ایمن سازی مدارس و مهدهای كودك در دستور كار قرار گرفت تا آتش های دیگری كه زیر خاكستر پنهان است به یكباره زبانه نكشد و جان و مال مردم را به یغما نبرد اما از آنجایی كه این اقدام به مثابه نوش دارو پس از مرگ سهراب بود تاكنون حواشی مختلفی ایجاد كرده است.
علاوه بر مدارس و مهدهای كودك، خانه های بازی كودك در شهر زاهدان مقصد بعدی ایمن سازی بود كه در ابتدای هفته گذشته تمامی خانه های بازی موجود در این شهر به دستور مقام قضایی پلمب شد.
شادی سراهایی كه شاید در نبود فضای عمومی مناسب در سطح شهر به شهربازی های زیرزمینی و پررونق تبدیل شده بودند و مشتریان پر و پا قرص خود را داشتند اما 2 هفته ای می شود كه كودكان مشتاق برای بازی با درب های پلمب شده روبرو می شوند و دست خالی به خانه بر می گردند.
نداشتن مجوز قانونی برای فعالیت یكی از مهمترین دلایل دادستانی برای پلمب این خانه های بازی است این در حالیست كه برخی از صاحبان این خانه ها مدعی داشتن مجوز قانونی برای فعالیت خود هستند اما گویا بی تدبیری دامنگیر آنان شده است و تازه متوجه شده اند كه راه را اشتباه رفته اند!
در پی تماس برخی والدین و صاحبان خانه های بازی كودكان زاهدان با ایرنا و در خواست تهیه گزارش، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با شماری از صاحبان این خانه های بازی گفت وگو كرد اما نكته جالب اینكه هیچ یك از آنان حاضر به افشای نامشان نشدند.

** با مجوز اتحادیه پلاستیك فروشان فعالیت می كردم
یكی از مدیران خانه های بازی در زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه سال پیش كه برای گرفتن مجوز خانه بازی به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه كردم طبق راهنمایی آنان به اتاق بازرگانی ارجاع داده شدم و از آنجا به بنده گفتند خانه های بازی زیرمجموعه اتحادیه پلاستیك فروشان قرار می گیرد.
وی كه خواست نامش ذكر نشود افزود: پس از یكسال فعالیت از اداره كل ورزش و جوانان استان اخطاریه ای برای بنده ارسال شد كه بر مبنای آن باید از اتحادیه پلاستیك فروشان خارج می شدم و مجوز این اداره كل را دریافت می كردم و گرنه در غیر این صورت خانه بازی پلمب می شد.
وی ادامه داد: بعد از دریافت این نامه به اتحادیه مراجعه كردم اما گفتند موضوع مهمی نیست و طبق قانون خانه های بازی زیرمجموعه اتحادیه پلاستیك فروشان محسوب می شوند از طرفی این مشكل بین اتحادیه و اداره كل ورزش و جوانان حل خواهد شد.
این مدیر خانه بازی تصریح كرد: با این تضمین بنده تا كنون به فعالیت خود ادامه دادم تا اینكه شنبه شب هفته گذشته به یكباره گروهی حدودا 20 نفره برای پلمب به خانه بازی بنده آمدند و بدون اطلاع قبلی دستور دادستانی را اجرا كردند.
وی خاطر نشان كرد: بعد از پلمب دادستانی وقتی به اتحادیه مراجعه كردم و گفتم دادستانی درخواست مجوز از اداره كل ورزش و جوانان را دارد، پاسخ جالبی به بنده دادند و گفتند: 'نباید آن زمان به حرف ما گوش می دادید بلكه باید همان زمان مجوز اداره كل ورزش و جوانان را دریافت می كردید!'.

** پلمب بدون اخطار و اطلاع
یكی دیگر از صاحبان خانه های بازی كودك در زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شنبه شب هفته گذشته در اوج ساعت كاری در حالی كه كودكان و خانواده هایشان حضور داشتند چند نفر مامور وارد شده و اقدام به خروج مردم و پلمب خانه بازی كردند.
وی افزود: نداشتن مجوز و غیراستاندارد بودن محیط خانه بازی از جمله دلایل ماموران برای پلمب بود.
وی با بیان اینكه برای فعالیت خود مجوز داشتم، ادامه داد: این اقدام كه بدون هیچ اطلاع قبلی انجام شد شان و منزلت كاری بنده و همكارانم را در حضور مشتریان زیر سوال برد.
وی تصریح كرد: بهتر بود ابتدا كارشناسان برای بررسی مجوز و استانداردهای لازم به خانه بازی مراجعه می كردند و در صورت وجود نقص مهلتی برای برطرف كردن اشكالات تعیین می كردند آنگاه در صورت برطرف نشدن ایرادات نسبت به پلمب این مكان اقدام می كردند.

**كارشناس استاندارد خانه بازی كودك در استان وجود ندارد
یكی دیگر از كسانی كه خانه بازی اش پلمب شده است به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از یك هفته از پلمب محل كارم تازه اداره كل ورزش و جوانان شنبه گذشته تصمیم به برگزاری جلسه گرفت و به صاحبان خانه های بازی اعلام كرد برای دریافت مجوز از این اداره كل باید از چهار ارگان آتش نشانی، مركز بهداشت، اداره كل استاندارد و نظام مهندسی تاییدیه دریافت كنید تا با صدور مجوز جدید نسبت به رفع پلمب این واحدها اقدام شود.
وی ادعا كرد: این تصمیم گیری در حالی است كه در اداره كل استاندارد استان كارشناس خانه های بازی وجود ندارد و این كارشناس باید برای صدور تاییدیه از اصفهان به زاهدان اعزام شود.
وی تصریح كرد: عجیب تر اینكه هزینه كارشناسی و حتی ایاب و ذهاب این كارشناسی هم باید توسط صاحبان خانه های كودك پرداخت شود كه در همین جلسه سهم هر یك از صاحبان نیز مشخص و اعلام شد.

**ضعف قانونی و راهنمایی های اشتباه
یكی دیگر از مدیران خانه های بازی كه محل كارش پلمب شده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنده امسال مجوز فعالیت خود را از اداره كل ورزش و جوانان گرفته ام.
وی افزود: وقتی این مجوز را گرفتم هیچكس به بنده نگفت باید تاییدیه آتش نشانی و بهداشت را بگیرم بلكه گفتند فقط كپسول اطفای حریق و جعبه كمكهای اولیه در خانه بازی داشته باشید كافیست.
وی ادامه داد: افرادی مانند بنده با راهنمایی های غلط اقدام به دریافت مجوز و شروع فعالیت كردند اما حالا متوجه شدیم این شغل از نظر مراجع قضایی تاكنون بدون متولی بوده و تازه باید تكلیفش روشن شود.
وی تصریح كرد: این تناقض ها میان دستگاه های مختلف نشان دهنده ضعف قانونی است كه اینگونه افراد را سردرگم و متضرر می كند.

** خانه های بازی برای كودكان مشكل ایمنی نداشت
با وجود اینكه خانه های بازی موجود در شهر زاهدان هم از نظر مكان و هم از نظر تجهیزات دارای شرایط استاندارد نبود اما باز هم برخی والدین از این خانه ها راضی هستند و این مكان ها را محیطی ایمن برای بازی فرزندان خود می دانند.
مینا شهركی یكی از والدین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: از آنجایی كه در شهری مانند زاهدان اكثر روزها همراه با گرد و غبار است امكان بازی كودكان در فضای باز وجود ندارد به همین دلیل خانه بازی بهترین مكان برای سرگرمی و تفریح كودكان است.
وی افزود: از طرفی وقتی برای بازی كودكان به پارك های سطح شهر مراجعه می كنیم به دلیل كمبود وسایل بازی مانند تاب كودكان باید مدتی را در نوبت بمانند تا بتوانند از این وسایل استفاده كنند اما در خانه های بازی به دلیل تنوع وسایل بازی كودكان هر یك مشغول به بازی های مختلف می شوند.
یكی دیگر از والدین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تنها ایراد خانه های بازی كودكان مكان آن هاست كه در زیرزمین واقع شده و پله های زیادی دارد اما از نظر محیط شادی كه برای تفریح فراهم می كند مكان مناسبی برای كودكان است.
صیادی ادامه داد: چند شب پیش به فرزندم قول خانه بازی داده بودم اما وقتی به آنجا رفتیم با پلمب خانه رو به رو شدیم.
وی خاطر نشان كرد: اگر این پلمب به دلیل استانداردسازی این اماكن باشد ما والدین هم از آن استقبال می كنیم اما امیدواریم تعطیلی آن به طول نینجامد چرا كه وجود این خانه های بازی در شهری مانند زاهدان برای كودكان مایه دلگرمی است.

**بیش از 30 خانه بازی كودك در زاهدان پلمب شد
معاون دادستان مركز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای حمایت از حقوق عامه و استانداردسازی اماكن كلیه خانه های بازی موجود در سطح شهر زاهدان كه بیش از 30 مورد بود، پلمب شد.
علی اكبر صفرزاده افزود: برخی از این مراكز از اتحادیه پلاستیك فروشان و تعداد معدودی هم از اداره كل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان مجوز فعالیت داشتند اما بیشتر آنان بدون مجوز مشغول به فعالیت بودند.
وی ادامه داد: نداشتن مكان های مناسب و وسایل گرمایشی استاندارد و رعایت نشدن برخی استانداردهای ویژه خانه بازی كودك در تمامی این اماكن وجود داشت.
معاون دادستان مركز سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سئوال كه چرا پلمب این واحدها بدون اطلاع قبلی مالكان و به یكباره صورت گرفته است، گفت: از آنجایی كه این واحدهای تجاری متولی مشخصی ندارند و برخی از آنها با مجوزهای غیرمرتبط و غیر معقول مشغول به فعالیت هستند پلمب آنان نیاز به اطلاع قبلی نداشت.
وی تصریح كرد: در زمینه استاندارد سازی اماكن از این پس در هیچ موردی اغماض نمی شود و هیچ فعالیتی بدون متولی باقی نخواهد ماند.
صفرزاده با بیان اینكه كوتاهی در این زمینه متوجه اداره كل ورزش و جوانان استان است، خاطر نشان كرد: این اداره كل باید از ابتدا ساماندهی امور خانه های بازی را برعهده می گرفت و نسبت به فعالیت این خانه ها حساسیت نشان می ‌داد.
وی تصریح كرد: تذكر لازم در این زمینه به اداره كل ورزش و جوانان داده و مقرر شد ظرف یك هفته نسبت به سامان دهی این خانه ها اقدام كند.
معاون دادستان مركز سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص نبود كارشناس استاندارد خانه های بازی در این استان و پرداخت هزینه های كارشناس اعزامی توسط صاحبان خانه های بازی گفت: در این كار مفسده وجود دارد چرا كه وقتی تمام هزینه های كارشناس توسط صاحب خانه های بازی پرداخت شود احتمال اینكه ایراد كار توسط آن كارشناس اعلام شود بسیار كم است.
وی ادامه داد: اداره كل ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی سامان دهی و نظارت بر خانه های بازی كودك موظف است شرایط لازم برای استاندارد سازی این خانه ها از جمله حضور كارشناس استاندارد را فراهم كند.
صفرزاده افزود: به منظور استانداردسازی این اماكن گروهی متشكل از كارشناسان آتش نشانی، مركز بهداشت، اداره كل استاندارد و نظام مهندسی به همراه نماینده دادستانی كلیه امور مربوط به این خانه ها را مجدد بررسی خواهند كرد و در صورت رفع نواقص و گرفتن تاییدیه های لازم از این اتحادیه مجوز اداره كل ورزش و جوانان برای آنان صادر و نسبت به رفع پلمب اقدام خواهد شد.

**از سال 96 خانه های بازی كودك زیرمجموعه ورزش های همگانی شد
مدیركل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز در پاسخ به این سئوال كه چرا تاكنون خانه های بازی كودك زیرنظر این اداره كل فعالیت نمی كردند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خانه های بازی از سال 96 زیرمجموعه فدراسیون ورزش های همگانی قرار گرفت و از آن زمان تاكنون فقط سه مجوز از سوی اداره كل ورزش و جوانان استان صادر شده است.
ادهم كرد افزود: بعد از پلمب این خانه های بازی مقرر شد ظرف یك هفته امور مربوط به این خانه های بازی ساماندهی شود كه شنبه گذشته جلسه ای با حضور صاحبان این خانه ها در اداره كل ورزش و جوانان برگزار شد.
وی خاطر نشان كرد: از این پس تمامی خانه های بازی كودك باید با مجور اداره كل ورزش و جوانان فعالیت كنند.
مدیركل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان پاسخگویی به دیگر سئوالات پیرامون این موضوع را به معاون امور ورزشی خود ارجاع داد اما خبرنگار ایرنا پس از چند بار تماس موفق به گفت و گو با وی نشد.
ضعف ها و خلاء های قانونی بعضا سبب می شود تا شاهد فعالیت هایی بدون سر و سامان در گوشه و كنار شهر باشیم. گاهی هم قانون به درستی تدوین شده اما اهمال و سهل انگاری برخی افراد آفتی برای اجرای درست آن است همانگونه كه در ماجرای مدرسه اسوه حسنه نمونه آن مشاهده شد. بنابراین اگر از ابتدا سنگ بنای هر اقدام و فعالیتی به درستی گذاشته شود از اتفاقات غیرقابل جبران و ضررهای ممكن تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد شد.
9908 **6081
۰ نفر